خبر و دیدگاه

استقبال گرم و بی سابقه از سفر داکتر عبدالله عبدالله به اسلام آباد

 

آیا پاکستان در سیاست های  قبلی خود در مورد افغانستان  تجدید نظر کرده است؟ یا تحول دیگری در راه است، کسی خواهد رفت و کسی خواهد آمد.

در اسلام آباد از داکتر عبدالله عبدالله با فرش سرخ استقبال شد، که کمتر سابقه داشت، غرس نهال دوستی و ملاقات با شاه محمود قریشی بعداً ملاقات با رئیس مجلس پاکستان برایم این نقطه خیلی قابل اهمیت است که به پیشواز سفر داکتر عبدالله کابینه پاکستان امروز فیصله مینماید که بعد از این صدور ویزه برای افغانها خیلی سهل و ساده خواهد شد حتی در تورخم  و سپین بولدک در صورت ضرورت در همان جا ویزه برای افغانها نیز اجرا خواهد شد.

از سوی دیگر لحظات پیش سخنرانی شاه محمود  قریشی وزیر خارجه پاکستان را یکجا با داکتر عبدالله عبدالله در انستیتیوت مطالعات استراتیژیک پاکستان شنیدم تعجب کردم که با گذشت چندین دهه وزیر خارجه پاکستان نام از شهید احمد شاه مسعود قهرمان ملی به زبان آورد و او را یک شخصیت قابل ستایش دانست که خیلی کم سابقه است. 

طبق گزارش های واصله داکتر عبدالله عبدالله ظهر امروز ملاقاتی با رئیس سنای پاکستان دارد و نان چاشت را هئیت افغانی در سنای پاکستان صرف مینمایند.

بعد از ظهر آقای عبدالله در قدم اول ملاقات دو به  دو با رئیس ارتش و بعداً با اشتراک اعضای هئیت، برخلاف آنچه که جناب رئیس جمهور آقای غنی در راهول پندی به دفتر کاری رئیس ارتش وقت پاکستان رفته بود حالا جنرال جاوید قمر باجوا به ملاقات داکتر عبدالله در ( کمپ  آفس ) می آید نه در دفتر کاری اش،  در جریان امروز داکتر عبدالله عبدالله با نخست وزیر پاکستان عمران خان، آقای علوی رئیس جمهور آن کشور نیز ملاقات می نماید. شام امروز رئیس هیئت افغانی با دیپلوماتان خارجی و تعداد از ژورنالیستان صحبتی خواهد داشت، گفته میشود ملاقات های فردا نیز سازنده است. 

تبصره شخصی من :

به عقیده من با در نظر داشت استقبال گرم که از داکتر عبدالله عبدالله در اسلام آباد بعمل آمد از سوی دیگر نسبت به گذشته صحبت های دلگرم کننده ای که مقامات پاکستانی داشتند همه و همه به یک نقطه بر میگردد که تا آقای داکتر عبدالله عبدالله و طرفدارانش از بدنه ائتلاف ضد طالبانی جدا شده گروه و یا ائتلافی را بعد از این رهبری و مدیریت کنند که این ائتلاف بتواند یا در راس قدرت یا شریک قدرت با طالبان یکجا کار کند و بس.

فکر میکنم این سناریو قبلاً توسط مقامات آمریکایی به همکاری پاکستان طرح و تدوین شده و عملی خواهد شد باور دارم بعد از این سفر کسی خواهد آمد و کسی خواهد رفت.

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا