خبر و دیدگاه

عامل تعجیل آمریکا برای خروج از افغانستان چیست؟

منبع: چینا ملیتری

نوشته:ژانگ جینگ

ترجمه:سید جمال اخگر

ارتش آمریکا اخیرا اعلام کرده است که نیرو های خود را در افغانستان و عراق تا پایان سپتامبر به ۳۰۰۰ و ۴۵۰۰ کاهش می دهد.

رسانه های آمریکایی و اروپایی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و عراق را با انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده مرتبط می دانند و می گویند که این اقدام عمدتا بخاطر کمک به  انتخاب مجدد ترامپ صورت می گیرد.

پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات و باقی ماندن در پست ریاست جمهوری یکی از اولویت های اصلی رییس جمهور فعلی آمریکا و تیمش است.

 مهم نیست دیموکرات ها‌ به قدرت برسد یا جمهوری خواهان ، استقرار نظامی استراتژیک و جیو استراتیژیک نیروهای آمریکایی در خاور میانه بخصوص افغانستان و عراق واقعیتی است که باید دولت مردان  آینده ایالات متحده با آن مقابل شود.

در صورت بروز هرگونه تغییر وضعیت  در آینده ، فقط با کاهش بخشی از نیرو ها تصمیم گیرندگان آمریکایی برای مقاصد سیاسی و استراتژیک پلان های طولانی مدت طرح نموده اند‌.

 از آغاز الی اکنون  جنگ افغانستان و عراق  شاهد بحران های  مالی ، حکومت متناوب احزاب دیموکرات و جمهوری خواه  ، تغییر سیاست های ضد تروریزم ، جنبش بهار عربی ، ظهور گروه افراطی دولت اسلامی، بحران پناهندگان و بسیاری دیگر از وقایع بوده است.

جنگ های مداوم  تاثیر زیادی بر روند سیاسی در ایالات متحده بر جا گذاشته است ، و ترامپ به خوبی از دستاوردها و خسارات ناشی از آن آگاه است.

ایالات متحده در هر دو جنگ  ” بلندی و پستی ” های  را که باعث آشفتگی گسترده در مناطق شده تجربه کرده است.

حکومت مورد حمایت ایالات متحده نتوانست طی سال ها جنگ  طالبان را بطور کامل سرکوب نماید و حاکمیت خود را بر افغانستان تحمیل کند..

اصلاحات دیموکراتیک به رهبری ایالات متحده در عراق  نیز پس از فروپاشی رژیم صدام به خوبی پیش نرفت.

دو جنگ پرهزینه آمریکا در افغانستان و عراق ، بار  مالی سنگین را بر دوش واشنگتن گذاشته و زخم عمیقی ناشی از آن همچنان قدرت مالی آمریکا را  می بلعد.

 وقتی اوباما کرسی ریاست جمهوری ایالات متحده را اختیار کرد ، تصمیم گرفت روی ملاحظات جیواستراتیژیک  نیرو های آمریکایی را از‌ عراق بیرون کرده  و  سربازان بیشتر به افغانستان بفرستد.

او در‌سال ۲۰۱۱ بطور رسمی راهبرد توازن مجدد آسیا – اقیانوسیه را کنار گذاشت تا بالای بزرگ سازی قدرت توجه بیشتر کند.

 با این حال ، با وخیم تر شدن اوضاع خاورمیانه ، حکومت های  تحت حمایت ایالات متحده در عراق و افغانستان دچار بحران شدند ، گروه  افراطی دولت اسلامی ظهور کرد و روسیه نیز بخاطر دفاع از مرز های خود در مقابل این گروه  با تهاجم وارد عمل شد ، دولت اوباما مجبور شد همزمان  با این که توجه بیشتر به افغانستان داشت  نیروهای آمریکایی را دوباره به عراق بفرستد. که این مورد نشان می دهد مقامات آمریکایی تا چه اندازه در تردید راهبردی قرار گرفته بودند.

اگر چه ترامپ آغاز کننده  دو جنگ عراق و افغانستان نبود ، اما باید با عواقب و هرج و مرج ناشی از آنها روبرو می شد.

تیم رئیس جمهور ترامپ از روز نخست می دانستند که یک روز جنگ های را که ایالات متحده راه انداخته است سبب ایجاد مشکلات داخلی خواهد گردید.

ترامپ در طول سیاست استراتیژیک توسعه طلبانه جهانی ایالات متحده برای منافع آمریکا و در نظر گرفتن برخی از متحدان کلیدی خود، بالای عراق و افغانستان در خاور میانه، عطف توجه نمود.

عراق برای کشورهای عربی ، جهان اسلام ، اروپا ، بالخصوص  اسرائیل متحد استراتژیک واشنگتن از اهمیت زیادی برخوردار است.و از نظر کشورهایی مانند اسرائیل و عربستان سعودی ، عراق یک پیش مرگه مهم در برابر “نفوذ” ایران در منطقه است.

این کشورها از اتحاد و همکاری نزدیک  تهران پسا خروج نیروهای آمریکایی با کشور های سوریه و عراق و تاثیر آن بالای اوضاع جیوپولتیک خاور میانه نگران هستند.

 کشور های مانند چین در شرق ، پنج کشور آسیای مرکزی در شمال ، ایران در غرب و پاکستان نیز در جنوب  افغانستان که در “فهرست نظارت” آمریکا قرار دارند،  افغانستان را از اهمیت بالای استراتیژیک برخوردار ساخته است. به همین دو دلیل برای  سیاست گران و تصمیم گیران  ایالات متحده تصمیم خروج نیروها ازین دو محور راهبردی‌ ( افغانستان و عراق )بسیار دشوار خواهد بود.

ایالات متحده در واقع همزمان با اقدام  برای خروج بخشی از نیرو هایش  از افغانستان اهداف مختلف دیگری را دنبال می کند.

 ایالات متحده با بیرون کردن بخشی از نیروهایش۳ هدف را دنبال می کند :

۱خاموش ساختن احساسات ضد جنگ مردم آمریکا

۲بدست آوردن رای خانواده های نیروهای آمریکایی در انتخابات آینده .

۳.برگشت دوباره در صورت به مقصد رسیدن برنامه ترامپ

این اقدام شانس ترامپ‌ را‌ که در زمان بدست گرفتن قدرت در آمریکا تعهد به خروج نیروهایش از جنگ طولانی افغانستان و خاورمیانه نموده بود ، در انتخابات آینده بیشتر می سازد.

در ضمن خروج قسمی  نظامی ایالات متحده  نگرانی های امنیتی متحدین آن را تسکین می دهد اما در صورت لزوم  احتمال بازگشت را نیز حفظ می کند.

اعلامیه ی برجسته ترامپ مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان نشان می دهد که واشنگتن در پی ایجاد توازن منافع استراتیژیک  و استقرار نیرو ها در منطقه است.

آنچه مسلم است ، این تصمیم ایالات متحده  قطعاً باعث نگرانی  متحدین خاور میانه ای آمریکا شده و تغییرات جدیدی را در  اوضاع ضد تروریزم  ، امنیت و ثبات در منطقه ایجاد خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا