خبر و دیدگاه

چرا آمار نفوس تاجیک های افعانستان همه را متعجب ساخته است؟

اخیرا رئیس جمهور امام علی رحمان و پوتین ارقام نفوس تاجیک های افغانستان را در جریان گفتگو های منطقوی پیرامون افغانستان بیان کردند، که باعث تعجب بسیاری ها شده است. اما چندی قبل عمران خان تعداد پشتونهای افغانستان را ۶۵ فی‌صد اعلام نمود.این در حالی بود که عمران خان قبل از پیروزی طالبان در مصاحبه ای در پاکستان نفوس پشتونهای افغانستان را ۴۴ فی‌صد اعلام نموده بود. افزایش نفوس پشتون ها در ظرف یک ماه از ۴۴ فیصد به ۶۵ فیصد قابل تعجب نیست. زیرا یک لشکر بزرگی پاکستانی ها بخصوص وزیرستانی های مسلح خشن زیر نام طالب قندهاری و حقانی به سر جان، مال و ناموس افغانستان ریخته اند و کشور و مردم را بحیث غنیمت جنگی گروگان گرفته اند. اگر فردا کولابی ها و بدخشانی های تاجیکستان در کنار مقاومت گران تاجیک افغانستان قرار گیرند، بدون شک نفوس تاجیکان از ۴۷ فی‌صد به ۶۷ فیصد افزایش خواهد یافت.
بیاد داریم که چند سال پیش پرویز مشرف نفوس پشتون ها را ۹۵٪ و نفوس تاجیکان را ۵٪ پنجشیری معرفی کرده بود.
واقعیت اینست که هیچ کسی نفوس واقعی افغانستان و اقوام آنرا نمی دانند، ولی ارقام مختلف در شرایط مختلف به نشر می رسد. رژیم های تمامیت خواه افغانستان در یک سده اخیر از ترس اینکه تعداد اقوام منصوب به آنها در اقلیت بود، هر گز حاضر به سرشماری نفوس نشدند. برخلاف تا که توانستند ارقام دروغین و جعلی را به به نشر سپردند تا ازین طریق قدرت و امتیازات بیشتر به کمک خارجی ها بدست بیاورند.
اولین آمار جعلی نفوس در زمان ظاهرشاه و بعد داوود خان و سپس حفیط الله امین به نشر رسید.
سلیمان لایق که در راس اکادمی علوم در زمان حاکمیت حزب دموکراتیک خلق افغانستان قرار داشت ارقام جعلی به شوروی ها داد که نفوس پشتون ها را ۵۵ فی‌صد معرفی نموده بود. او در زمان حکومت نجیب در یک مقاله جنجالی در روزنامه حقیقت انقلاب ثور یک ارقام شاخدار نفوس پشتونها را نشر کرد و مدعی شد که ناقلین پشتون شمال عقب مانده را به بهشت تبدیل کردند ولی خانه خود جنوب را عقب مانده گذاشتند. بگونه مثال او گفت:” زمانی می گفتند اگر مرگ می خواهی قندوز برو، ولی پشتونها با زحمات شان قندوز را به کندوی شمال تبدیل کردند”
در ۲۰ سال اخیر افکار جهان را خلیلزاد، کرزی و غنی با ارقام جعلی اقوام افغانستان گمراه ساختند تا امتیازات برای یک قوم خاص از جهان بدست بیاورند. اکادمی علوم و احساییه مرکزی درین مدت بحیث منابع اصلی جعل نفوس در خدمت تمامیت خواهان تکنوکرات غربی قرار داشت. بر اساس ارقام جعلی نفوس محلات وکلا از ولایات مختلف وارد پارلمان شدند. بر اساس نفوس جعلی کوچی ها در ۲ دهه اخیر زیادترین امتیازات گرفتند.
تقریبا نفوس واقعی اقوام را می شد در انتخابات در دو دهه اخیر دید که پشتون ها بیشتر از ۳۰ فی‌صد نفوس افغانستان را تشکیل نمی دهند، ولی از راه تقلب و زور امریکاییها رئیس جمهور و وکلا انتخاب شدند.
تاجیکان در تمام انتخابات نقش کلیدی بازی کردند و اگر انتخابات واقعی برگزار می شد، تاجیکان نفوس کافی برای پیروزی داشتند. بدون شک حمایت نسبی اقوام هزاره و ازبیک پیروزی کاندیدای تاجیکان را قطعی ساخته بود.
باید گفت غیر پشتونها بار ها به جعل آمار نفوس اقوام اعتراض کردند. در نبود آمار واقعی هر گروه قومی نفوس خود را بیشتر از دیگری می دانند.
تاجیکان شاید یگانه مردمی در افغانستان باشند ، که از دو چیز بیشتر خجالت می کشند: یکی اینکه خود را تاجیک در انظار عمومی معرفی کنند. زیرا فکر می کنند این یک نوع قوم پرستی و تعصب است. در حالیکه دیگران با افتخار از قومیت خود دفاع می کنند.
دوم اینکه می شرمند که نفوس واقعی مردم خود را بیان کنند. به آنها چنان تلقین شده که تاجیکان کمتر از پشتونها اند. وقتی تاجیکان آمار نفوس تاجیکان افغانستان را از زبان رئیس جمهور تاجیکستان و روسیه شنیدند، بسیاری آنها نه تنها استقبال نکردند، بلکه متعجب هم شدند. اگر این ارقام در مورد پشتونها و یا اقوام دیگر افغانستان اعلام میشد، شاید برای ماه ها اتن و رقص پایکوبی می کردند.
یکی از اطلاعات دروغین در افکار جهانی در یک سده اخیر در گردش است، که گویا تاجیکان یک اقلیت قومی شمال افغانستان است. این در حالیست که نفوس قابل ملاحظه ای تاجیکان افغانستان در جنوب هندوکش از پنجشیر و شمالی بزرگ شروع تا ننگرهار، لغمان، پکتیا، پکتیکا، غزنی، لوگر، وردک زندگی می کنند.
اگر هر گروه قومی در تجزیه افغانستان ذینفع باشد، ولی تاجیکان ذینفع نیستند. زیرا تجزیه افغانستان بمعنای پارچه پارچه شدن سر زمین، هویت و تاریخ تاجیکان افغانستان است.
آنها قدیمی ترین صاحبان افغانستان و یا خراسان زمین اند که زبان، تاریخ، فرهنگ و هویت شان زنده و بیانگر این حقیقت است از قندهار تا هلمند و از هرات، فراه و غور تا پکتیا، ننگرهار، خوست و لغمان، بلخ، بغلان و تخار و بدخشان… حضور فزیکی و یا فرهنگی آنان قابل لمس است.
اگر کسی به ارقام ۴۷ فیصد پوتین و ۴۶ فیصد امام علی رحمان شک داشته باشد، شاید بهتر باشد بجای نگرانی برویم بسوی نفوس شماری علمی و معیاری تا معلوم شود که کی چقدر است و دست ارقام بازان جعلی داخلی و خارجی قطع شود.
شاید بزرگترین افتخار و امتیاز تاجیکان این باشد که با دستان خالی و شکم گرسنه در فصل سرد پائیز و زمستانی فرزندان شان در کوه پایه های هندوکش با وحشی ترین موجودات قرن بیست و یکم برای آزادی، عدالت و سر بلند مردم افغانستان می جنگند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا