خبر و دیدگاه

چقدر باید انتظار صلح را بکشیم؟

 

مراسم آغاز گفتگوهای بین الافغانی میان هیات جمهوری اسلامی افغانستان و تحریک طالبان روز شنبه  ۲۲ – سنبله – ۱۳۹۹ در دوحه قطر برگزار شد در این مراسم علاوه بر وزیر امور خارجه  قطر ، پاکستان ، هند ، ترکمنستان ، ناروی ، چین ، اندونزیا ، ازبکستان ، ترکیه ، آلمان ، اسپانیا ، فنلاند ، ناتو ، سازمان ملل متحد ، سازمان همکاری اسلامی و نمایندگان کمیسیون مستقل حقوق بشر در آن شرکت داشتند. همه آنها به موفقیت در مذاکرات بین افغانی ابراز امیدواری کردند و نمایندگان اکثر کشورها خواستار آتش بس بشردوستانه شدند و در عین حال بر دستاوردهای ۱۹ سال گذشته در افغانستان تأکید کردند.

داکترعبدالله عبدالله ریٔیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از سخن رانان افتتاحیه مجلس بود.اقای عبدالله از همکاری کشورها در تسهیل کننده مذاکرات سپاسگزاری کرد موفقیت مذاکرات را مبتنی بر نیت نیک و تعهد صادقانه هر دو طرف دانست.توافق روی یک آتش‌بس و اجندای جامع برای پیشبرد مذاکرات را فرصتی برای دست یابی به صلح دانست . قانون اساسی مردم‌سالاری، انتخابات، آزادی بیان، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها، حاکمیت قانون، حقوق مدنی و حقوق بشر را از دستاوردهای بزرگ مردم افغانستان خواند.

اگرچه ملا عبدالغنی برادر ، که به نمایندگی از طالبان صحبت می کرد ، در جلسه افتتاحیه نرم صحبت کرد ، اکثر اعضای تیم مذاکره کننده طالبان در حاشیه صحبت های تندی داشتند و گفتند که طالبان آماده شروع گفتگوها نیستند که آتش بس کنند . به نظر میرسد آتش بس خواسته دولت افغانستان است که مردم به آن امید بسته اند  .

جنگ شدید در اینجا جریان دارد، هر روز تعداد بی شماری از افغانها در جنگ جاری کشته می شوند ، آتش بس نه تنها به نفع دولت و مردم افغانستان است بلکه به نفع طالبان نیز می باشد ، آنها باید آتش بس را اعلام کنند. گفتگوهای صلح برای موفقیت ضروری است.

پیشنهاد عام مردم افغانستان به طالبان این است که غرور دروغین خود را کنار بگذارید ، اجازه ندهند که روند صلح به خاطر عقده های شخصی افراد شکست بخورد . طالبان باید اندکی فکر کنند آمریکایی که آنها  ادعا می کنند در مقابل شان شکست خورده اند  ،آنها  ارتش را برای فضا تشکیل داده اند  ایالات متحده تنها کشوری است که دارای چهار نوع ارتش شامل زمین ، دریا و هوا است و کسانی که قصد رفتن به ماه و مریخ را دارند گرفتن هلمند و زابل برای شان کاری سختی نیست  فرض کنید امروز ایالات متحده آمریکا ، به شمول ملاهبت الله تمام عضو رهبری تان را دستگیر کرده در جنگل آمازون قرار می دهد. آیا نیرویی روی زمین وجود دارد که به آمریکا بگوید ، چرا؟

بنا مغرورانه حرف نزنید  آمریکا مال ما نیست. ما آنقدر شکسته ، رنج کشیده ، زخم خورده هستیم که هرچه آباد کردیم شما ویران ساختین ، این که گوشت جوانان ما ، اطفال ما ، زنان ما ، مادران و پدران ما در انتحار ها ، انفجار ها توته توته  شد و فرزندان ما به آتش کشیده شدند دلیل این همه چیست ؟ جهاد است ؟ جهاد مسلمان که بالای مسلمان فرض نیست ، اگر مبنی و اساس جهاد تان نیروهای خارجی است شما که با آنها تفاهم کردین و بعد از امضای قرارداد صلح با ایالات متحده امریکا تا حال به یک فرد خارجی هم ضرری نرسانده اید و این بدان معنی است که جهاد علیه نیروهای خارجی ختم شده . پس چرا با ملت خود آتش بس نمیکنید ؟

گپ آخر اینکه غرورهای کاذب تان را کنار بگذارید  ، انعطاف پذیری تان را برای صلح نشان دهید ، امروز افغان ها بهترین فرصت را برای حل جنگ دارند و شما نباید این روند را فدای غرور کاذب خود کنید.

به امید یک افغانستان صلح آمیز!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا