خبر و دیدگاه

جنگ روسیه با اگراین و تاثیر آن بر افغانستان

بعضی از دوستان می‌پرسند که چگونه جنگ روسیه با اوکرائین در وضعیت افغانستان تآثیر میگذارد!
به پاسخ این عزیزان دیدگاه خود را قرار ذیل عرض میکنم:
امریکا با طالبان تا هنوز در انظار جامعه جهانی بازی “موش و پشک” را پیش میبرد درحالیکه خود آمریکا و انگلیس صاحبان اصلی طالبان اند. آمریکا نمی خواهد پلانهای آن به نسبت آسیای میانه، ایالت های تورک نشین و مسلمان روسیه، اویغورستان چین و کشور ایران پیش از وقت افشآ شود. روسیه و چین هم که به آمریکا اعتماد ندارند همچون بازی سیاسی خود را پیش میبرند که گویا طرفدار طالبان هستند! وقتی در آینده پلان های آمریکا، انگلیس و غرب صد در صد تثبیت و برملآ شود، روسیه و هم پیمانانش بخاطر امنیت سرحدات جنوبی خود و چین برای دفع دخالت و دسایس آمریکا و شرکایش توسط افراط گرایان اسلامی مجبور هستند در مقابل امریکا، انگلیس، غرب و لشکر نیابتی آنها یعنی طالبان و داعش قرار گیرند. آنوقت روسیه و شرکایش چاره ئی جز حمایت از مخالفین طالبان در داخل افغانستان نخواهد داشت، در آنصورت دو گزینه در برابر ممالک دخیل در قضیه و مردم افغانستان قرار میگیرد: ساختار فدرالی با اختیارات وسیع به ایالات یا تجزیه اجباری!
اگر روسیه در جنگ با اوکرائین کوتاه بیاید، این در حقیقت پیروزی آمریکا و غرب خواهد بود. در آنصورت روسیه آنقدر ضعیف و ناتوان خواهد شد که حتی توانائی حفظ تمامیت ارضی خود را هم نخواهد داشت. در آنوقت آمریکا دیگر ضرورت ندارد که با طالبان ظاهر سازی کند و بازی موش و پشک را ادامه بدهد بلکه با تمام توان طالبان را تقویت و به تطبیق پلانهای خود دست می یازد که هسته پلان های آمریکا و انگلیس همانا صدور انقلاب های اسلامی در آسیای میانه، خلق های مسلمان روسیه، ایران و قفقاز و بی ثبات کردن اوضاع در چین توسط اویغور ها میباشد.
اگر روسیه در جنگ با اوکرائین کوتاه بیاید، این در حقیقت پیروزی آمریکا و غرب خواهد بود. در آنصورت روسیه آنقدر ضعیف و ناتوان خواهد شد که حتی توانائی حفظ تمامیت ارضی خود را هم نخواهد داشت. در آنوقت آمریکا دیگر ضرورت ندارد که با طالبان ظاهر سازی کند و بازی موش و پشک را ادامه بدهد بلکه با تمام توان طالبان را تقویت و اقدام به تطبیق پلانهای خود خواهد کرد که هسته پلان های آمریکا و انگلیس همانا صدور انقلاب های اسلامی در آسیای میانه، خلق های مسلمان روسیه، ایران و قفقاز و بی ثبات کردن اوضاع در چین توسط اویغور ها میباشد.
در آنوقت روسیه قوی و توانا وجود نخواهد داشت که در مقابل هژمونی آمریکا و انگلیس بایستد!
بنابراین اگر ما خوشبین پیروزی روسیه و متحدینش درین جنگ در مقابل اوکرائین، غرب و آمریکا هستیم به سه لحاظ:
اول جنگ مسبب جنگ آمریکا و شرکایش هست؛
دوم: همه میدانیم که با یک قطبی شدن جهان، آمریکا و انگلیس چه فاجعه ئی بالای خلق های عراق، لیبی، سومالی، سودان، مصر، افغانستان، یمن و بعضی های دیگر آورد؛
سوم و برای ما اهل افغانستان مهمتر از همه اینکه اگر روسیه به مثابه حریف قوی آمریکا ضعیف شود، طالبان ده ها سال دیگر مردم افغانستان را به کاسه سر آب خواهد داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا