خبر و دیدگاه

فراز و نشیب ها از امضا موافقتنامه امریکا با طالبان

یکسال از موافقتنامۀ امریکا با طالبان در دوحه میگذرد. دراین مدت فراز و نشیب های گوناگون سیاسی و نظامی را در داخل و خارج کشور شاهد بوده ایم. مهمترین آنها عبارت بودند از:

  • حاتم بخشی اعتبار سیاسی و بالابردن سطح طمع به قدرت رسانیدن طالبان از جانب ادارۀ ترمپ،
  • برآورده شدن خواست طالبان در مورد آزادی پنجهزار زندانی،
  • برطرف شدن عملیات و حملات طالبان در پایگاه های نظامی قوت های امریکا و ناتو در افغانستان،
  • تشدید بی سابقۀ خشونت و جنگ از جانب طالبان در برابر قوت های نظامی و افراد و اشخاص ملکی کشور،
  • بالارفتن سطح تهدیدات امنیتی از قبیل انفجار وسایط نقلیه و قتل های هدفمند اعضای جامعۀ مدنی، خبرنگاران، ملاامامان و فرهنگیان در شهرها و بخصوص در شهر کابل،
  • تزئید سفرهای شخصیت های سیاسی غیر دولتی و هیئت های دولتی و هیئت های طالبان به کشورهای همسایه و منطقه،
  • ناروشن بودن تصامیم ادارۀ جوبایدن و قوت های ناتو در قبال باقی ماندن و یا خروج قوای شان از افغانستان،
  • سردرگمی جریان مذاکرات هیئت های دولت و طالبان در دوحه و غیره.

 

دراین مدت یکسال فراز و نشیب، ما شاهد دگرگونی های رنگارنگ مشخصات سیاسی و اجتماعی در وجود برخی از شخصیت ها و آدم های بودیم که تا پیش ازان هیچ مشکلی در برابر نظام کنونی نداشتند، اما با گرم شدن تبلیغات و پروپاگندهای به اصطلاح، سهیم شدن طالبان در قدرت؛ تعدادی از چنین اشخاص و افراد ابن الوقت با استفاده از بکاربرد اصطلاحات جهاد مقدس، موجبات ایجاد تحریک و برانگیختن انگیزه های ناخوشایند در جامعه را فراهم میسازند.
بدون شک “جهاد” کلمه و عمل مقدسی است که استفاده و پیروی ازان، در آیات متبرکه و احادیث نبوی صراحت کامل دارد.
اصولا به اجرای کار آسان جهاد گفته نمی‌‌شود، بلکه به اجرای کارهای سخت در راه خدا جهاد گفته میشود. مهمترین جهاد، مبارزه با نفس و تزکیۀ آن است. جهاد با نفس نوعی خودسازی است و این که انسان با نفس خود مبارزه کند، کار دشواری است. قرآن کریم بر روی این اصل تکیه ویژه‌ای دارد. خداوند در سوره مبارکه شمس که بیشترین سوگند در آن بیان شده است و سه مورد از این سوگندها، سوگند به ذات خود خداوند است، بعد از ذکر یازده سوگند بحث خودسازی را مطرح کرده و می‌‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا * وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا، به حقیقت که رستگار شد آن کس که خود را از هر بدیی پاک کرد و بیچاره شد آنکه خود را پاک نکرد.”
روایت است که پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله به گروهی از صحابه بعد از بازگشت از جنگ، فرمودند: “مَرْحَبا بقَومٍ قَضَوُا الجِهادَ الأصْغَرَ و بَقِیَ الجِهادُ الأکْبَرُ، خوشامد مى‌‌گویم به گروهى که جهاد اصغر را انجام دادند، اما جهاد اکبر همچنان مانده است.” پرسیدند: “یا رسولَ اللّه، و ما الجِهادُ الأکْبَرُ؟، اى پیامبر خدا! ای رسول خدا جهاد اکبر چیست؟” “قالَ: جِهادُ النَّفْس، فرمود: جهاد با نفْس”
همچنان پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
“المجاهِدُ مَن جاهَدَ نَفسَهُ فی الله عزَّوجلَّ، مجاهد کسی است که در راه خدا با نفس خویش پیکار نماید”.
مردم عزیز کشور ما باخبر باشند که مبتنی بر فتوای علمای کشور و جماعۀ علمای خارج از کشور، تداوم جنگ کنونی در افغانستان که منجر به ویرانی، قتل و کشتار فرزندان مسلمان این سرزمین میشود، مجوز شرعی نداشته، حرام است. بکاربرد کلمۀ جهاد و سوء استفاده ازان دراینجا یک عمل غیرمنصفانه و ناروا  شمرده میشود. بنابران انجام اقدامات و تلاش ها و مساعی خیرخواهانه و مصلحانه بخاطر توافق طرفین جنگ به آتش بس و رفع خونریزی در خانۀ مشترک افغانها، وظیفۀ هریک از ما شمرده میشود.

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا