خبر و دیدگاه

حامیان طالبان کی ها هستند ؟

گزارش حاميان طالبان را در تورنتو ، كانادا از بانو فرشته محبوبي خبرنگار ، كه از افغانستان انترنشنل پخش شد، ديدم و شنيدم . وقتي در صفحه فيسبوك خود نشر كردم بسياًر زياد مورد توجه قرار گرفت و خواستم درج صفحات تاريخ كنم .
از نگاه جامعه شناسي بايد ريشه يابي شود كه طرفدران طالبان كي ها هستند :
اول آنان هستند كه به حقوق بشر و آزادي انسان اعتقاد ندارند .
دوم كساني هستند كه تصور مي كنند طالبان امريكا را شكست داده اســت و بايد براي شان لبيك گفت در حاليكه طالبان امريكا را شكست نداده است و امريكا يك معامله كرد با خيانت خليلزاد .
سوم كساني از طالبان حمايه مي كنند كه از اسلام محمد ص آگاهي ندارند و تصور مي كنند كه همين اسلام اســت كه طالبان پياده كرده اند .
چهارم كساني از طالبان پشتيباني مي كنند كه خود شان روحيه قومي و قبائلي دارند و مدني فكر نمي كنند .
پنجم كساني از طالبان پشتيباني مي كنند كه معامله گر هستند. از خود انديشه سياسي براي افغانستان ندارند و هم در نعل مي زنند و هم در ميخ . يك عده شيعه و سني درين بخش شامل اســت .
ششم يك عده مذهبيون هستند كه از ترس طرفداري مي كنند خواه مخواه در افغانستان نه در بيرون و آن عده مذهبيون كه در خارج جانبداري مي كند ، اينها هم از حقوق حقه اسلامي مردم متاسفانه بيخبر هستند .
هفتم يك عده پشتون هاي كه زياد تر روحيه قومي و قبائلي دارند و طرفدار تسلط پشتون ها در افغانستان مي باشند و يك تعداد شان در غرب زندگاني اسلامي ندارد و اما طرفدار طالب اســت .
هشتم جالب اســت كه يك عده هستند كه در غرب از دست همسر خود به ستوه آمده اند و زور شان به خاطر قوانين غربي كه به طرفداري زن اســت نمي رسد و اينها از حقوق مساوي نفرت دارند و  طالب را بهترين گزينه مي داند .
نهم آنانيكه منافع شخصي و تجارتي در افغانستان دارند و تا زمانيكه منافع شخصي شان برآورده شود اينها به مسايل حقوق زن ، آزادي بيان و قلم ، و مسايل حقوق مساوي بشر بيتفاوت هستند . متاسفانه در اكثر جهان تجار و سرمايه داران تا زمانيكه منافع شان حصول شود يا خاموش هستند و يا همكاري مي كنند. اين مسله ما را مي رساند به ماده دهم.
 دهم یک عده مامور مزد بگیر و منافق که نمیدانند راه های شرافتمندانۀ پول درآوردن نیز وجود دارد.
دكتر فريد يونس
استاد بازنشسته اي بشر شناسي فرهنگي خاور ميانه و فلسفه اسلامي

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا