مخالفين اسلام بالاي اسلام كه دين عدالت أست تاخت و تاز مي كنند كه اگر دين اسلام دين عدالت أست پس چرا ميراث زن و مرد تفاوت دارد. هدف شان آيه يازدهم سوره نساء مي باشد كه خوانندگان گرامي مي دانند. از طرف ديگر چون در طول تاريخ آيه يازدهم سوره نساء متني معني شده و قبول شده أست مذهبيون شيعه و سني حقوق بانوان را پايمال كرده اند و در محاكم به نفع مردان عمل مي كنند كه اين باعث شده أست كه طبقه نسوان كه به سن بالاتر هستند به عدالت اسلامي مخصوصا كه امروز خود شان كار مي كنند و نفقه آوردنده هستند و حتي حقوق شان زياد تر از شوهران شان أست و آنها را در امور اقتصادي كمك مي كنند به عدالت اسلامي شك كنند و از طرف ديگر دختران جوان كه در غرب بزرگ شده اند از اسلام گريزان شده اند و واضح مي گويند كه اسلام حق زن را پايمال كرده أست و نظام غربي را ترجيح ميدهند و علما ناكام ماندند تا اين موضوع را جدي بررسي كنند .
قرآن در زمان نازل شد كه زنان جزيي ترين حق و حقوق نداشتند و در عين زمان جامعه يك جامعه قومي و قبائلي و جاهل بود كه حتي دختران را زنده به گور ميكردند . در همچو شرايط ابلاغ تساوي حقوق مدني و تساوي در ميراث نتيجه بر عكس ميداد .
از نكاه جامعه شناسي اسلام مخالف تحريم اجتماعي أست كه دفعتا يك موضوع را تغيير داد و جامعه را شوكه كرد زيرا از نكاه اجتماعي و اقتصادي شوكه كردن جامعه به ضرر مردم تمام مي شود . قرآن مردم را با تغييرات به آهستگي و متانت دعوت مي كند. بهترين مثال كه در مورد شوكه نشدن مي توانيم پيشكش كنيم منع خمر أست كه به تدريج حرام مي شود نه اينكه دفعتا حرام شود. يا مبارزه بر عليه بردگي أست كه اسلام دفعتا اعلام نكرد كه بردگي حرام أست .اما چون قرآن را متني قبول كرده بودند بردگي تا سال ١٩٦٢ ميلادي در عربستان سعودي مجاز بود . پيامبر ( ص) و ياران او برده را مي خريدند و بعد آزاد ميكردند . نمي خواستند جامعه را شوكه كنند چنانچه كمونبستان در افغانستان كردند و به مجرد كه قدرت را گرفتند بيرق سرخ را بالا كردند كه اين از ناداني شان بود . جامعه را شوكه كردند و نتايج آنرا شما به چشم سر ديديد و شاهد هستيد . اين مطلب كه جامعه نبايد شوكه شود اكثر مردم در بخش مطالعات اسلامي و جامعه شناسي نه مي دانند.
در جامعه اي كه دختر را زنده به گور مبكردند و زن جزيي ترين حق نداشت دفعتا ميراث را مساوي اعلام ميكرد جامعه شوكه مي شد. اسلام موارد را براي ميراث اول خاطر نشان كرد تا اول به زنان حق ميراث را داده باشد بعد در تطبيق تساوي حقوق ميراث رسول كريم ( ص) نقش بارز بازي كرد.
رسول كريم ( ص) در مورد تساوي اولاد فرمود كه “حتي در بوسيدن اولاد تان از عدالت كار گيريد. ” بيبينيد درين حديث دو نكنه يي مهم وجود دارد يكي ” حتي” و ديگر ” عدالت .” واژه حتي نمايانگر اين حقيقت أست كه در همه امور از عدالت كار گيريد حتي در بوسيدن اولاد تان .
در حديث ديگر كه من اين حديث را در كتاب اندرز هاي پيامبر به زبان انگليسي براي جوانان تدوين كردم ( ٢٠٢١) تا با فرهنگ اصيل اسلام خوبتر آشنايي حاصل كنند ، پبامبر ( ص) چنين فرموده أست ” همراي اولاد تان عادل باشيد و اگر من كسي را براي توزيع [عادلانه] و حقوق ترجيح دهم ، من بانوان را براي حقوق بيشتر ترجيح خواهم داد .”
اين أست تفسير آيه يازدهم سوره نساء از دهن پيامبر اسلام . بعد از پيامبر ( ص) بزرگترين مفسر قرآن مجيد حضرت ابن عباس ( رض ) بود.
ابن عباس ( رض) گفت كه “القرآن يفسروا زمان ” يعني قرآن نظر به زمان كه زندگي مي كنيم تفسير مي شود . حضرت علي ( رض) عين عقيده را داشت و يكي از دلايل كه علي شهيد شد به خاطر همين موضوع بود كه قرآن را بايد با ديد و بينش كه زمانه ايجاب مي كند ، ديد . اما متاسفانه حتي شيعه ها كه داد از پبروي علي مي زنند ناكام ماندند تا حقوق مردان و بانوان را از نگاه مدني مساوي اعلام كنند تا اين هرج و مرج كه در ايران به وقوع پيوست هرگز جامه عمل نه مي پوشيد.
علماي بزرگ اسلام گفتند كه “اختلف الاحكام بالاختلاف زمان ” يعني احكام نظر به شرايط زمان و مكان تغيير ميخورد. اين گفته ي علماي اسلام به اساس سخن ابن عباس ( رض) أست. اين مقوله را هم ناديده گرفتند كه امروز بانوان خود شان شغل هاي مختلف دارند و در كنار شوهرانشان نفقه آورنده هستند در اقتصاد كشور كمك مي كنند و بازهم حقوق شانرا در بخش ميراث پايمال كردند چنانچه در حق طلاق پايمال كرده اند و زنان به آساني طلاق گرفته نه مي تواند در حاليكه خلع حق زن أست و زن حق دارد بدون ارائه دليل از شوهر طلاق بخواهد و اگر شوهر طلاق نه مي دهد قاضي محكمة بايد طلاق را صادر كند
مسلمانان عزبز !
قرآن از خود تفسبر دارد . حديث از خود تحليل دارد . اين مشكل اسلام نيست و اما مشكل آنان در طول تاريخ بوده أست كه در موارد كه نوشتم عادلانه تحقيق نكردند . قرآن را متني قبول كردند در حاليكه قرآن تفسبر دارد و اولين مفسر اين كتاب حضرت رسول كريم أست .اگر شما يك دختر داريد و يك پسر . تفاوت سن شان فقط يكسال است . هر دوي شان از دانشگاه هاي معتبر با درجات عالي فارغ التحصيل شده اند . پسر داكتر طب أست و دختر قانون دان . آيا شما ميراث دختر و پسر تانرا مساويانه تقسيم نه مي كنيد ؟؟؟ براي اينكه يك اولاد تان دختر أست ؟؟؟ اين جاست كه شما قرآن را ندانسته ايد و ظلم كرده ايد و ظلم به مثابه شرك أست .
دكتر فريد يونس
استاد باز نشسته ي بشر شناسي فرهنگي خاور ميانه و فلسفه اسلامي
٢٣ مي ٢٠٢٣