خبر و دیدگاه

عرض اندام گروه جدید تروریستی؛ پروژه جدید استخبارات متخاصم

امریکا با چرخش ۱۸۰ هشتاد درجه ای در سیاست های خویش واقعن به نمایش گذاشت که افغانستان و مردم این سرزمین کوچکترین اهمیتی برای دولت مردان امریکایی ندارد.

با آن که گروه طالبان در مذاکرات صلح و امضاء توافق نامه میان امریکا و این گروه سخت گرفتند و در برخی موارد خواستهای به شدت آزار دهنده داشتند اما حکومت امریکا به ویژه آقای ترامپ بخاطر منافع زودگذر خویش و به نمایش گذاشتن یک دستاورد نمادین در جنگ افغانستان تمام ارزش ها و حقوق اساسی یک ملت را نادیده گرفته، بدون کوچکترین اعتناء به حقوق شهروندی و بشری حتا رضایت به رهایی ۵۰۰۰ زندانی طالب از زندان های حکومت افغانستان را نمود.

آنچه مقدمه گونه به عرض رسید گوشه ای از تصامیم عجولانۀ آقای ترامپ در قبال مسائل افغانستان و به سُخره گرفتن ۳۵ میلیون انسان است که قربانی منافع مقطعی یک حکومت، واضح تر بگویم یک فرد می شود.

با وجود تمام کوتاه آمدن های امریکایی ها و نرمش بیش از حد حکومت افغانستان برای رسیدن به یک صلح پایدار در این کشور با آنهم هم گزارش هایی در سطح سازمان ملل متحد دست به دست می شوند که گروه طالبان و عمال تمویل کننده آن نه تنها این که در پی استقرار صلح و قطع جنگ نیستند، بلکه با استفاده از جو پیش آمده در صدد ایجاد گروه های افراطی هم فکر طالب زیر سایر نام ها اند.

سازمان ملل متحد گزارش داده است که به تازه گی از میان گروه طالبان، گروه دیگری زیر نام حزب ولایت عرض اندام نموده و ظاهراً این گروه به دلیل مخالفت هایی که با توافق امریکا و طالبان ازطرف آنعده طالبانی که مخالف صلح با امریکا اند، تشکیل شده است.

هرچند سازمان ملل متحد میگوید که ایجاد گروه حزب ولایت در میان طالبان برخلاف توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان است اما حقیقت امر این است که قضیه پیچیده تر از آن است که ظاهراً به نظر میرسد.

یکی از پهلوهای جاندار در قضیه ایجاد گروه حزب ولایت این است که استخبارات متخاصم منطقه و جهان به دلیل این که پس از مشبوع شدن طالبان در پروسه زیر نام صلح بتوانند بدیل آن را در افغانستان _ منطقه داشته باشند و از آنطریق اهداف مغرضانۀ خویش را دنبال کنند.

این مانند آفتاب روشن است که گروه طالبان و ده ها گروه متوسط و کوچک دیگر که در افغانستان و اطراف آن فعالیت دارند زاده دامان سازمان های استخباراتی اند که در صورت نیاز سازمانها از آنها به نفع خویش بهره میبرند و این که حالا بحث گفتگوهای صلح و کشیدن پای گروه طالبان به میز مذاکرات مطرح شده است مسلماً سازمانهای استخباراتی که صلح و ثبات را در افغانستان به زیان خویش میپندارند تلاش میکنند تا در تبانی با افراد و رهبران متنفذ تندرو دست به ایجاد گروه های شبه طالب بزنند.

حالا که مسئله به این حساسی است می باییست حکومت افغانستان با وجود تمام کاستی هایی که از گذشته تا کنون داشته است اینبار از گذشته عبرت گرفته و به صورت جدی در راستای جلوگیری از عرض اندام گروهک های تروریستی جدید زیر نام های مختلف تلاش کند و از امریکا به عنوان شریک راهبردی و یکی از حامیان حکومت افغانستان بخواهد تا اجازه ندهد که خلاف مواد توافقنامه این کشور با گروه طالبان ما شاهد روی کار آمدن گروه هایی مانند اندیشه های طالبانی در کشور باشیم زیرا در صورت تحقق این امر افغانستان شاهد روزهای دشوار تر از این خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا