خبر و دیدگاه

نیرو های طالبان در جنگ سوریه حضور دارند

 

در طی سالیان گذشته به ویژه پنج سال اخیر تعدادی زیادی از مهاجرین افغان مقیم ایران از این شکایت داشتند که رژیم آخند های ایران مانع سکونت آنان در چنین استان، شهر، شهرستان و شهرک های آن کشور شده اند. گزارش های دست اول از ایران حاکی از آن است که بیش از سه هزار و هفتصد و پنجاه خانوار سردستک ها و افراد وابسته به گروهک دهشت افگن طالبان در یزد، مشهد، زاهدان، اهواز، جنوب تهران، تربت جام، خواف و تایباد تحت نظارت و حمایت کامل سپاه پاسداران و نیرو های بسیج ایران سکونت دارند.

ایران، روسیه و سوریه توانسته اند سران گروهک دهشت افگن طالبان را قانع سازند که جنگجویان مجرب و نخبه خود را در جنگ سوریه جهت نابود کردن داعش ارسال کنند. کشور های نامبرده به طالبان در بدل این همکاری و جان نثاری شان وعده به رسمیت شناختن آنان را در سطح بین المللی داده اند. روسیه در کنار ایران با توافق سوریه و با موافقت پاکستان به طالبان امکانات حمایوی نظامی و مالی را فراهم می کند. ایران با همکاری همه جانبه ی پاکستان هم از این برنامه ی راهبری روسیه در سوریه حمایت می کند. هدف همکاری مشترک کشور های نامبرده و طالبان نابود کردن داعش است چون داعش دشمن مشترک شان شمرده می شود.

پاکستان از مداخله ی مستقیم نظامی هند در خاکش می ترسد. هند به پاکستان اخطار داده است که در صورتی که داعش در پاکستان فعال گردد ارتش آن کشور برای نابودی داعش در شبه جزیره ی هند خاموش نخواهد نشست، حتی اگر اقدامات لازم موجب اشغال پاکستان هم گردد. هند از به قدرت رسیدن داعش در افغانستان و پاکستان ترس دارد. هند می داند که اگر داعش قدرت پاکستان را به دست گیرد کسی نمی تواند با آن قدرت دهشت افگنی هستوی دست و پنجه نرم کند. از این رو است که پاکستان با روسیه، ایران و سوریه در بخش ارسال طالبان در جنگ سوریه به توافق رسیده است. افراد متحصص آی اس آی هم زیر نام طالبان به جنگ سوریه علیه داعش شرکت کرده اند تا به صورت مستقیم از هنر و روش جنگ های داعش اطلاعات و معلومات دست اول کسب کنند.

اما، روسیه به بیش از هفتاد تن از افراد طالبان بورسیه تحصیل در بخش های نظامی، هوانوردی و امور سیاسی و بین المللی داده است تا در دانشگاه های آن کشور تحصیل کنند. اکنون طالبان با گذرنامه های پاکستانی و با هویت مستعار به نام پاکستانی جهت کسب تحصیلات نظامی به روسیه می روند. رژیم های ایران و سوریه هم برای طالبان در بدل اشتراک شان در جنگ سوریه به نفع رژیم بشار اسد امکانات تحصیل را در کشور های مورد نظر طالبان فراهم کرده اند. ایران و سوریه همچنین به کمک روسیه و پاکستان کوشش دارند که ارتباط بین طالبان و ترکیه را محدود سازند چون هم اکنون بیش از یکصد و هشتاد تن از طلبان و افراد وابسته به حزب اسلامی حکمتیار با دریافت بورسیه های تحصیلی در دانشگاه های ترکیه مشغول کسب تحصیل هستند. روسیه کوشش دارد که در جنگ علیه مخالفان رژیم بشار اسد همه مخالفان حضور نظامی امریکا و ناتو را دور محور منافع خود جمع کند. روس ها، پس از برملا کردن توطئه سرنگونی دولت ترکیه، به صورت شبانه روزی کوشش دارند تا ترکیه را در جنگ علیه داعش در کنار خود داشته باشند. ترکیه از سیاست های دولت اوباما شاکی است. ترکیه منتظر واکنش دولت جدید امریکا در قبال اوضاع سوریه و آینده ترکیه است.

آنچه برای سیاسیون و نظامیان افغانستان مهم است این است که دو تن از سران اهل سنت ایران به این قلم افشا کردند که سپاه پاسداران و نیرو های بسیج ایران جهت جلوگیری از صدمه رسیدن به خانواده های طالبان مقیم ایران توانسته اند که از سکونت افغانانی مخالف آنان در “مناطق امن و خاص” جلوگیری کنند. خانواده های سردستک های بلند پایه ی طالبان در شهر های مشهد، یزد و جنوب تهران از امنیت و امکانات ویژه برخوردار هستند. فرزندان طالبان اجازه دارند که در مدارس و دانشگاه های ایران درس بخوانند و تحصیل کسب کنند. رژیم ایران به اکثر سردستک ها و افراد گروهک طالبان اطمینان داده است که آنان می توانند در ایران بدون حمل سلاح تحت امنیت و نظارت کاملی سپاه پاسداران و همکاری نیرو های بسیجی زندگی کنند، اما افراد مسلحی طالبان در پایگاه های رزمایش های دهشت افگنی سپاه پاسداران می توانند سلاح حمل کنند و تمرین های لازم نظامی و تخریبی را اتخاذ نمایند. دهشت افگنان طالب تنها هنگام تجاوز به خاک افغانستان از مرز های شرقی ایران اجازه ی حمل سلاح ثقیل و استفاده از وسایط نقلی خود را دارند. اما، به تعداد نود تن از افراد خاص گروهک طالبان با اجازه رژیم ایران دارای جواز حمل سلاح خفیفه جهت تامین امنیت خویش در داخل ایران شده اند. رژیم ایران همچنین به طالبان اجازه داده که از امکامات بانکی بانک ملت ایران استفاده کنند. سپاه پاسداران برای افراد و سردستک های طالبان حساب های جاری در بانک ملت بازکرده است. سپاه به نمایندگی از رژیم ایران در حساب های بانکی سردستک ها و افراد طالبان به صورت ماهوار بین ۳۵۰ الی ۱۰۰۰ دالر امریکایی پول واریز می کند، و ماهانه برای خانواده های آنان برگه های اخذ کمک های غذایی هم صادر می نماید. معاش ماهوار خانواده های طالبانی که در جنگ سوریه شرکت کرده اند فی خانواده ۵۰۰ الی ۱۵۰۰ دالر است. بیش از بیست و پنج درصد افراد طالبان که در جنگ سوریه اشتراک کرده اند در طی سال گذشته در خط مقدم جنگ کشته شده اند و بیشتر این طالبان از عقب مورد اصابت مرمی قرار گرفته اند. اما، رژیم ایران اکنون از بودجه ی کمک هایش برای حزب وحدت اسلامی و شاخه های آن کاسته است و بیشتر کمک های مالی و نظامی خود را جهت تقویت گروهک طالبان در برابر حضور داعش در افغانستان به کار می برد. ایران تعدادی از طالبان را در جنگ سوریه هم ارسال کرده است تا در تقابل با داعش از روش های جنگ های نیرو های داعش تجاربی لازم را کمایی کنند. طالبان جهت شکست دادن داعش بیش از یک و نیم هزار تن از افراد خود را به سوریه ارسال کرده اند.

بیشتر خانواده های طالبانی که از شاخه شورای کویته بریده اند در ایران به سر می برند. ایران حتی به خانواده های طالبانی عضو شورای کویته هم اجازه داده است که در استان های بلوچستان و کرمان سکونت گزینند و با استفاده از گذرنامه های پاکستانی به کشور های خلیج سفر کنند. گزارش سرّی از ایران بیان می دارد که ملا محمد اختر منصور به علت مخالفتش با ارسال دهشت افگنان طالب به سوریه مورد خشم رهبری ایران قرار گرفت. رژیم ایران هم جهت حذف ملا محمد اختر منصور و برای از بین بردن مخالفت شورای کویته در مورد ارسال طالبان به جنگ سوریه خط سیر حرکت های سرکرده ی پیشین طالبان مذکور را که تنها آی اس آی و وزارت اطلاعات ایران از آن مطلع بودند، برای سی آی ای در حاشیه ی جریان مذاکرات هستوی، افشا کرد تا از آن طریق هم اعتماد امریکا را به دست آورد و هم ضربه ی مهلک به پیکر شورای کویته وارد کند. پاکستان هم نسبت به قتل ملا محمد عمر آخنده زاده توسط ملا محمد اختر منصور و از ارتباطات مستقیم بین منصور با ارتشبد عبدالرشید دوستم و رییس جمهور روسیه خشمناک شده بود. پاکستان با همکاری ایران در نابودی ملا منصور نقش کلیدی بازی کرد تا از نفوذ مستقیم روسیه بالای طالبان جلو گیری کند. پس از کشته شدن ملا محمد اختر منصور، بین سردستک های طالبانی مربوط به شورای کویته و سپاه پاسداران ایران تنش های جبران ناپذیری بروز کرد که پاکستان و روسیه توانستند آن تنش ها را در نشست آخر شان در تهران برطرف کنند.

خانواده ی ملا منان نیازی هم اکنون در ایران زندگی می کند. ملا منان نیازی کسی است که در سال ۱۹۹۸ میلادی در کشتار هزاران تن از مردم بی دفاع هزاره تبار افغانستان در ولایت بلخ دست داشت. ملا منان نیازی و گروهک دهشت افگنی تحت سرپرستی وی با همکاری سپاه پاسداران کوشش دارد که ولایت های فراه و هرات را پس از سقوط فاریاب در اشغال خود در آورند.

طالبانی تحت حمایت ایران باورمند هستند که شورای امنیت ملی افغانستان از طریق همکاری های مخفیانه ی آصف ننگ والی کنونی فراه هم از سقوط ولایات مذکور به نفع آنان حمایت می کند. والی فراه ارتباطات تنگاتنگ با ملا منان نیازی برقرار کرده است. افراد مورد اعتماد آصف ننگ که در اداره ی ولایت فراه هم کار می کنند برای ملاقات های خاص با سردستک های طالبانی تحت سردستکی ملا منان نیازی به شهرک خواف ایران هم سفر می کنند. آصف ننگ با آن که عضو گروهک دهشت افگن حزب اسلامی حکمتیار است از طرف رییس شورای امنیت ملی افغانستان با توافق حزب اسلامی حکمتیار ماموریت دارد تا با استفاده از طالبان همه نیرو های جمعیت اسلامی افغانستان را در حوزه ی جنوب غرب نابود یا کاملا ضعیف سازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا