خبر و دیدگاه

نشست نمایندگان امریکا و طالبان

آیا امریکا و طالبان بر سر بازگشت سفارت امریکا به کابل و شناسایی طالبان به عنوان دولت افغانستان به توافق می رسند؟
«دیپلماسی مدرن گزارش داد که نمایندگان طالبان در حال آماده شدن برای دیدار با جک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده، کوهن معاون رئیس سیا و تعدادی از هیئت های عالی رتبه در قطر هستند.
این نشست در پایان ماه نوامبر در دوحه برگزار می شود و مقامات طالبان و امریکا برای تماشای جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ وارد آن می شوند.
ملا عبدالغنی برادر معاون نخست وزیر و یکی از اعضای مهم شورای کویته در این نشست شرکت خواهند کرد.
در این گزارش آمده است که دو طرف احتمالاً در مورد حذف نام برخی از رهبران طالبان از لیست سیاه بین المللی گفتگو خواهند کرد. آنها همچنین در مورد انتقال سفارت آمریکا به افغانستان، ایجاد یک دولت فراگیر، بازگشایی مدارس مکاتب دختران و پایان دادن به کشت مواد مخدر رایزنی خواهند کرد.»
**************
اگر این گزارش صحت داشته باشد و ماه آینده هیات بلند پایه ی استخباراتی و دیپلوماتیک امریکا با هیات بلند پایه ی طالبان در قطر ببینند و به توافقاتی برسند، امریکایی ها رابطه ی خود را با طالبان از تعامل به شناسایی رسمی حکومت آنها متحول می سازند.
به نظر می رسد که رابطه ی امریکا با رهبران حوزه ی قندهاری طالبان که شورای کویته نیز متشکل از آنها است مدت ها پیش گسترده و عمیق بوده است. اشاره ی توماس ویست نماینده امریکا در امور افغانستان روز قبل که برای تامین ارتباط و مذاکره با طالبان به پاکستان نیازی ندارد، به همین رابطه ی پیشین و قابل اعتماد میان دوطرف بر می گردد.
البته امریکایی ها با متحدین اروپایی شان در طول یک سال گذشته با انتقال و تحویل صد ها ملیون دالر به کابل به نام کمک بشر دوستانه در جهت تقویت ثبات سیاسی و اقتصادی در حمایت طالبان عمل کردند و نامش را تعامل گذاشتند. هر گاه این تعامل به شناسایی رسمی و بازگشایی سفارت های شان در کابل بینجامد، شگفت آور و غیر قابل انتظار نیست.
نکته ی مهم به بده و بستان دوطرف برای شکل گیری چنین تحول بر می گردد.
آنچه که امریکایی ها به طالبان می دهند، مشخص است. اما امریکایی ها چه بدست می آورند، زیاد روشن نیست.
مسلما اگر سفارت امریکا در کابل باز شود بخش اصلی این سفارت مربوط سی آی ای و کارهای استخباراتی آن است که رقیبان امریکا از مسکو تا تهران و چین و آسیای میانه از این مرکز کنترل می شوند. این مرکز می تواند برای امریکا از اسلام آباد هم ، کم هزینه تر و موثر تر باشد.
ممکن است تصویر ‏‏‏۲‏ نفر‏ و ‏افراد می‌ایستند‏‏ باشد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا