خبر و دیدگاه

عوامل احتمالی شهادت داکتر نیازی

داکتر محمد ایاز نیازی دوم جون ٢٠٢٠ در مسجد وزیر محمد اکبر خان در محله دپلومات نشین کابل ترور شد.

زنده یاد شهید نیازی، شخصیت اعتدالگرا و خوش برخورد با روابط گسترده ی اجتماعی بود، بر خلاف اکثرا علماء اهل سنت افغانستان ایشان در لایه های مختلف جامعه دارای شبکه های فراوان در میان مردم بود، محبوبیت ایشان در میانجوانان بسیار گسترده بود، دلایل این محبوبیت بر می گردد به کرکتر داکتر نیازی در مسجد، دانشگاه و جامعه،  البته اوبا درس های دینی از طریق تلویزیون ملی و ارایه جواب های نسبتا امروزی نیز توانست از جایگاه ویژه ی در میان اقشارمختلف مردم برخوردار باشد.

با توجه به پیشینه تحصیلی ایشان در دانشگاه الازهر و تسلط ایشان به زبان های ملی و بین المللی، زمینه مساعد بود بامردم و جهان به خوبی تامین رابطه نماید، همه این ها فرصت های ویژه ی مساعد ساخت تا اقای نیازی محبوبیت بی پیشنه ای را تصاحب کند.

داکتر نیازی گاهی از روی احساسات سخن می زد، اظهارات او در مورد قتل فرخنده و عذر خواهی او از خوانواده ایشان یکی از نمونه هاست.

زمانی که اظهارات اولیه او را در مورد

قتل فرخنده که تراژیدی قرن ما بود را شنیدم نتوانستم ناراحت نشوم، یک روز بعد از اظهارات شان با او حرف زدم و نظرمخالم را در مورد اظهارات ایشان اظهار نمودم، پذیرفت. گفت چکار کنم؟ گفتم از منبر که اظهار نظر نمودی در صحبتبعدی عذر خواهی کن، پذیرفت اما بعد ها دیدم به خانه پدر فرخنده رفت و از انها عذر خواهی کرد.

نفس پذیرش اشتباه یک ارزش مهم امروزی است که مرحومی این صفت را داشت.

عوامل شهادت داکتر نیازی پیچیده و نا معلوم است، عامل شهادت ایشان به گمان اغلب عاملان جنگ استخباراتی است که در کشور ما توسط کشور های جهان و منطقه جریان دارد.

هرکس عامل قتل داکتر نیازی باشد بخشی از مسولیت بر گردن مخالفان نظام سیاسی افغانستان ” طالبان ” است که درادامه جنگ و نا امنی مقصر اند و اغاز گر بمب گذاری ها در مساجد اند.

روایتی وجود دارد که داعش، در افغانستان در حمایت و سایه شبکه حقانی معاون تحریک طالبان فعالیت می کند ومستقیما از سازمان ای اس ای دستور می گیرد، اهداف خورد و بزرگی را هدف قرار می دهد وحشت ایجاد می نماید مسولیت می پذیرند، انگار مسولیت پذیری زود هنگام انها حساب شده است،  حامیان داعش می خواهند فضای رسانه ای و ذهنیت عامه را کنترول کنند تا بار مسولیت متوجه هسته اصلی “ طالبان” و پاکستان نشود و بر شهرت کاذب داعش بیفزاید.

هر چند سخنگوی طالبان حمله به جان داکتر نیازی را محکوم کرده است.

سلفی ها، بعضی از جوانان در شبکه های اجتماعی سلفی ها را در شهادت داکتر نیازی دخیل می دانند، اگر سلفی هارا بر محور دولت سعودی بررسی کنیم تا کنون در قتل علماء اهل سنت متهم نیستند.

سیاست جدید شهزاده محمد بن سلمان بر خلاف سیاست های سلف خویش می باشد، او تلاش دارد عربستان سعودی رابه چهره جدید آرایش کند و به کمپ کشور های غربی همرکاب بسازد، هر چند قتل خاشاقچی  و بحران کوید ١٩ این پروسه را به رکود مواجه ساخته است.

سپاه پاسداران، جمهوری اسلامی حملات ویران گرانه ی را در سال های اخیر در افغانستان رهبری و اجرا می کند این حملات در مخالفت با امریکا و رقابت با کشور های منطقه انجام می پذیرد.

اظهارات یکی از شخصیت های سیاسی اهل سنت ایران، مبنی بر دست داشتن سپاه پاسداران در مورد ترور اقای نیازی جدی و قابل پیگرد است.

احتمال دارد که سپاه پاسداران  به جان معروف ترین روحانی افغانستان داکتر نیازی دست بزند؟

اول: ایران در رقابت با امریکا و کشور های منطقه دست به هر کاری میزند که پیش بینی ان دشوار می نماید.

دوم: در گذشته ها بیشترین حملات بر مساجد اهل تشیع بوقوع پیوست است که دارای تلفات بلند بشری بود، بخاطر بسیج افکار عامه و ایجاد تنفر از گروه های تروریستی ” طالبان و داعش” میشود این نوع حملات پیچیده را راه انداخت.

سوم: برای بی ثباتی هر چه بیشتر و ناکام نشان دادن امریکا و حکومت مورد حمایت شان، سپاه پاسداران از این رشته حملات در عراق انجام دادند، شکی نخواهد بود انرا در افغانستان نیز عملی کنند.

در نتیجه احتمالا سازمان های استخباراتی منطقه توسط عمال شان شهید داکتر نیاز را به هدف ادامه تشنج و بحران قربانی کردند، حکومت افغانستان مطابق قانون اساسی مکلفیت دارد تا از جان ومال شهروندان و نخبگان پاسداری نماید.

بی توجهی حکومت به قتل شهروندان و عدم پیگیری پرونده های انها، حرف جدیدی نیست و راه را برای تنش های خانمانسوز بیشتر هموار می نماید.

اکسفورد، بریتانیا ، پنج جون ۲۰۲۰

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. عزیز احمد جان بارز باز مثل همیشه چرند گفتی و درچرند گفتی. تو هرگز اصلاح نمی شوی. دروغ می گویی. خود را بزرگ جلوه می دهی. با گرگ بره می خوری و با چوپان گریه می کنی.

    ایاز نیازی را امریکا کشت، چون در روز های آخر از منبر مسجد زیاد علیه امریکا گپ می زد. وحید مژده و ایاز نیازی را امریکا از طریق دستپرورده های خود کشت.

    ایاز نیازی با ایران سر ستیز را نداشت و ما همه می دانیم که ایران مثل پاکستان و هند و روسیه و عربستان سعودی و امریکا و کشور های عضو ناتو و ترکیه و چین در امور افغانستان مداخله می کند. اما تو همیشه مثل کبک سر زیر برف کردی و پشت به هوا و با تخیل گپ کی زنی و منابعت هم مبهم و گمنام و بی مرجع و بی تاریخ و مثل افکارت چرند و عقده مندانه است. خودت با امرالله خان صالح، صلاح الدین خان ربانی، داکتر صاحب عبدالله خان عبدالله و … لاف تماس داری و شب و روز تلاش داری تا در وزارت خارجه افغانستان برایت یک کارکی تهیه کنند و زمانی که کسی به قصه ات نمی شود، علیه نظام توطئه می کنی. تو شترمرغ صفت هستی. ایاز نیازی کجا علیه رژیم ددمنش ایران سخن گفت تا مورد غضب آخندهای جنایتکار قرار گیرد؟

    بلی طالبانی شاخه ملا نیازی با سپاه پاسداران در ارتباط اند. بلی ایران در افغانستان نوکر و جاسوس دارد. اما ایازی نیازی هرگز علیه ایران سخنی نگفت. بلکه ایاز نیازی مانند ایران خواهان بیرون شدن نیرو های خارجی از افغانستان بود.

    تو بچه کم عقل مبصر سیاسی و کارشناس امور سیاسی هم نیستی و ناحق در سطح رسانه ها ورور می کنی. ترا به خدا بشرم. کسی که در سطح گویا دوکتورا تحصیل کرده باشد چنان یک چرند و تبصره مبهم و تخیلی می نویسد؟

    باف می زنی که با ایاز نیازی صحبت کردی. روز و تاریخ و ساعت و شماره تلفن ایاز نیازی را بنویس تا برایت ثایت کنیم که دروغ می گویی یا راست.

    همه کسانی که ترا می شناسند می گویند که تو یک عقده مند و خیال پرداز و ملبس به فقر مادی هستی که در خفا یک چیز و برملا چیز دیگر می گویی.

    چرا هم از صلاح الدین ربانی و هم از داکتر صاحب عبدالله خان عبدالله و هم از امرالله صالح در خفا که با طرفداران شان گپ می زنی دفاع می کنی. اما در سطح رسانه ها کلی گویی های مبهم می نمایی؟

    صحبت هایت با حضور ادریس رحمانی خنده آور بود. چرا بقچه وردار افکار رحمانی شده بودی؟ تو اصلاً شعور سیاسی سالم نداری. گفتم که ورور می کنی و ورور کردن کار یک انسان دانشمند نیست. تو اصلاً محصل دانش هم خوانده نمی شوی. برو در یک پوهنتون در انگلیستان در سطح دوکتورا تحصیل کن تا حداقل مثل دوکتور مجیب الرحمان رحیمی الفبای منطق را بیاموزی.

    نوشته ات سرتاپا مثل افکار و شخصیت پوشالی ات چرند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا