خبر و دیدگاه

نا آرامی های قزاقستان

ازبرگه

Azim Kohestani

بانوی جوانی بنام ویدا ساغری اهل شهر کابل لیسانس اقتصاد از دانشگاه کابل ، دارای مدرک ماستری از دانشگاه پیام نور تهران ، کارمند امور رسانه ای در حوزه های مختلف، محقق، دادخواه گروه های فرودست ، مدافع حقوق زنان ، فعال مدنی، وعضو فعال مجامع فرهنگی بوده است .
جالب اینجاست که زمانی خود را کاندید شورای ملی افغانستان نموده بود که یکی از مقامات بلند پایه حکومت اشرف غنی در مقابل حمایت از کاندیداتوری او در پارلمان از این بانو تقاضای ” بوسه ” کرده بود .
بانو ساغری در رابطه به تحولات اخیر کشور قزاقستان تبصره جالبی دارد بیایید باهم مرور کنیم :
گرچه پیش از وقت است دراین مورد تبصره اضافی داشته باشیم ، ولی بگفته مبصرین سیاسی ونظامی آنچه درقزاقستان اتفاق افتید خیلی تنظیم شده ؛ به موقع ودرعین حال حساس یک آزمون برای کشورهای این منطقه آسیب پذیر بود وعلایم مداخله زیر نام ” جنبش اسلامی ترکستان ” که ادامه همان انقلابات رنگین است به نوع ترکی – امریکایی است دیده میشود.
یوگنی ساتانوفسکی، کارشناس علوم سیاسی و شرق شناس روس میگوید : مقیاس اعتراضات در قزاقستان و حرفه ای بودن عملکردشان را ثابت مینماید. به گفته وی این غیرنظامیان نیستند که به افزایش قیمت بنزین در کشور اعتراض می کنند، بلکه شبه نظامیان “تا دندان مسلح” با تاکتیک های عالی نبردهای خیابانی هستند که قادر به رهگیری و توقف امنیت هستند. مسئولانی که برای حفاظت از هر گونه اشیا و هماهنگی اقدامات خود در سراسر کشور اقدام می کنند.»
به گفته ساتانوفسکی، حوادث قزاقستان از جمله پیامدهای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بود. قبل وپس از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان، گروه‌های زیادی از مهاجران از آسیای مرکزی دراینحا سرازیر شدند وانتقال داده شدند وقزاقستان محلی مناسبی برای برهم زدن وضعیت والگوی از اوکراین بود ؛ اما با شعار های دیگری و این کار را میخواستند دربلاروسیه انجام دهند موفق نشدند وکوشش گردند درآسیای میانه انجام بدهند . اگر به سروقت عمل نمیکردیم بدتر از اوکراین میشد ومنطقه درآتش میسوخت وروسیه هم شامل اش میشد. کارشناسان میگویند : ما میدانستیم که چنین اتفاقات رخ میدهد ولی وسعت بزرگی اش را تا این حد نمیدانستیم.
ساتانوفسکی خاطرنشان کرد، تصمیم سازمان پیمان امنیت جمعی برای انتقال نیروهای حافظ صلح به قزاقستان “نه موجه، بلکه بیش از آن موجه تر” است.
خلاصه اینکه ، اگر اینکشورها بادقت کامل علیه افراطیت مذهبی و علیه فریب امریکا قرار نگیرند ؛ بدون هیچ تردیدی این مردم به سرنوشت مردم ما با چنین تفکر اسلام عزیزنوع صدور شده امریکایی وجهاد عربی دچار خواهند شد.
ویداساغری.
Kan een afbeelding zijn van 1 persoon, bril en binnen

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا