خبر و دیدگاه

طرح جدید امنیتی حکومت

 

جرم و جنایت و در کل ناامنی در زندگی انسان ها سابقه طولانی دارد و بطور مداوم یک پدیده اجتناب ناپذیر در زندگی اجتماعی انسان ها میباشد. تاریخ بشر جنایات و فجایع بی شمار را در خود به ثبت رسانیده است اما از سوی دیگر دیده میشود که تاریخ بشر به موازات بوجود آمدن جرم و جنایت و نا امنی همواره به دنبال راهکار های برای مبارزه و جلوگیری از وقوع آن میباشد.

روی همین دلیل کشور ها امروزه برای پیشگیری از وقوع جرایم جنایی و حفظ ثبات و امنیت اجتماعی شان طرح های امنیتی را روی دست می گیرند تا از وقوع جرایم جنایی جلوگیری کرده باشند. جرایم جنایی بصورت مستقیم امنیت اجتماعی را مورد تهدید قرار داده و صدمه میزند که سبب از میان برداشته شدن آرامش و آسودگی خاطر شهروندان و نظام سیاسی کشور میگردد. کابل به عنوان یکی از کلان شهر های کشور در سال های اخیر گراف بالای از جرایم جنایی در زمینه های سرقت، قتل و جرایم سازمان یافته را به خود اختصاص داده است.

همین طور ولایات دیگر کشور همچنان گواه افزایش جرایم جنایی می باشند. بطور میانگین در بزرگ شهر ها و بخصوص در شهر کابل روزانه به چندین نوع قتل های سازمان یافته صورت میگیرد و در کنار آن انواع مختلف از سرقت ها چون قاپیدن موبایل ، زورگیری های علنی در کوچه و پس کوچه های شهر نیز همواره وجود داشته است. میزان بالای جرایم جنایی نشانگر آن است که حکومت در کنترول جرایم جنایی با چالش بزرگی روبرو است و همین طور شهروندان در این مورد نگرانی های جدی خود را دارند. با توجه به نگرانی های حکومت و شهروندان ، حکومت در تازه ترین اقدام خود در مورد جلوگیری از وقوع جرایم جنایی میثاق امنیتی طرح برای صفر سازی جرایم جنایی در کشور را روی دست گرفته است. با به کار گیری و تطبیق این میثاق حکومت قادر خواهد شد تا بطور اساسی جرایم جنایی را در کشور مهار کند. به گفته مقامات امنیتی این میثاق نخست در شهر کابل و بعد در شهر های دیگر کشور تطبیق خواهد شد.

طرح میثاق امنیتی با اشتراک و همکاری نهاد های مدنی ، نیرو های دولتی و مردمی ایجاد شده  و قرار است با همکاری مردم و دستگاه های امنیتی کشور عملی شود. در این طرح حکومت به این باور است که بسیج مردم و نیروهای دولتی می تواند جرایم جنایی در شهر کابل و ولایات کشور را مهار کند و به صفر برساند. خوبی تطبیق این میثاق آن است که این میثاق در تطبیق خود هیچ گونه امکانات جدید، سلاح جدید و تشکیلات جدید نیاز ندارد بلکه با توجه به امکانات ، تجهیزات و تشکیلات موجود در دستگاه امنیتی کشور و با در نظر داشت ظرفیت های اجتماعی و محلی موجود در اجتماع و دولت از آن استفاده خواهد شد. متکی بودن این طرح میثاق امنیتی بر ظرفیت های موجود در اجتماع در واقع می تواند یکی از دلایل موفقیت این طرح به شمار آید زیرا آنچه تا کنون به عنوان یک چالش بزرگ در راستای عدم جلوگیری از جرایم جنایی خوانده میشود همکاری اجتماعی مردم است. بدین معنی که خیلی ها روزانه شاهد وقوع جرایم جنایی میباشند، حتی شاکی های را در مورد احتمال انجام حملات انتحاری شناسایی می کنند اما جرات همکاری با پولیس را ندارند به این دلیل که یک نوع بی اعتمادی میان شهروندان و پولیس کشور ایجاد شده است. در حالی که امکانات حکومتی با تشکیلات خوبی امنیتی وجود دارد پولیس قادر به مهار جرایم جنایی نشده است اما با عملی شدن میثاق امنیتی ، هر شهروند می تواند بدون هراس در همکاری با پولیس امنیتی ، امنیت خود،خانواده و شهر خود را تامین کند. مشروط بر این که به پولیس خود همکار بوده و بر آنها اعتماد داشته باشد. البته این مورد خیلی هم واضیح است در صورت که مردم عام ، جامعه مدنی و نهاد های حقوق بشری در راستای تامین امنیت و جلوگیری از وقوع جرایم جنایی هر یک به نوبه خود و عرصه های مختص به خود تلاش به خرج ندهند امکان تامین امنیت و جلوگیری از جرایم جنایی خیلی کم می شود. زیرا در عدم همکاری شهروندان با پولیس خیلی سخت است که پولیس به تنهایی خود بتواند این میثاق را عملی کند اما همکاری همه جانبه مردم و نهاد ها با نیرو های امنیتی می تواند عامل مهم در تحقق استراتیژی های امنیتی کشور شود و از طرف عامل مهم در بوجود آوردن تغییر در استراتیژی های امنیتی خورد و بزرگ کشور گردد. تامین امنیت شهر و به صفر رسانیدن جرایم جنایی و سپردن مجرمین جنایی به پنجه قانون متکی بر همکاری مردم است. شهروندان اگر امنیت خوب می خواهند باید در تامین امنیت و کاهش جرایم جنایی با حکومت همکار باشند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا