خبر و دیدگاه

دخالت روسیه در افغانستان، اوکراین و سوریه یادآور دوره جنگ سرد است

 

شماری از کارشناسان افغان ضمن ابراز تردید نسبت به هدف اصلی از برگزاری نشست مسکو در مورد افغانستان به خبرگزاری آناتولی گفتند عدم شرکت آمریکا در این نشست، موجب افزایش تنش میان مسکو و واشنگتن در مورد کشورشان خواهد شد.

 

اکرام الدین اندیشمند، نویسنده و کارشناس افغانستانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار آناتولی گفت: نشست امروز مسکو در مورد افغانستان به سیاست جدید روسیه بر می گردد که برخلاف سال های قبل می خواهد نقش فعال در افغانستان داشته باشد.

وی افزود: این سیاست ناشی از ایجاد تنش در روابط مسکو با غرب بر سر اوکراین و سوریه است که تا حدی روس ها را به آمریکا و غرب به سوی دوران جنگ سرد می کشاند. اگر تنش فزاینده در روابط مسکو و واشنگتن به نقطۀ غیرقابل بازگشت برسد و غربی ها با حضور ناتو در مرزهای روسیه، مسکو را تهدید کنند، افغانستان برای مسکو زمین مساعد برای ضربه زدن به آن ها است.

به باور  اندیشمند روس ها می توانند دست غربی ها در زیر سنگ افغانستان که گیر کرده است، را خوب فشار دهند و آنها را متقاعد به پذیرش منافع روسیه در اوکراین و سوریه کنند.

این کارشناس و مورخ افغانستانی در واکنش به استفاده از مادر همه بمب ها توسط آمریکا در شهرستان آچین استان ننگرهار در شرق افغانستان اظهارداشت: استفادۀ امریکا از بمب بزرگ غیر هسته اى در افغانستان بیش از اینکه به هدف و نیت مقابله با داعش باشد، از یک سو اولین آزمایش آن در خارج از آمریکاست و از سوى دیگر، براى کاهش یا مهار فشارها بر ترامپ است. محبوبیت او به عنوان رئیس جمهور امریکا در داخل این کشور ۳۸ درصد است. وى با این اقدام می خواهد چهرۀ مقتدری از خود نزد آمریکایی ها ترسیم کند. نکتۀ دیگر در پرتاب این بمب می تواند دادن پیام به روسیه و چین به عنوان رقباى منطقه ای و جهانی امریکا بخصوص بر سر سوریه و کره شمالی و خاورمیانه باشد؛ پیامی که قدرت و قاطعیت ترامپ را به آنها نشان دهد و در مخالفت خود با هژمونی و قدرت آمریکا تجدید نظر کنند.

عزیز آریانفر، کارشناس سیاسی و رئیس سابق مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت خارجه افغانستان نیز به خبرنگار آناتولی گفت: نشست مسکو پیامی است به واشنگتن که روسیه قصد دارد رشته ابتکارات دیپلماتیک در رابطه با افغانستان را به دست بگیرد و در این حوزه فعال شود.

وی تصریح کرد: “روسیه اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان مى دهد داعش و طالبان به کمک برخی کشورها پایگاه هایی در شمال افغانستان دارند که می تواند امنیت آسیای میانه و حتى خود روسیه را تهدید کند. روشن است روسیه از یک سو دستگاه دیپلماسی خود را فعال ساخته و از سوی دیگر حاضر است در صورت نیاز امکانات سخت افزار خود را به کار بگیرد”.

آقای آریانفر خاطر نشان کرد: “پوتین نیز آشکارا نگرانی خود را از ظهور داعش و طالبان در شمال افغانستان اعلام و تهدید کرد که “اگر آمریکا و کابل توان سرکوب تروریسم را در آن منطقه ندارند، روسیه دارد. هرچند گفته امیدوار است ناگزیر ناگزیر به این کار نشود. در رابطه با سوریه باید گفت که با توجه به مجهزبودن رژیم این کشور به سامانه اس ۳۰۰ که توان سرنگونی جنگنده هاى آمریکایی را دارند، این کشور پایگاه هوایی سوریه را بمباران نکرد، زیرا در صورت سقوط جنگنده، احتمال اسارت خلبان بالاست و می تواند رسوایی بزرگی دربرداشته باشد. ازین رو، ترامپ به حمله موشکى بسنده کرد”.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا