خبر و دیدگاه

تلاش های ناکام پاکستان مبنی بر گسترش داعش در افغانستان

پاکستان همواره تلاش ورزیده است با استفاده از گروه های تروریستی ثبات و امنیت افغانستان را بخاطر تحقق اهداف طویل المدت خود به خطر مواجه کند و این کار را در ۱۹ سال اخیر با تمام توان خود انجام داده است. گروه طالبان از جمله گروه های مسلح است که در دو نیم دهه گذشته از آن حمایت همه جانبه داشته است . گروه طالبان نیز بدون کاستی همواره اهداف این کشور را در افغانستان به عنوان سربازان نیابتی این کشور عملی نموده و در کارنامه های خود آنرا به ثبت رسانیده اند. ولی از آنجا که دیگر گروه طالبان توان ایستادگی در مقابل دولت افغانستان را نداشته و از طرف فشار های لازم بر پاکستان به منظور خاتمه دادن به حمایت این گروه  وارد بوده و از طرف تعداد کثیر از جنگجویان و فرماندهان نظامی گروه طالبان به این بینش رسیده اند که جنگ آنها جنگ برای دین نبوده و این پاکستان است که آنها را به جنگ کشانده است بناءً با توجه به این مسئله پاکستان در حال ایجاد بدیل  به خاطر ادامه برنامه های استراتیژیک ( حمایت از تروریستان ) خود در افغانستان در چند سال اخیر در کنار طالبان میباشد. از سال ۲۰۱۴ به این طرف پاکستان تلاش ورزیده تا گروه داعش را از آنجا که از وحشت و دهشت بزرگ نسبت به انجام اعمال خود در خاور میانه برخوردار است در افغانستان نیز از او با نسخه پاکستانی آن بخاطر ایجاد وحشت و دهشت و ادامه بی ثباتی و تهدید امنیت ملی افغانستان در کنار طالبان و بعد از آنها استفاده اعظمی ببرد. به همین خاطر دیده میشود که این کشور گروه داعش نسخه پاکستانی را از لحاظ مالی ، تجهیزاتی و ایجاد ارتباط با گروه طالبان و دیگر گروه های تروریستی همکاری میکند. اما آنچه از واقعیت ها و تحلیل اوضاع سیاسی و دست آورد های نیرو های امنیتی بدست می آید به نظر میرسد که پروژه داعش پاکستان در افغانستان به ناکامی انجامیده است. بناءً در این نوشتار تلاش میشود تا این فرضیه با بیان دو مورد بطور اجمالی به اثبات برسد.

بزرگ نمایی داعش از سوی پاکستان و ناکامی آن: پاکستانی ها برای آنکه بتواند گروه تروریستی داعش نسخه پاکستانی آنرا بزرگ جلوه بدهند این گروه تروریستی را شاخه داعش خاور میانه برای ولایت خراسان خواندند اما این که چقدر گروه داعش افغانستان با داعشیان خاورمیانه نزدیکی و ارتباط مدیریتی داشته و به رهبری این گروه در خاورمیانه نزدیک می باشد سوال های مطرح شده و تحقیقات در این خصوص صورت گرفته است که نشان میدهد داعشیان افغانستان از ارتباط مستقیم با رهبری و ساختار های نظامی داعشیان خاورمیانه برخوردار نیستند که در این خصوص دلایل وجود دارد و آن این که حضور افراد پاکستانی و بنگلادشی در راس این گروه بدون حضور داعشیان خاورمیانه با اصلیت عربی میباشد که نشان میدهد داعشیان که در افغانستان بزرگ جلوه داده میشود نه آن داعش خاور میانه که داعش نسخه پاکستان است. در حالی که رهبری شاخه های داعش خاورمیانه را در کشور های مختلف به منظور مدیریت تفکر استراتیژیک خود بیشتر داعشیان با اصلیت عربی بدوش دارند بناءً آشکار می گردد که گروه داعش در افغانستان  پیش از این از رهبری و برنامه های استراتیژیک این گروه در خاورمیانه مدیریت شود از سوی پاکستانی ها و آی اس آی پاکستان مدیریت میشود از طرف در آخرین ویدیو که از طرف داعشیان به سه زبان به نشر رسید واضیح شد که داعش نسخه پاکستانی آن بزرگ نمایی شده است و همچنان وقتی بطور اخص به ساختار و رهبری این گروه نظر انداخته میشود دیده میشود که از رهبر این گروه گرفته تا افراد کلیدی این گروه که اکمالات نظامی و تجهیزاتی به شمول تامین منابع مالی و افراد که جلب و جذب افراد را انجام میدهند پاکستانی ها می باشد. پاکستان با استفاده از وحشت و نام ولایت خراسان داعش خاور میانه نسخه پاکستانی داعش را زیر پرچم داعش بخاطر اهداف استراتیژیک خود آماده کرد و آنرا با همکاری گروه طالبان در ولایات مشرقی چون ننگرهار و نورستان و پکتیا جابجا کرده و از طرف حملات بزرگ سازمان یافته ای را که شبکه حقانی به رهبری گروه طالبان انجام میدهد به نام گروه داعش ختم میکند تا او را بزرگ جلوه داده باشد در حالی که گروه داعش خاور میانه آنچنان که بتواند امنیت مردم افغانستان را تهدید کند وجود نداشته و چنین توانایی را تا هنوز ندارد. برنامه بزرگ نمایی گروه داعش از سوی پاکستان در حد تمام شده است که ایالات متحده آمریکا وادار کرد تا حاضر گردد بزرگترین بمب غیر هستوی خود را بالای این گروه در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار مورد استفاده قرار بدهد و گروه داعش پیش از هر زمان دیگر وارد قضایای سیاسی افغانستان شده و بزرگ جلوه کند اما برعکس دیده میشود که این برنامه ها به شکست مواجه گردیده که زیر عنوان ذیل به آن می پردازیم.

شکست برنامه های پاکستانی و نابودی داعش:

پاکستانی ها به این عقیده بودند که با بزرگ نمایی گروه داعش میتوانند مدیریت جنگ را از طالبان آهسته آهسته به این گروه منتقل نموده و در عین حال از گروه داعش به عنوان فشار نظامی تروریستی و از طالبان به عنوان فشار سیاسی در قضایایی سیاسی افغانستان سهم فعال بازی کنند. اما اگر به برنامه های حکومت به منظور نابودی گروه های تروریستی به ویژه گروه داعش نظر انداخته شود دیده میشود که گروه داعش بطور کلی از هسته در حال نابودی است. نظر به دلایل و شواهد که در دسترس رسانه ها قرار گرفته است دیده میشود که در دو سال اخیر گروه داعش پاکستان سیر نابودی خود را پیموده است. اکنون از رهبر این گروه گرفته تا تمامی افراد کلیدی این گروه در بند امنیت ملی افغانستان میباشند و اخیراً براساس تقاضای طالبان مبنی بر رهایی یک تعداد از دوستان تروریست شان که ریشه در تفکر و ارتباط با گروه داعش دارند نشان میدهند که خیلی از اعضای برجسته این گروه در قید حکومت افغانستان قرار دارند و دیگر داعش که پاکستان آنرا به منظور تهدید امنیت و آرامش افغانستان حمایت میکرد است نابود شده و بقایای کوچک آن پرگنده شده است و پاکستان سیر نزولی برنامه های خود را در رابطه به حمایت از تروریستان می پیماید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا