خبر و دیدگاه

واکنش ها به شهید خواندن اسامه از سوی نخست وزیر پاکستان

منبع : نیویارک تایمز

نوشته: سلمان مسعود

برگردان :سید جمال اخگر

عمران خان نخست وزیر پاکستان اخیراً به دلیل “شهید” خطاب کردن اسامه بن لادن رهبر شبکه تروریستی القاعده  و مغز متفکر حمله یازدهم سپتامبر بر شهر نیویارک مورد سرزنش و انتقاد قرار گرفت.

عمران خان نخست وزیر پاکستان پس از سخنرانی در شورای ملی آن کشور از جانب قانون گذاران جناح مخالف مورد انتقاد شدید قرار گرفت. عمران خان در جریان سخنرانی از اسامه بن لادن که در سال ۲۰۱۱ توسط ایالات متحده کشته شد، به عنوان شهید یاد کرد.

آقای خان بخاطر تکریم و اعزاز بخشیدن به کشته ی بن لادن در داخل پاکستان و ایالات متحده مورد انتقاد و سرزنش قرار گرفت ، زیرا لقب شهید در اسلام به کسی استفاده میگردد که در راه دین و ایمان کشته شده باشد.

آقای خان گفت ” ما با ایالات متحده یکجا در جنگ با تروریزم بودیم اما آنها(امریکا) آمدند و وی را شهید ساختند.

در ابتدا نخست وزیر میخواست بگوید بن لادن توسط آمریکایی ها کشته شد اما فوراً اصطلاح کشته را با شهید عوض کرد و گفت ” رهبر القاعده را شهید ساختند

وی اضافه کرد ” آمریکایی ها علیه ما زبان دشنام استفاده کردند و با بی اطلاع گذاشتن پاکستان از ورود و کشتن وی (بن لادن) ما را توهین کردند

پاکستان به عنوان یک متحد مهم آمریکا اصرار دارد که از موجودیت بن لادن در شمال شهر ایبت آباد اطلاع نداشته است اما مقامات آمریکایی از دیر زمانی ارتش پاکستان را متهم به فراهم نمودن پناهگاه های امن برای رهبر القاعده و شبه نظامیان می کنند.

منتقدان آقای خان در شورای ملی که ازین پیش نیز از ضعف مدیریت وی در مهار بحران شیوع بیماری کرونا و تضعیف اقتصاد پاکستان انتقاد داشتند، فوراً اظهارات وی را محکوم نمودند.

خواجه محمد آصف رهبر جناح مخالف گفت ” بن لادن یک تروریست بود و تروریزم را به سرزمین ما آورد“.

بلاول بهتو زرداری رهبر حزب مردم پاکستان (پیپلز پارتی) در تویترش نوشت : آقای خان سابقه گرایش به افراط گرایی خشونت های مذهبی دارد.

آقای خان کپتان اسبق تیم ملی کرکت پاکستان زمانی که وارد سیاست گردید خود را محافظه کار مذهب گرا معرفی کرد.

آقای خان همچنان در بیانیه ی ضد آمریکایی خویش گفت ” بسیاری از پاکستانی ها همچنان از بن لادن پشتیبانی نموده و رهبران مذهبی نیز از وی به نیکویی یاد میکنند” آقای خان در بیانیه ی خود ابراز همدردی با شبه نظامیان بخصوص طالبان نمود.

حمله نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۱ که منجر به کشته شدن بن لادن گردید موضوع شرم آور برای نظامیان و استخبارات پاکستانی بوده و باعث گردید تا روابط میان ایالات متحده و پاکستان بگونه ی بی سابقه به تیرگی گراید.

آقای خان گفت ” حکومت وی روابط اش با ایالات متحده را بهبود بخشیده و اکنون دو کشور از اعتماد دوجانبه بهره مند میباشند

تا کنون واکنش و یا هم توضیحات رسمی از جانب دفتر نخست وزیر پیرامون اظهارات عمران خان صادر نگردیده و به نظر میرسد مقامات پاکستانی میخواهند ازین بحث به سرعت بگذرند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به پاسخ سوال خبر نگاران در رابطه به اظهارات عمران خان که میخواست این موضوع را به نحوی بی اهمیت جلوه دهد گفت” آن یک سخنرانی همه جانبه بود 

که اکنون مورد بحث ما نمی باشد . بیایید از آن بگذریم !

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا