خبر و دیدگاه

چرا شیخ عبدالحکیم برای آی اس آی مهم است؟‎

 

در حاشیه آغاز گفتگوهای صلح در دوحه -قطر، ملا برادر با مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا دیدار کرد. دیداری که تصاویر آن در شبکه های اجتماعی دست به دست شد.

خواجه محمد آصف وزیر دفاع و وزیر خارجۀ  پیشین پاکستان در توییتی نوشت:

“قوت از شماست و خدا با ماست. الله اکبر”

این تویت وزیر خارجۀ قبلی پاکستان عمق وابستگی گروه شورشگر طالب با پاکستان را نشان داد که طالب یعنی پیش مرگه های منافع سازمان جاسوسی (آی اس آی)پاکستان.

اما پرسش اینست که سهم پاکستانیها از کیک مذاکرات چه قدر است که این گونه پایکوبی راه انداخته اند.

آیا امارت طالبانی همان آرمان شهر (آی اس آی )بار دیگر به سرنوشت مردم ما حاکم میشود یا اینکه پاکستانیها حریف سنتی شان هند را در کش و قوس مذاکرات دوحه  زمینگیر کرده اند.

یا اینکه گزینش شیخ عبدالحکیم از مهره مورد نظر (ای اس ای)به ریاست هیأت مذاکره کننده گان وزیر خارجه قبلی را به وجد آورده است.

ریٔیس هیأت مذاکره کنندگان طالب کیست؟

شیخ عبدالحکیم از مهرهای مورد اعتماد (آی اس آی)است.

او در زمان اشغال کابل توسط تحریک طالبان سمت دستیاری ملا عمر را داشت .

پس از سقوط آن گروه از کابل با بقیه رهبران ان گروه به کویته فرار نمود و دست به تاسیس مدرسه ای زد که نقش مهمی در تربیت نسل دوم طالب ایفا کرد و جان تازه ای به آن گروه داد و این باعث شد تا او نفوذ بیشتری میان رهبران طالب به دست بیاورد. و به جایگاه شورای رهبری صعود کند.

تا جایکه در کرسی دادگاه عالی این گروه تکیه زد که با بی رحمی و قساوت تمام حکم به اجرای محکمه های صحرایی طالب می‌زد.

در انفجاری که در مسجد غوث آبادچالوی باوری،ستلایت توان  کویته پاکستان صورت گرفت پسر شیخ عبدالحکیم مولوی عبدالعلی حقانی و برادرش مولوی عبدالحلیم کشته شدند.

شیخ عبدالحکیم در این انفجار به شدت زخم برداشت و در بیمارستان (سی ایم اچ ) تحت مداوا قرار گرفت تا جایی که تعادل روحی اش را ازدست داد که تا حال هم تعادل روحی خوبی ندارد.

گزینش او در سمت ریاست هیأت مذاکره کنندگان جدال سختی را میان رهبران آن گروه به وجود آورده است که یک طرف پسر ملاعمر ملا یعقوب قرار دارد و در طرف دیگر ملاهیبت الله .

امیدواریم این جدال‌ها تاثیری سوء بر روند مذاکرات نداشته باشد .

به امید یک صالح با عزت در سرزمین مان .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا