خبر و دیدگاه

اشرف غنی احمدزی از جمعه خان همدرد، شش ماه وقت خواست

اطلاعات دست اول از ارگ حاکی است که پس از بگو مگو های زیاد میان اشرف غنی و جمعه خان همدرد، سرتیم گلبدین حکمتیار، اشرف غنی از نامبرده شش ماه مهلت خواسته است. اشرف غنی برای همدرد گفته است برای کنترول وضعیت، برای چند ماهی کسی دیگری را به ولایت بلخ تعیین میکند و همینکه وضعیت زیر کنترول آمد، کرسی ولایت بلخ، برای جمعه خان داده خواهد شد.

این ترفند تازگی ندارد. زمانی که محمد یونس قانونی از سمت وزارت داخله در سال ۲۰۰۲ استعفا داد، حامد کرزی بجایش تاج محمد وردک را گماشت. آقای وردک یک شخص آرام، دوست قانونی و بدون کدام آجندای سیاسی بود و از پشتیبانی قانونی نیز تا حدی برخودراد بود. وردک گزینه نهایی نبود و کرزی اورا فقط بخاطر کنترول حساسیت‌های جبهه متحد گماشته بود. در عین حال، به گونه‌ای می‌خواست به آقای قانونی نشان دهد که اگر شما وزیر نیستید، کسی را تعیین کرده ایم که به شما “تسلیم” است. دیری نگذشت که کاندید اصلی آقای کرزی به سمت وزارت داخله تکیه زد. تاج محمد وردک فقط گامی بود تا آوردن علی احمد جلالی را آسان سازد. وقتی کرزی، وردک را برون انداخت، و به جایش علی احمد جلالی را گماشت، آب از آب تکان نخورد و کرزی تنها پس از شش ماه، به هدف نهایی خود رسید و علی احمد جلالی وزیر داخله شد.

مثال‌های زیاد از این ترفند داریم. حامد کرزی با مهارت و آسانی، انجنیر عارف را با امرالله صالح، مارشال فهیم را با احمد ضیا و دکتر عبدلله را با اسپنتا تعویض کرد. زمانی که دور کردن یک شخص دشوار باشد، حاکمیت به تغییر تدریجی متوصل می شود. حرکت تدریجی شاید رسیدن به هدف را چند صباحی دیتر کند، ولی رسیدن به آن را قطعی و بی درد سر می سازد. به عبارتی، پیاز بیخ دار را بِکن، و عوضش پیاز دیگر بکار ولی پیش از این که بیخ بگیرد، برکن و عوضش، شلغم بکار.

اشرف غنی احمدزی، با الهام از سلف اش، حالا استاد عطامحد نور را با انجنیر داوود تعویض کرده است. انجنیر داوود یکی از اصیل زادگان بلخ است و در ظاهر گزینه‌ی است عالی. ولی بی گمان این حرکت به هدفی انجام شده است که ساده اندیشان اطمینان را دروغی می دهد تا وضعیت از کنترول برون نشود. پس از اینکه انجنیر داوود چندی به کرسی ولایت بلخ تکیه زند و مسله استادعطا آب و خواب شود، آنگاه اشرف غنی کاندید اصلی اشرا به کرسی ولایت بلخ خواهد نشاند.

ساده اندیشانی که می‌گویند انجنیر داوود با استاد عطا، یک سیب و دو نیم اند و یا حتا برخی می گویند، شایسته تر از استاد عطا است، جان مطلب را درک نکرده اند. مسله شایستگی انجنیر داوود نیست. بدون شک، انجنیر داوود یکی از خوبان این سرزمین است که حتا شایسته‌ی بهتر از ولایت است. انجنیر داوود پیشینه‌ی سربازی و قهرمانی دارد و سالها در رکاب استاد ذبیح الله و دیگر بزرگان، مبارزه و مجاهدت کرده است. ولی نیت اشرف غنی خیر نیست. پیش از اینکه آب از گلویش پایین رود، صبح برخیزی که جمعه خان همدرد، صاحب سلطنت بلخ گشته است. یاد تان باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا