خبر و دیدگاه

زندگینامه مختصر علمی و کاری دکتر فرید یونس توسط استاد شکر الله کهگدای رئیس بنیاد ژورنالیسان اریانا ‎

زندگینامه استاد دانشگاه دکترمحمدفرید یونس

مبتکر دموکراسی اسلامی و رئیس جوایز مطبوعاتی بنیاد ژورنالیستان آریانا

  استاد دانشگاه پروفیسور دکترمحمد فرید یونس, از کارشناسان نامدار اسلامی و  اجتماعی افغانستان در سطح بین المللی وبه ویژه در ایالات متحده آمریکا به شمارمیرود که در بخشهای بشر شناسی فرهنگی خاور میانه ، پژوهش های فلسفه اسلامی و جامعه شناسی اسلامی بحیث یک کارشناس اندیشمند, در دانشگاه های معتبر ایالات متحده آمریکا به تدریس پرداخته است که مورد توجه بنگاه های رسانه یی و اندیشکده های علوم بشری قرارگرفته است.  

  دکترمحمدفرید یونس فرزند روانشاد استاد محمد یونس مشهور به متخصص کیمیا و بانی اصول یونس برای سواد آموزی کلان سالان که در سال ١٣٣٨ خورشیدی در کابل به چاپ رسید ، و جنت مکان بانو ستاره یونس می باشد که در شهر زیبای کابل به دنیا آمده و تحصیلاتش را در داخل کشور  وکشورهای اروپایی وآمریکا بسر رسانیده است . 

   دکترمحمدفرید یونس در بخشهای فرهنگ, تاریخ, جامعه شناسی, تساوی حقوق بانوان ومسایل سیاسی دست بالا داشته تا بحال ده ها جلد کتاب این پژوهشگر اکادمیک, در اسلام شناسی به شمول تفسیر یونس نظر به مقتضیات و ایجابات عصر حاضر  به دسترس علاقمندان  کتاب در  سایت بین المللی آمازون  قرار  گرفته است که هر  کتابش از یک دید تازه بویژه برای جوانان, به نگارش درآمده است.   پروفیسوردکترمحمدفریدیونس از همکاران نزدیک ماهنامه کاروان است که ده ها مقاله  جالب پژوهشی ونوپرداز  وی به چاپ رسیده که مورد علاقه فراوان خوانندگان قرارگرفته است. کتاب جامعه شناسی اسلامی این پژوهشگر اکادمیک, که در سال ٢٠١١ به زبان انگلیسی نوشته شده بود ، توسط دانشمندان ایرانی از متن انگلیسی به فارسی ترجمه شده اســت که بزرگترین افتخار برای همه افغانستانی ها به شمار میرود . 

  شناسایی بنده با دکتر یونس به ۳۵ سال پیش برمیگرددکه که تازه به کالیفورنیای شمالی آمده بودم وبرای بیمه تیزرفتارم به شرکت بیمه AAA مراجعه کردم و شخصی که مراجعین را پذیرایی وبا آنها با بسیار خوش رویی ومهربانی کمک میکرد, همین دکتر فریدیونس بود. جناب شان با لهجه شیرین فارسی کابلی از بنده پذیرایی وهمکاری نمود ودیدم که یک شخصیت دوست داشتنی , صمیمی وکارآگاه است. هنگامی که که بنده درسال ۱۹۹۱ ترسایی شروع به انتشار دور دوم ماهنامه کاروان در ایالات متحده آمریکا کردم, دکتر محمدفرید یونس از نویسندگان و همکاران نخستین ,صمیمی, راستکار, بی آلایش وبی غل وغش ودوست داشتنی بنده بود که  چاپ نوشته هایش در مورد مسایل اسلامی واجتماعی, از نگاه بکر بودن ونگاه نو به مسایل مورد بحث, خوانندگان بسیاری را بخود جلب کرده بود.

     دکتر یونس در نوشتن وانتشار کتاب های ارزشمند اسلامی و اجتماعی هم دست بالا دارد. جناب شان که یک پژوهشگرخردمند در مسایل اسلامی به شمار میرد,   تفسیر یونس را درهمین تازگی ها انتشار داده که نوع خود بیمانند است. بیمانند بخاطری که نخست مطابق شرایط عصر پیشرونده تکنالوژی نوشته است, دیگر اینکه به زبان قندپارسی کابلی نوشته شده است. باید گفته شود که زبان هم بمانند همه پدیده های اجتماعی دچار تحول ودگرگونی از پایین به بالا ویا هم برعکس آن است. زبانهای که از پایین به بالا درحال رشد ونوساز ی ونو پردازی اند, عمر درازی دارند وبه زودی عمر شان به شمارش معکوس گیر نمی افتد ومزه مرگ را باین زودی ها نمی چشند, مگر زبانهای که از بالا به پایین یعنی عمر شان به شمارش معکوس گیر می افتد بمانند زبانهای که تنها در یکی دو کشور وآنهم به زور برجه وتوطئه ودسیسه وبویژه حمایت کشورهای استعماری ازاین زبان درحال مرگ, برمردم تحمیل میشود تا تفرقه بیاندازند وحکومت نمایند, بزودی مزه مرگ را می چشند. فشرده, کاربرد زبان قندپارسی کابلی در تفسیر یونس, نه تنها از نگاه فصاحت وبلاغت زبانی مورد توجه است, بلکه صدها وهزارها سال پس از امروز, اگر هر پژوهشگری که بخواهد در مورد لهجه زبان قندپارسی کابلی, بداند وبفهمد, همین تفسیر یونس بهترین سند ومدرک پژوهشی میتواند باشد؛ همین گونه که آهنگهای شهید احمدظاهر نابغه تکرارناشدنی موسیقی حوزه فرهنگی آسیای میانه, میتواند بحیث یک سند ومدرک زبان قند پارسی کابلی, مورد توجه واستفاده پژوهشگران زبان قندپارسی و موسیقی قرن ۲۰ در حوزه فرهنگی آسیای میانه مورد توجه قراربگیرد.    

  پروفیسور دکتریونس مبتکر دموکراسی اسلامی اســت که کتاب دموکراسی اسلامی این پژوهشگر اکادمیک, از مشهور ترین کتاب های او به شمار می رود  زیرا تا امروز کسی همگونی دموکراسی را با اسلام  فکر نکرده بود . در سال ٢٠١٠ از جناب شان در کانگرس امریکا دعوت به عمل آمد تا برنامه صلح را که برای افغانستان تهیه کرده بود به خوانش بگیرد  که برای اولین بار بود یک افغانستانی, نظام دموکراسی اسلامی را به اساس ایجابات عصرنوین ,  در کانگرس امریکا پیشنهاد کرد . 

    دکتر یونس ۲۵ سال پیش ,کتاب (داعیه نامنهاد پشتونستان) را نوشت وانتشار داد که غوغای عجیبی در میان جامعه افغانستانی های درون مرزی وبرون مرزی, پدید آورد و موافقان ومخالفان زیادی را به دنبالش کشانید.  یکی از خصوصیات یک کتاب خوب هم همین است که  در میان خوانندگانش, سرو صدا  برپا کند و موافقان ومخالفانی را پدید بیاورد. از موافقان احساس مسرت دست میدهد و از مخالفان, باید بسیار آموخت وبه پیش رفت. یک کتاب که تنها موافقانش را داشته باشد, کتاب خوبی به شمار نمی رود. از تقابل اضداد, نو آوری و نو سازی و شگوفایی و پیشرفت پدید می آید, همین آهنگ زنده ماندن و زندگی تازه ونو پیشرفت است که باید باشد. کتاب (داعیه نامنهاد پشتونستان) با دلایل پخته عقلی ونقلی, ثابت ساخته است که نواختن در طبل میان تهی پشتونستانخواهی و سرازیر سازی پتانهای هندوستان به خاک خراسان/افغانستان بوسیله امان الله خان به واسواس محمودطرزی وسپس به اثر خیانت های نادرغدار وهاشم جلاد وشاه محمود مکار وداود مستبد وبرادرش نعیم خان و حکومت کمونیستی وخاینین دزد چون حامدکرزی واشرف غنی , فقط یک حربه نفاق افگنی وفارسی ستیزی به نفع استعمار و سرانجام تسلط پاکستان برافغانستان/خراسان بوده است وبس.

  دکتریونس از سال ١٩٩٣ تا ٢٠٢٣ ترسایی مجری برنامه های جالبی در تلویزیون های مختلف برونمرزی است  که در سال ٢٠٠٨ برنده جایزه بهترین برنامه ساز دینی از طرف تلویزیون نور شناخته شد . 

  استاد  یونس مؤسس دفتر حل و فصل منازعات خانوداگی ، در چارچوب اتحادیه افغانستانی ها در آمریکا است که مسایل خانوادگی را در امریکا ، اروپا و کانادا رسیدگی می کندو مشوره میدهد . به خاطر خدمات ارزنده در در امور خانوادگی  مفتخر به قاب تحسین از طرف دفتر قضایی المیدا کونتی و همچنان مجلس سنای کالیفورنیا شد. دکتریونس مؤسس انجمن مبارزه علیه نکاح صغیر ؛ مؤسس حرکت آزادیخواهی افغانستان ؛ بنیانگزار کانون اندیشه افغانستان ، رئیس نهضت ملی عدالتخواهی افغانستان و همچنان رئیس اندیشکده اسلام شناسی بنیاد ژورنالیستان آریانا  می باشد .  اخیرا به حیث عضو هیأت علمی نهاد بین المللی آموزشی آنلاین بانوان افغانستان نیز همکاری می کند. 

  دکتریونس در  سال اکادمیک ٢٠٠٩ نامزد بهترین پروفیسور سال در دانشگاه ایالتی کالیفورنیا شناخته شد. دکتر محمد همایون قیومی سابق رئیس دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در تخسین نامه که برای پروفیسور دکتر یونس نوشته اســت او را یک پروفیسور پرشور  و دانشمند حکیم  خطاب کرده اســت . استاد یونس از مدافعین آزادی و کرامت انسانی ، حقوق بشر و از مدافعین جدی حقوق مساوی مدنی بانوان با مردان اســت  و اولین شخصیت اســت که حقوق بانوان را با مردان از نگاه مدنی مساوی اعلام کرد .     

  ادوارد زیلم شهروند امریکا ، و نویسنده کتاب ١۵١ ضرب المثل  های فارسی دری افغانستان می نویسد که در جامعه امریکایی- افغانستانی, دکترمحمدفرید یونس از جسور ترین و آزادمنش ترین سخنوران جامعه خود شمرده می شود. شعار استاد یونس از بیست سال به اینسو این اســت که هیچ قومی بر قومی برتری ندارد و هیچ قوم در اکثریت نیست . هیچ مذهبی بر مذهبی برتری ندارد و مذهب یک موضوع شخصی اســت و هیچ مذهب در اکثریت نیست . هیچ مردی بر زنی و هیچ زنی بر مردی برتری ندارد به جزء از تقوی و دانش. به این اساس اولین شخصیت اسلامی اســت که موضوع شهروندی را برای افغانستان پیشنهاد کرد که همه مردم ، زن ومرد و همه مذاهب و اقوام در مقابل قانون حقوق مساوی دارند و دیگران به این اندیشه لبیک گفتند . 

  پروفیسوردکتریونس با بی بی حاجی فوزیه قاسمی دختر مرحوم استاد یوسف قاسمی و مرحومه کریمه قاسمی و نوه مرحوم استاد قاسم  موسیقیدان شهیر کشور ازدواج کرده اســت و در شمال کلیفورنیا زندگی می کند .

به سلامت

دکترشکرالله کهگدای

رئیس بنیاد ژورنالیستان آریانا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا