خبر و دیدگاه

علوم انسانی

علوم انساني يا humanities
سلام عزيزان
گرچه من در گذشته در باره علوم انساني هم در برنامه هاي تلويزيوني سخن گفته ام و هم نوشته ام و اما معلوم مي شود كه هنوز هم اين رشته مهم انساني را عده زياد نه مي دانند و موضوع علوم انساني براي شان مبهم أست .
علوم انساني ساينس نيست و از علوم أست كه در اثر تعمق و تفكر ، علاقمندي و پشتكار حصول مي شود و يگانه پيش نياز آن استعداد در همان رشته أست. بعضي كسان در يك رشته استعداد دارند و اما بعضي كسان دلچسپي دارند و اما استعداد همان رشته را ندارند. در بين سرايندگان زياد ديده مي شود كه يك شخص دلچسپي دارد و اما هر چه كوشش مي كند يك خواننده خوب نميشود. علوم انساني بدون تحصيلات رسمي مي تواند آموخته شود و اكتسابي نيست مانند طب يا نجاري و يا نل دواني . درين علوم هر كس استعداد و علاقمندي و پشتكار داشت مي تواند موفق شود. اين علوم عبارت اند از ژورناليزم ، تاريخ ، دين ، فلسفه ، موسيقي ، شعر و شاعري و ادبيات و علوم سياسي . اين علوم بطور مشخص ثبوت كار ندارد.   اين علوم ٢+٢ =٤ نيست . هر كس مي تواند روش ، ديد و بينش و تحليل و عملكرد خودش  را داشته باشد .
بياييد چند مثال براي شما بياورم . خارجي و داخلي :
چرچيل صدراعظم انگليس صنف دوازده را خلاص نكرده بود و علوم سياسي تحصيل نكرده بود و اما براي مملكت خودش از مشهور ترين صدراعظم هاي انگليس در قرن بيستم بود .
دكتر علي شريعتي جامعه شناس مشهور ايران اساسا در سوربون پاريس جامعه شناسي تحصيل كرده بود و جامعه شناسي ساينس أست نه اينكه از علوم انساني باشد زيرا هر مطلب اجتماعي را بايد ثبوت كرد . اما  فلاسفه غرب را زير سوال برد و با قرآن استدلال كرد و در جامعه ي ايران و فارسي زبان يك انقلاب بر پا كرد .
صوفي عشقري شاعر مشهور كشور سواد بلند نداشت و اما بهترين شاعر زمان خود بود .
داكتر عبدالرحمن زماني طبيب است و اما بهترين تاريخ دوره اماني را نوشت. نه تنها تاريخ نوشت اشتباهات حسن كاكر را در تاريخ بر ملا ساخت. حسن كاكر در تاريخ دكتورا داشت !!!
بنده در رشته ژورناليزم و نطاقي و برنامه سازي تحصيلات عالي نداشتم و اما بهترين جايزه برنامه ديني را در سال ٢٠٠٨ از تلويزيون نور گرفتم . در محفل خودم حضور نداشتم و اما جناب داكتر صاحب عبدالله كاظم جايزه من را تفويض كرده بود.
در دين تحصيلات عالي اساسا نيست زيرا دين از علوم انساني أست و هر كس مي تواند بياموزد . كسي كه ايمان قوي به خدا داشته باشد همه آيات را يك معجزه مي بيند و كسي كه ايمان قوي به خدا نداشته باشد بسيار آسان أست كه قرآن را زير سوال برد و يا كج حرفي كند و يا  ريشخند كند. زيرا قرآن از نگاه اكادميك از علوم انساني أست و هر كس برداشت خودش را دارد و اما از نگاه خود قرآن از علم لدني أست و اين علم را خداوند به هر كس نميدهد. هستند مردمان كه عبا و قبا دارند و حتي از نام خانوادگي مذهبي خود استفاده مي كنند كه اگر مردم ايشان را به نام عالم بشناسد و اما نمي شود زيرا استعداد آموختن دين را ندارند. و هم خود را فريب ميدهند و اما مردم فريب نميخورد. با از بر كردن چند آيه و حديث كسي عالم نمي شود . همه جهان هستي دين أست. امكان ندارد كه كسي در همه جهان هستي تخصص بگيرد . پس عالم دين واقعي وجود ندارد . قرآن به عربي أست و اما به عربي انساني نيست و به آيه أست . و آيه از نگاه زبانشناسي ترجمه نميشود . مفهوم آن به اساس عدالت پيشكش مي شود زيرا قرآن كتاب عدالت أست . كساني كه در اسلام شناسي تحصيل كرده اند اصل دين نيست . بخش هاي شناسايي دين أست مانند سيرت نبي ،  اصول فقه ، قرآن شناسي از نگاه واژه شناسي يا ايتومولوژي ، تخصص در حديث ! در حاليكه يك عده احاديث جعلي أست  پس بايد هم در احاديث ثقه تخصص گرفت و هم جعلي . اما همه اي اينها كار انسان هاست و اصل دين نيست . اصل دين از خداست و همه جهان دين أست .
چون رشته هاي علوم انساني متكي به تحليل و تاويل و تفسبر كسي أست كه آنرا به شما مي گويد تفاوت ها وجود دارد . شيعه و سني قرآن را با دو ديد متفاوت مي بيند و يا يكي سختگير أست مانند ابن تيميه و يكي دين را آسان ميگيرد مانند امام ابوحنيفه  .
اگر درين مورد از نگاه توسعه و انكشاف انساني سوال داشتيد به تماس شويد.
فريد يونس
18 جنوری 2023

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا