خبر و دیدگاه

فرماندهان حزب حکمتیار در همسویی با طالبان

 

مطابق به توافقنامه صلح شش صفحه ای و ۲۶ ماده ای میان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و حکومت افغانستان هر دو جانب به پایان جنگ، تامین صلح و امنیت ، پایبندی  به ارزش های اسلامی ، حقوق برابر و بدون تبعیض میان زن و مرد در برابر قانون و یکپارچگی کشور تعهد مشترک دارند. حزب اسلامی از جمله گروه های مخالف دولت افغانستان به شمار می رفت که سال ها در جنگ با دولت افغانستان قرار داشت و متهم به انجام حملات انتحاری و اعمال مخالف منافع ملی افغانستان بود. اما با توافقنامه صلح این حزب به بدنه دولت افغانستان یکجا شده و تعهد سپرد که از جنگ دست کشیده و برای تامین امنیت کشور با در نظر داشت قانون اساسی افغانستان تلاش میکند. در مقابل دولت افغانستان تعهدات به جانب این حزب را پذیرفت که موارد اصلی آن رفع تمامی تحریم های بین المللی علیه گلبدین حکمتیار و سایر رهبران این حزب ، دادن مصونیت سیاسی به رهبران این حزب، به رسمیت شناختن آن به عنوان یک سازمان سیاسی مطابق قانون و اجازه فعالیت سیاسی آن در کلیه زمینه های سیاسی مانند شرکت در انتخابات میباشد. در کنار این تعهدات دولت افغانستان همچنان متعهد شد که یک سلسله امکانات دولتی را با صدور فرمان ویژه ای در اختیار این حزب قرار بدهد که از جمله، مورد اعزاز و احترام خاص قرار گرفتن رهبر این حزب، در اختیار قرار دادن دو تا سه محل اقامت برای رهبر این حزب و همچنان تعیین هزینه و امنیت سالانه او و رهایی زندانیان این حزب از زندان های کشور را شامل میباشد. مصونیت قضایی نیز در بدل آتش بس به رهبران حزب اسلامی داده خواهد شد. حکومت افغانستان در چند سال اخیر تمامی تعهدات خود را به جانب این حزب عملی نموده است که نمونه آن اجازه فعالیت این حزب در کلیه امور سیاسی و کاندیداتوری رهبر این حزب در انتخابات ۲۰۲۰ میباشد. حزب اسلامی نیز متعهد شده بود که با پیوستن به بدنه دولت مطابق به ماده هجدهم توافقنامه صلح آتش بس دائمی را برقرار میکند و فرماندهان نظامی این گروه دست از جنگ برداشته و سلاح های خود را به حکومت تسلیم میکنند.

اما حالا گزارش ها می رساند که فرماندهان حزب اسلامی در همکاری با طالبان در شمال کشور ( تخار، بدخشان،بغلان) دوشادوش طالبان علیه نیرو های امنیتی و خیزش های مردمی مصروف جنگ اند. گفته میشود که این فرماندهان نظامی سابق حزب اسلامی در ولایت های شمال شرق کشور در همکاری با قطعات عملیاتی طالبان برای راه اندازی  حملات چریکی و عملیات های شب هنگام علیه نیرو های امنیتی و خیزش های مردمی همکاری نزدیک داشته و طالبان را همچنان در این زمینه ها مشوره میدهند. به نقل از منابع تنها در ولایت تخار ۱۰ تن از فرماندهان نظامی اسبق این حزب فعالیت دارند و دارای صلاحیت های عام و تام چون صلاحیت مدیریت منابع مالی، لوژستیکی ، تسلیحاتی ، جمع آوری عشر و زکات و قاچاق اسلحه را در صفوف طالبان به عهده دارند. حضور فرماندهان نظامی اسبق این حزب در صفوف طالبان حداقل دو مورد را واضح و آشکار می سازد:

نخست این که حزب اسلامی نتوانسته است مطابق به تعهد خود بر اساس توافقنامه صلح میان این حزب و حکومت عمل کند و مانع فرماندهان نظامی خود از همکاری با گروه طالبان شود.

دوم این که ممکن حزب اسلامی با رویکرد دوگانه از همان ابتدای توافق نامه صلح از یک طرف با حکومت همکاری کرده و از طرف دیگر فرماندهان نظامی خود را تحت عنوان فرماندهان نظامی اسبق این حزب با بدنه گروه طالبان یکجا ساخته و همکاری های نزدیک با این گروه دارد و هیچ نوع تغییر در استراتژی جنگی این حزب بوجود نیامده مگر این که قبلاً مستقیم علیه نظام می جنگیدند ولی امروز زیر پرچم گروه طالبان می جنگند در حالی که خیلی واضح است که فرماندهان نظامی حزب اسلامی بدون هدایت و رهبری این حزب از آنجا که با حزب خود تعهد محکم دارند آن هم به تعداد زیاد آنها در نقاط مختلف کشور زیر پرچم طالبان فعالیت کنند.

حالا به جانب دولت افغانستان همچنان بر می گردد تا در این مورد بیشتر کار کند و در صورت که فرماندهان نظامی این گروه در صفوف جنگی طالبان علیه نظام بر اساس هدایت و رهبری این گروه می جنگند دست به اقدام شده و در توافقنامه صلح و امتیازات حزب اسلامی تجدید نظر کند تا فرماندهان این حزب دست از فعالیت در گروه طالبان برداشته و از امکانات این حزب در جهت تقویت گروه طالبان استفاده نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا