خبر و دیدگاه

بنیاد شهید مسعود: لقب قهرمان ملی منحصر به شهید مسعود (رح) است

15283917_925175357615958_5875430722245148088_n
احمد ولی مسعود، رئیس بنیاد شهید مسعود

اخیراً در صحبت گشایش خط آهن بین ترکمنستان ـ افغانستان، آقای اشرف غنی احمدزی در مقام رئیس دولت، از شاه امان الله خان غازی به عنوان قهرمان ملی یاد کرد.

با احترام به جایگاه خاص امیر امان الله خان با القاب غازی و محصل استقلال افغانستان، تردید نیست که بحیث یک شخصیت ملی و تاریخی کشور و پادشاه افغانستان به ایشان ارج میگذاریم. رویهمرفته کاربرد غلط لقب قهرمان ملی که با نام شهید احمد شاه مسعود عجین گردیده است، رسمی و منحصر به فرد میباشد، نادرست، مغایر روحیۀ ملی، مغایر فیصلۀ لویه جرگۀ قانون اساسی و قوانین نافذۀ کشور است.

این مغالطه چه عمدی باشد یا خیر، از مقام رئیس حکومت وحدت ملی، کاملاً با روحیۀ همدیگر پذیری و همگرائی منافات دارد. در جایگاه رهبری کشور قطعاً باید با مسائل ملی حساس بود و از حرکاتی که موجب ایجاد بی اعتمادی، غبارآلودگی، نفاق و چند چارچگی میان ملت گردد پرهیز کرد.
القاب قهرمان ملی احمدشاه مسعود، بانی استقلال کشور شاه امان الله خان غازی، موسس افغانستان، احمد شاه درانی  و سایر القاب و چهره های تابناک ملی مان، همه سمبول های ماندگار تاریخ ملت مان میباشند که منحیث الگوهای وحدت دهنده، میان مردمان یک سرزمین نقش حیاتی و پیوند دهنده دارند. ملت ها با این اسطوره ها قوام پیدا میکنند و هویت ملی خویش را می یابند و در برهه هائی از تاریخ با چنین الگو ها ریشه میگیرند و متولد میشوند.

نقش محوری و قهرمانانۀ احمد شاه مسعود در جهاد و مقاومت افغانستان در مقابل قشون سرخ شوروی و تروریزم بین المللی و در دفاع از خاک، مردم و عزت کشور، شخصیت ایشان را منحیث ناجی افغانستان در قلب مردمان این سرزمین بحیث قهرمان ملی تثبیت نمود.

همچنان، لقب قهرمان ملی در چارچوب و از مجرای قانون، یکبار با فرمان ریاست جمهوری، بار دوم با فیصلۀ لویه جرگه و بار سوم با مصوبۀ مجلس نماینده گان بار بار تصویب گردید.

عنوانی رهبری حکومت وحدت ملی میرسانیم که در این وضعیت بسیار حساس کشور و شکنند، افغانستان به همگرائی، همصدائی، همدیگرپذیری و وحدت ملی نیازمندی شدید دارد.

بنابرین، به نیابت بنیاد شهید مسعود از مقام رهبری حکومت وحدت ملی تقاضا داریم تا بخاطر رفع این مغالطه و جلوگیری از تکرار آن، به اصلاح موضوع بپردازند تا فضای همگانی نشکند و خاطر مردم آسوده گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا