خبر و دیدگاه

گذارش گرامی داشت از نهمین سالیاد شهادت شهید صلح پرفسور برهان الدین ربانی

 

گزارش نشست مجازی به مناسبت گرامی داشت از هفته‌ی شهید و نهمین سالیاد شهادت شهید صلح پرفسور برهان الدین ربانی رییس جممور سابق افغانستان؛

تجلیل و گرامی داشت از هفته‌ی شهید، یکی از سنت‌های فرصت‌ساز و نیک  دو دههه اخیر در افغانستان بوده، که هرساله مطابق برنامه‌ی از قبل تعیین شده برگزار میشود و فرصت اظهار نظر، ستیژ نقد، وصف و تجدید میثاق برای شرکت کنننده گان، سخنران‌ها و هواداران حوزه جهاد و مقاومت و همچنان اپوزسین های دیروزی و امروزی را میسر میکند. گرامی‌داشت از هفته‌ی شهید و ایجاد فرصت اظهار نظر و کاوشی در خصوص کارکردها، نبردها و دست آوردهای رهبر شهید، استاد پرفسور برهان الدین ربانی رییس جمهور سابق کشور و قهرمان ملی شهید سپهبد احمدشاه مسعود و دیگر بزرگارن دوره جهاد و مقاومت، تنها در افغانستان خلاصه نمیشود، بل همه ساله در اطراف و اکناف جهان شاهد برگزاری جلسات و گردهمآیی‌هایی به همین مناسبت بوده ایم/ هستیم. 

امسال اما با توجه به شرایط تازه‌ی کرونایی، و تجربه‌ی برگزاریی نشست‌های مجازی و آنلاین،  با ابتکار و زحمات دکتر عزیز احمد بارز و همکاریی دوستان و یاران دیگر بر آن شدیم تا نشست مجازیی را به مناسبت پاسداشت از هفته‌ی شهید برگزار کنیم. 

چکیده برنام:

در آغاز قابل ذکر است، که دو تن از سخنران‌های برنامه ، داکتر عبدالله عبدالله رییس شواری مصالحه ملی و حامد کرزی رییس جمهور سابق، نسبت مشکلات تخنیکی و مصروفیت ناگهانی به جلسه حاضر نشدند. 

ذکریا نایبی، آغازگر برنامه پس از خوش آمدگویی مهمانان و شرکت کننندهگان در جلسه، مدیریت ادامه‌ی برنامه را به دکتر عزیز احمد بارز سپرد. مهمان ویژه برنامه، امام علی رحمان رییس جمهور جهوری تاجیکستان که قرار بود حضور داشته باشند، نسبت مشکلات نتوانستند، اما ویدیویی به همین مناسب ضبط کرده از طریق سفارت جمهوری تاجیکستان در لندن حضور شرکت کنندهگان پخش گردید.  رییس جمهور امام علی رحمان  با بازگویی خاطرات تاریخی‌اش از  نقش رهبر شهید پرفسور ربانی و قهرمان ملی سپهبد احمدشاه مسعود در صلح تاجیکستان تصریح کرد، که شهید صلح و قهرمان ملی بانیان اصلی صلح تاجیکستان اند و از آنها به نیکی سخن گفت. امام علی رحمان گفت: شهید صلح استاد برهان الدین ربانی صلح تاجیکستان را به عنوان یک تجربه‌ی موفق و آموزنده برای کشورهای درگیر منازعه و جنگ های شهروندی میدانست. 

به ادامه‌ی سخنان رییس جمهور امام علی رحمان، صلاح الدین ربانی رییس/سرپرست جمعیت اسلامی و فرزند ارشد شهید صلح پرفسور برهان الدین ربانی، پس از تشکری از سخنان نیک و ارزنده  ایشان و اظهار قدردانی از برگزارکنندگان برنامه وحضور شرکت کننده گان،  با نگاهی به گذشته‌ی جمعیت اسلامی، کارکردها، شخصیت، حلمیت و علمیت رهبر شهید پرداختند. صلاح الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی همچنان گفت:« رهبر شهید، شهید صلح بیشتر از نیم قرن مبارزه کرد، و جان مایه‌ی مبارزه اش تلاش برای تحقق حاکمیت مردم و عدالت اجتماعی در کشور بود». رهبر جمعیت اسلامی همچنان افزود:«…. با وجود حلم و علم و مهربانی ، استاد شهید از شجاعت و استقامت کم نظیری برخوردار بود و هیچ گاه در زندگی از موضع حق‌طلبی و عدالت‌خواهی‌شان عقب نشینی نه نمودند».

در جریان برنامه مهمانان و سخنرانها هر یک خواجه بشیر احمد انصاری نویسنده و استاد دانشگاه، محمد اکرام اندیشمند تاریخ نگار، مسعود خلیلی سفیر و دیپلمات پیشین وزارت خارجه و عضو رهبری جمعیت اسلامی، نسیمه دانشیار دیپلمات سابق،  عبدالحی خراسانی نویسنده و دیپلمات پیشین، فضل الرحمان فاضل  سفیر و دیپلمات، هرکدام به نوبه خود روی موضوعات چون( استاد ربانی و عصر جهاد، جهان بینی دینی استاد ربانی، استاد ربانی و سیاست خارجی در عصر جهاد و مقاومت، استاد ربانی وارث فرهنگ و هویت تمدنیی ما،  توجه استاد شهید به کارهای فرهنگی و آزادی بیان، استاد ربانی و دموکراسی و حقوق زنان…. به تفصیل و مستند سخن گفتند که ذکر نکته به نکته‌ی آنها فراتر از حوصله‌ی این گزارش کوتاه است. 

در توالی سخنرانی ها و قسمت های آخر برنامه که به پرسش و پاسخ میان شرکت کنندگان و مهمانان برنامه اختصاص داشت،  پرسش های مهم و اکثرن انتقادی مطرح شد که از طرف مهانان برنامه عبدالحی خراسانی، بشیر احمد انصاری، محمد اکرام اندیشمند و مسعود خلیلی صبورانه و در روشنی تجربیات و آگهیی و خاطرات شان پاسخ داده شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا