خبر و دیدگاه

آغاز دور جدید سفر های زلمی خلیلزاد برای تقویت پروسه صلح افغانستان

پروسه صلح در دوحه بخاطر اختلاف روی دو مورد که مانع اصلی برای ایجاد طرز العمل آغاز گفتگوی های رو در رو پنداشته میشود متوقف شده است.

طالبان فقه حنفی را در صورت مواجه شدن به موضوعات اسلامی اساس کار خود می شمارند و در ضمن تاکید دارند که توافق نامه صلح آمریکا با این گروه به عنوان توافقنامه مادر پنداشته شود.

اما حکومت افغانستان اساس قرار دادن فقه حنفی و نادیده گرفتن فقه جعفری را که دو مذهب رسمی در کشور میباشد خلاف ارزش های حقوق بشری و حقوق اتباع کشور دانسته و تاکید دارد که توافقنامه میان آمریکا و گروه طالبان را اساس مذاکرات ندانسته زیرا این توافق نامه میان گروه طالبان و آمریکا میباشد ولی مذاکرات جاری مذاکرات دولت جمهوری اسلامی افغانستان با گروه طالبان است که کاملاً مجزا از آن توافق نامه میباشد. اختلاف نظر های روی مسایل مختلف تا جای رسیده است که زلمی خلیلزاد در یک مصاحبه خود با انستیتوت صلح آمریکا هفته گذشته این پروسه را تضمین نشده خواند و بیان داشت تا زمانی که طرفین به یک توافق سیاسی دست نیابند طالبان حاضر به آتش بس نخواهند شد.

حالا به نظر میرسد که زلمی خلیلزاد با درک عمیق از اختلاف نظر ها و برای رفع آن و تقویت این پروسه سفر های جدید خود را به منطقه و به بخصوص کشور های پاکستان، قطر و هندوستان و ازبکستان آغاز نماید.

سوال اساسی که مطرح میشود این است که زلمی خلیلزاد در این دور از سفر خود روی چی موضوعات تمرکز خواهد داشت و از حامیان این پروسه چی انتظار دارد؟ در این نوشتار تلاش میشود تا روی جواب سوال هذا پرداخته شود.

زلمی خلیلزاد به احتمال زیاد در سفر خود به پاکستان تلاش خواهد نمود تا دیدگاه های جدید این کشور را در مورد پروسه صلح بطور واضح داشته باشد و از او بخواهد تا بطور علنی همکاری های خود را به رخ رسانه ها و میز گفتگو های صلح در قطر به نمایش بگذارد. زلمی خلیلزاد ممکن در این دور از سفر خود برای پاکستان در خفاء امتیازات را از جانب دولت امریکا در نظر بگیرد تا این کشور راضی سازد و الی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طالبان را وادار نماید تا از خواسته ها خود کوتاه آمده و مذاکرات رو در رو را آغاز نمایند و ضمناَ تلاش خواهد نمود تا پاکستان را قناعت داده تا یک آتش بس موقت را بر گروه طالبان بقبولاند تا این مورد برای اداره دونالد ترامپ در انتخابات یک دست آورد بزرگ در سیاست خارجی تلقی شده و آرای دونالد ترامپ بالا برود.

پروسه صلح افغانستان وهمکاری پاکستان در این مورد با همکاری دهلی نو همچنان گره خورده و خلیلزاد نگرانی های دهلی نو را به خوبی درک میکند، در صورت که پاکستان بتواند اهداف استراتیژیک خود را از طریق گروه طالبان پیاده نماید ، هند آرام نه نشسته این پروسه را تخریب و یا به چالش خواهد نمود.

روی همین دلیل زلمی خلیلزاد به هند نیز سفر خواهد داشت و امتیازات را به این کشور در خفاء در رابطه به موضوع کشمیر خواهد سپرد و از طرف این اطمینان را به دهلی نو خواهد داد که در صورت توافق گروه طالبان با دولت جمهوری اسلامی افغانستان بر منافع هند در افغانستان و منطقه صدمه و لطمه نخواهد رسید.

در کنار سفر زلمی خلیلزاد به هند و پاکستان ممکن به کشور های دیگر چون ازبکستان، ترکمنستان، ترکیه و سویدن نیز سفر های خواهد داشت و از این کشور ها خواهد خواست تا فشار های لازم را بر گروه طالبان و وارد نمایند تا پروسه صلح متوقف نشده و به یک نتیجه سیاسی دست یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا