خبر و دیدگاه

بی دینی افتخار نیست / مسلمانان متحد شوید ‎

افغانستان از زمان امیر حبیب الله خان فرزند امیر عبدالرحمن خان با روحیه غربی و طرز زندگی غربی آشنا شد ، آنهم تنها کابل و کابلیان و اما نظام و علما در کابلستان نتوانستند تا بین فرهنگ کابلی  و غربی یک تعادل خوب برقرار کنند. به نحوه از انحا مذهبی نظام سیاسی را تهدید میکرد و نظام سیاسی هرگز در صدد تفاهم بین مذهبیون و سیاسیون نبود . مذهبیون  در زمان اعلیحضرت امان الله برنده شدند و او را با پروپاگند های انگلیس مخلوع ساختند . درز بین مذهبیون و سیاسیون و  گروه تحصیل باغته  روز به روز زیاد شد  و مذهبی غیر مستقیم در حاشیه رانده شد و حتی دولتمردان مانند سردار محمد داود در زمان صدارت  مذهبیون را بسیار شکنجه کرد . (از  خاطرات مرحوم صبغت الله مجددی).
قرن بیستم استعمار رنگ و طرح خود را تغییر داد و کشور های اسلامی بعد از سقوط امپراطوری عثمانی با دسیسه های غرب و جاسوسی یهودان به استقلال نسبی رسید و اما با ناسیونالیزم معرفی شد . قبل از آن با همه خوبی ها و خرابی ها و نشیب و فراز سیاسی و اجتماعی و اقتصادی امپراطوری اسلامی که ششصد سال دوام کرد ما یک امت بودیم و حالا امت نیستیم .
بعد از رنساس و ظهور انقلاب صنعتی فلاسفه غرب عرض اندام کرد . یکی از بزرکترین مبارزه فلاسفه غربی بر علیه سازمان کلیسا بود که مردم را به تمام معنی استثمار کرده بود . نسل نو مسلمان به تقلید از غرب تصور کردند که اگر به مخالفت دین اسلام باشی متجدد و متبحر و مدرن خواهی بود و اینها قبر خود را با نادانی  خود کندند و غافل شدند که اسلام عیسیویت نیست. از جانب دیگر علمای اسلام ناکام ماندند که دین را بر  ایجابات و مقتضیات عصر ساینس و تکنالوژی و پسان ها بعد از به وجود آمدن منشور ملل متحد و حقوق بشر ، به استناد حقوق بشر تحلیل و ارزیابی کنند . طور مثال تا سال ١٩۶٢ در عربستان سعودی ، چون بردگی در قرآن مجید آمده أست پس این انگاشت اجتماعی رسمی بود . یا مودودی پاکستان در نوشته هایش قدرت مرد را بلند تر از زن نوشت و روزی رسید که در همان کشور یک زن صدراعظم کشور شد. و بلاخره مسلمانان به جای توجه عمیق به ساینس و تکنالوژی و آموختن علم به مسایل پیچیدند و وقت خود را ضایع کردند که به جزء از پسمانی و عقب گرایی و نفاق چیزی دیگری با خود نداشت . شیعه سر کله سنی زد که علی خلیفه اول أست. غافل ازینکه حالا درد ما را دوا نمی کند که کی باید خلیفه می شد . سنی سر کله شیعه زد که ما به جزء پیامبر کسی را معصوم نمی پنداربم غافل ازینکه حالا معصومین و غیر معصومین درد ما را دوا نمی کند . کشور های اسلامی چون صاحب صنعت و سرمایه نشدند و ناسبونالیزم راه خود را که غرب معرفی کرده بود بیدا نکرد به اتنوسنتریزم پناه برد و قوم از دین بلند تر شد و امروز ما به جای مومن واقعی اتنوسنتریک واقعی داریم که از هر گونه استثمار کار میگیرد تا  دیگر اقوام را نابود کند. تحصیل یاقته ژان ژاک روسو و جان لاک و مارکس و لینن و نمیدانم ویکتور هوگو و غیره را خوانده أست و اما از امام غزالی و ابن خلدون و ابن حیثام و غیره آگاهی ندارد و در وقت نماز. پای سر پای دور داده و به بی دینی خود افتخار می کند  در حالیکه بی دینی یعنی نادانی . بی دینی یعنی مسخ فرهنگی و بی دینی یعنی جهالت. امروز که نه مذهبی و نه تحصیل یافته یک نسخه اصولی برای مشوره ندارد . مذهبی با افکار کهنه  بند مانده و تحصیل یافته با افکار مطلق غیر عملی و غیر منطقی . نتیجه این همه بدبختی این أست که همان طوریکه دسیسه کردند و امپراطوری اسلامی را از پای انداختند همان دسیسه به کمک انگلیس و امریکا محو و نابودی فلسطین أست و ۵٧ کشور اسلامی ، تحصیل یافته و مذهبی جزء از نظاره کاری ندارند و منتظر یک معجزه مانند جنگ فیل هستند .
مسلمانان متحد شوید . سلیقه های فکری و فقهی مذهبی خود را کنار بگذارید و امت واحد شوید در غیر آن برای شما هیچ چیز باقی نخواهد ماند و حتی همان نماز هم به درد شما نخواهد خورد زیرا خداوند به نماز که در آن علم و جهاد نباشد احتیاج ندارد
دکتر فرید یونس
استاد بازنشسته ای بشر شناسی فرهنگی خاور میانه و فلسفه اسلامی

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. Asalamu Alaikum,
    Dr. Sahib Farid Younus had written an excellent article regarding having a religion and not having religion. He is absolutely right that the British has divided the Islamic ummah and now the same Thai h had happening in Palestine by the USA. We must be united, support each other and be honest with our life.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا