خبر و دیدگاه

واکنشها و پیامهای تسلیت بمناسبت مرگ نابهنگام نورمحمد خرمی

 

نور محمد خرمی فرزند راستینِ ترقیخواه و عدالتخواه افغانستان در کشور دنمارک چشم از جهان پوشید.  تمام دوستان و عزیزان و مبارزان  راه عزت و ترقی افغانستان  نبود چنین مرد فرزانه ای را در عرصه مبارزه در راه سربلندی و شگوفائی افغانستان ضایعه بزرگ بحساب آورده و احساس تاثر و دلتنگی خودرا نسبت به غیبت او در قطار رزم آوران راه عزت و سربلندی افغانستان با نشر پیامها در فیسبوک ابراز نموده اند. که اینگ در ذیل تعدادی ازین اظهارات نقلا نشر میگردد:

 

Mazdak Farid

 

آه!
چه دردی!
نور محمد خرمی دادخواه جسور و سربلند زندگی را بدرود گفت. همین چند روز پیش با هم گپ زدیم. در بیمارستان بود. با امید گپ می زد، توگویی بیمار نیست. بیشتر بروضعیتی که وطن، پارسی زبان ها به ویژه تاجیکان را فرا گرفته است فکر می کرد.
یادت گرامی و آرزو هایت رسیدنی باد رفیق!

 

 

 

Abdul Lalzad

شاخ بزرگی شکست و درخت بزرگی بر زمین افتاد !
================================

درگذشت نابهنگام نورمحمد خرمی، دوست ارجمند و مرد مبارز و مقاوم در مبارزات اروپایی را برای اعضای خانواده، کانون پاسداران فرهنگ تاجیک، تمام پارسی زبانان و سایر دوستان و همرزمان او تسلیت می گویم…

روحش شاد، یادش گرامی و خاطره اش جاویدان باد!

+ + +

زندگی صحنه یکتای هنرمندی ماست!

هر کسی نغمه خود خواند و از صحنه رود؛

صحنه پیوسته بجاست!

ای خوش آن نغمه که مردم بسپارند به یاد…

 

 

 

Mohammad Alem Jamal

جای خرمی در جنبش داد خواهی کشور خالی خواهد ماند
با درد و دریغ وقتی این روز نحس صفحه ای فیسبوکم را گشودم تا با یاران لب به جان رسیده از ستم وبیدادگری درد دلی کنم، چشمم به چهره مرد مقاوم و سر سپردۀ آزادی افتاد، که دیگر در میان ما نیست. ای وای! من همین روزها پیوسته نوشته های از خرمی میخواندم، که نمایانگر درد و رنج همیشگی مردمش بود؛ اما خرمی درد آشنا دیگر نخواهد نوشت و آن صدای دادد خواهی که پیوسته دیگران را به حرکت می آورد، از تپشهای همیشگی اش باز ایستاده است؛ به یک بارگی همه را ترک گفت وبه جاودانگی پیوست.
خرمی سالهای درازی از عمر پربارش را وقف مبارزه در راه آزادی، عدالت وبرابری کرد و عاشقانه مردم، فرهنگ، تاریخ و ارزشهای اجتماعی سرزمینش را دوست داشت. یاد وخاطره ای این عزیز سفر کرده گرامی وروانش شاد باد. برای همه رهروان راه آزادی، عدالت، برابری و داد خواهی تسلیت میگویم و خود را درین مصیبت جانکاه با خانواده ای شادروان خرمی شریک میدانم.

 

 

Saboor Raheel .

انا لله و انا الیه راجعون!
همین لحظه از آسمانی شدن یکی از سرداران بزرگ، متعهد، آگاه و مبارز فرهنگی–سیاسی-اجتماعی تاجیک، جناب نور محمد خرمی باختریان، سردبیر کانون پاسداران فرهنگ تاجیک، خبر رسید و مرا در اندوه عمیقی فروبرد.
در یک هفته پس از وفات جنرال عبدالرحمن غوری رئیس بنیاد جهانداران غوری، این دومین ضایعه بزرگ برای تاجیکان در حلقه فعالین فرهنگی و اجتماعی مان است.

من افتخار و تجربه بیش از یک دهه کار مشترک فرهنگی و اجتماعی با جناب خرمی عزیز را داشتم. همه اش نیک یافتم. همه اش با نجابت. او از کیمیا‌خصلتان جامعه ما بود‌….
این ضایعه جبران ناپذیر را از جانب خود به خانواده نجیب آن بزرگوار و جامعه فرهنگی و اجتماعی تاجیک تسلیت گفته از خدای بزرگ به ایشان بهشت برین استدعا می‌کنم.
یاد این مبارز نستوه و سرسپرده حقوق و اقتدار تاجیکان گرامی، راه و آرمانش پر رهرو!

پ.ن:
در مورد این شخصیت نجیب و مبارز پرتلاش در صفحه کانون پاسداران فرهنگ تاجیک بیشتر خواهیم نوشت.

 

محمد اسلم سلیم

درد بزرگتر از دست دادن همراه و همرزم نیست !
انجینر نور محمد “خرمی ” روشنفکر فرهنگ باور ، فرزانه آگاه و مبارز نستوه راه عدالت اجتماعی ودادخواهی دیگر در میان ما نیست.
زنده یاد خرمی در مبارزات دادخواهانه نماد از صداقت ، آزاده گی و ایثار بود؛ وانچه را گفت تا پای جان ودر عمل به آن التزام ورزید؛ وبا قامت افراشته و متانت و سربلندی به نمایش گذاشت.
زنده یاد خرمی به خاطر تحقق نظام عدالت گستر و مردم پذیر مردانه و سر بلند رزمید، ویکی از چهره های پاکباز راه حق و عدالت ، وپیروی یک تفکر و جنبش داد خواهانه بود؛ برای رهایی تبار های تحت ستم از بند استبدادسیاسی و قومی با استواری و جسارت گام برداشت، تا ابدیت پیوست؛ نام انجینر خرمی منحیث یکی از شخصیت های دشمن ، ستمگری در پهنه ی تاریخ مبارزات ملی ودموکراتیک افغانستان زنده و جاویدان است؛ راه وارمانهایش زنده و ادامه دارد.
برای کلیه پاسداران عدالت وداد خواهی ، برای خانواده معزز خرمی ، عزیزان نوراحمد خرمی ، نثار خرمی، دکتورس لیدا خرمی، لینا خرمی این این درد واندوه بزرگ را عرض تسلیت و همدردی دارم.
روان شان شاد ؛ یادشان جاویدان.

 

 

شهناز آریایی

 

 

شهناز آریایی

این غم بی حیا مارا رها نمیکند
لحظه پیش باباز نمودن رخنامه ام خبر مرگ نا بهنگام مرد شجاع سیاست قلم نخبه زمان زنده یاد نورمحمد خرمی یکی از نخبه های عزیزمیهنم را دیدم قلبن میزند وحشت مرگ سراپایم را میسوزاند تحمل مرگ عزیز چون زنده یاد خرمی عزیز واقعن دردناک والمبار است سفر بی برگشت این مرد شجاع قلم بدست نه تنها ضایعه جبران ناپذیر کانون خانواده عزیزش است بلکه برای کانون پاسداران فرهنگ تاجیک فاجعه همیشگی مانست این درد بی پایان را حضور خانواده دوستان. اقارب واعضای عزادار کانون فرهنگ تاجیک عرض تسلیت دارم میدانم نبود این مرد بزرگ دربین ما غم بی پایان وداستان غم انگیز درد سوز ماخواهد بود روانش شاد فردوس برین جایش یاد عزیزش جاویدانه گرامی باد!

 

 

Noor Ashkani

امروز صبح عید را تبریک گفت ، اما اکنون از میان ما رفت ، رفت اما برای همیش رفت !
چه سخت است و باور نکردنی از دست دادن چنین مردی .
نور محمد خرمی باختریان دبیر کل کانون پاسداران فرهنگ تاجیک و سابق دیپلومات و سفیر کشور جهان فانی را ودا گفتند و به ابدیت پیوستند ، من یکی عضو کانون پاسداران فرهنگ تاجیک که مدتی با هم کار کردیم و شناختی که وی دارم مرگش را یک ضایع بزرگ به کشور و به ویژه به ملت تاجیک میدانم ، اوصاف این بزرگمرد زیاد است اما دستان من میلرزد و مغزم از کار افتاده و نمیتوانم بنویسم، روحش شاد و یادش همیشه گرامی و به بازماندگانش صبر جمیل آرزو دارم .

 

 

Fazel Ahmad Toghyan.

انجینر محمد خرمی روشنفکر فرهنگ باور ، فرزانه آگاه و مبارز نستوه راه عدالت اجتماعی ودادخواهی دیگر در میان ما نیست.
زنده یاد خرمی در مبارزات دادخواهانه نماد از صداقت ، آزاده گی و ایثار بود؛ وانچه را گفت تا پای جان ودر عمل به آن التزام ورزید؛ وبا قامت افراشته و متانت و سربلندی به نمایش گذاشت.
زنده یاد خرمی به خاطر تحقق نظام عدالت گستر و مردم پذیر مردانه و سر بلند رزمید، ویکی از چهره های پاکباز راه حق و عدالت ، وپیروی یک تفکر و جنبش داد خواهانه بود؛ برای رهایی تبار های تحت ستم از بند استبدادسیاسی و قومی با استواری و جسارت گام برداشت، تا به ابدیت پیوست؛ نام انجینر خرمی منحیث یکی از دشمن ستمگری در پهنه ی تاریخ مبارزات ملی ودموکراتیک افغانستان زنده و جاویدان است؛ راه وارمانهایش زنده و ادامه دارد.
برای کلیه پاسداران عدالت وداد خواهی ، برای خانواده معزز خرمی ، عزیزان نوراحمد خرمی ، نثار خرمی، دکتورس لیدا خرمی، لینا خرمی این این درد واندوه بزرگ را عرض تسلیت و همدردی دارم.
روان شان شاد ؛ یادشان جاویدان.

 

عطا صفوی

آه که چه درد بی درمانی !!
———————
خرمی عزیزمان به ابدیت پیوست .
مردیکه تمام عمرش را در راه حق وعدالت صرف نمود .
این مرزبوم فرزند باوقار خویشرا که تا آخرین لحظات زندگی اش برای احیایی نام مقدس ” خراسان ” و دفاع ازهستی هویت تاریخ خویش کارپیکار نمود هرگز فراموش نخواهد نمود. یادش گرامی باد.

 

 

 

Hafiz Ravand

دبیر کل کانون پاسداران بیرون مرزی تاجیکان کشور در گذشت ! او چونان بود که از هیبت صدایش پشت فاشیزم تمامیت خواه قبیله میلرزید ! رفیق همرزم و دوست بجان برابرم اینجنیر نورمحمد خرمی گرانقدر وبزرگوار که یکی از اسطوره های مبارزین داد خواه ستمکشان و پرچمدار پرافتخار کشور بود که نیم قرن زنده پر بار خویش در مبارزه بخاطر خوش بختی انسان زحمت کش و عدالت هزینه نمود. امروز ساعت پنج بوقت اروپا در کشور دنمارک در یک سفر بی برگشت بر دلهای ما و عزیزانش داغ سوزان گذاشت که ، من روح و روان آنرا شاد ، یادش را گرامی، کارنامه های درخشانش را مانده گار و خاطرات خوش و مردانگی هایش را جاویدان میخواهم . رفیق خرمی نازنین ما سخن زن بود و خوب سخن میزد ، ازین رو خرد میهنپرستانه و داد خواهانه او با شیوه بیان حقایق و جسارت در گفتارش همیشه شاه بیت سخنان ما بود که به آن مرد دلیر و جسور، دانا و بینا در مبارزه داد خواهانه افتخار میکردیم و بر خود می بالیدیم که چنین مرد استبداد. شکن و ستم ستیز داریم که از هیبت صدایش پشت فاشیزم تمامیت خواه قبیله می لرزید. ای وای ازدست روز گار نامرد که اورا باخود برد که دیگر برنگردد .

 

Moqeem Ahmadi Khorasani .

درگذشت نابه هنگام‌ نورمحمد خرمی باختریان شخصیت آگاه ، با درک و با احساس، آزاده ، عدالت خواه ، دیپلومات سابقه دار و سردبیر کانون پاسداران فرهنگ تاجیک ضایعه بزرگی بر داعیه عدالت خواهی، جامعه فرهنگی ودر کل سرزمین خوراسان بوده ، ضمن ابراز تسلیت برای خانواده ، دوستان و اقارب برای مرحومی بهشت برین و برای بازماندگان شان صبر جزیل از خداوند بخشاینده و مهربان استدعا می نمایم .
روح شان شاد جای شان بهشت برین یاد شان گرامی و راه شان جاودانه باد

 

Sakhi Samim

در رثای مرد آزادهٔ سرزمینم « مرحوم انجنیر خرمی»
***
در دَم مُردن فلاطون یک دو حرفی گفت و رفت ** حیف دانا مردن و صد حیف نادان زیستن.
خبریکه بعد از خواندن و شنیدن آن آرامش و تعادل فکری خود را ازدست دادم و شوکه شدم : مرگ نا بهنگام «خرمی» همان کوه پایهٔ عدالت طلب و داد خواه مداوم مردم مظلوم ، که با خرد توانا مالک اندیشهٔ بلندی از فهم و دانش بود که از خانواده و دوستان خود جدا و به سفر ابدی رفت و ترک دنیا کرد، خرمی همدورهٔ دانشگاه و دوست و برادر همیشگی و سابقه دار م بود که در یک محل و سرزمین ــ تولد و بزرگ شده بودیم و در یک سفرهٔ دیار نان و نمک خورده بودیم ـ خرمی ویژگی های مختص بخود را داشت که حسنات صفات اورا از جمله مبارزات ، شهامت ، قدرت قلم و مغز و کارنامه ها ی زیاد وبسا مشخصات دیگرش را تاهنوز ده ها شخصیت بزرگوار و صاحب اقتدار نوشته و توضیح داده اند. منهم در حالیکه مرگ آن مرد نستوه را ضایعهٔ جبران ناپذیر می دانم روح شان را شاد میخواهم و به اعضای خانوادهٔ جلیل، دوستان، و مردم ولایت سمنگان و مجموع دوست داران ایشان تسلیت عرض نموده صبر جمیل میخواهم.

 

SA Jurat

در سوگ مردی از تبار آزادگان وپرچمدار پیگیر عدالتخواهان میهن !
�چو خواهی ستایش پس
مرگ تو-
خرد باید ای نامور برگ تو

واقعأ این بیت فردوسی بزرگ در مورد زندگی ودر گذشت دانشمندفرهیخته ، دیپلومات سابقدار، نویسنده و شخصیت بی بدیل زنده یاد انجنیر
خرمی باختریان صدق مینماید.
زنده یادخرمی نه تنها پاسدار صدیق، نگهبان جسور وحامی خستگی ناپذیر زبان وفرهنگ اصیل بومی خویش بود بلکه میکوشید با پویایی وابتکار در تجدد ونو آوری در آن از طریق قلم هدفمندش وسازماندهی کار های فرهنگی نقش بارزی داشته باشدودرین عرصه از هیچ نوع تلاش دریغ نکرد است.
با انکه خاطرات این شخصیت محبوب به مقیاس بزرگ در قلبهای دوستان با افتخار جادارد اما فقدان فزیکی وی راهمچو واقعیت طبیعی نمتوان جبران نمود .
برای اعضای خانواده ، دوستان ورفقا گرانقدر شان تسلیت وشکیبایی آرزو مینمایم.

 

Azim Babak

رفیق نورمحمد خرمی که تا دو روز پیش در فیسبوک بود، ناگهانی در دنمارک از دنیا رفت.
او یک پرچمدار پاکنهاد، مبارز رزمنده و یکی از متقی ترین والی های دولت ببرک کارمل در شمال کشور بود.
یادش گرامی!
در سال‌های اخیر او برای بیداری نسل جوان شمال مبارزات مدنی و شهروندی را پیش می‌برد و چون پرچمداران پس از در گذشت رهبر شان محمود بریالی فاقد سازمان و خط چپ بودند ، او جدا از رفقای پیشین خود برای خط سیاسی شهروندی مبارزه می‌کرد.
روانش شاد!

 

Abdul Majid Eskandaryi.

باز، یک شاخهء بزرگی از درخت کهن سال دادخواهی فروریخت؛
========================
امروز به مجرد بازکردن صفحهء رخنامه (فیسبوک) درد آورترین خبر را خواندم.
این خبردرد آور سال برای من ،همانا درگذشت دوست و رفیق عزیز ام انجنیرنورمحمد خرمی (باختریان) بود.
این خبر چنان برایم سهمگین بود که اگر در بیمارستان و تحت کنترل نمیبودم؛ شاید من هم رفته بودم.
من رفیق خرمی را از خزان سال ۱۳۶۲ خورشیدی میشناسم؛ زمانیکه برای سیمیناری همه والیان ولایات و منشیان کمیته های ولایتی در کابل جمع شده بودیم. از قضا ما هردو در هوتل آریانا و در اتاقهای پهلو به پهلو جابجا شده بودیم. در طول یک هفتهء که باهم بودیم هرشب بعد ختم جلسات رسمی با هم میبودیم. بالای موضوعات گونه گون بخث کردیم. نتیجهء بحث های مان این بود که: از نقطه نظر فکری چون یاران همیشگی به همدیگر نزدیک ایم.
در پاییزسال ۱۳۶۴ به ابتکار روابط بین المللی حزب (رفیق بریالی) و توافق صدر اعظم یا رئیس شورای وزیران( رفیق کشتمند) آنوقت، من و خرمی از ولایات تخار و سمنگان ختم وظیفه و در وزارت خارجه و بعدا او در سفارتخانه های افغانستان در ایتوپیا و بلگراد توظیف گردیدیم.
بعد از بیش سه سال کار در بیرون (اغاز حکومت دکتور نجیب الله) ختم وظیفه شدیم و بوطن برگشتیم. من در ریاست اسناد و ارتباط وآرشیف و بعدش معاون شعبهء چهرم سیاسی و اومنحیث مدیر اطلاعات و نشرات و سخن گوی وزارت خارجه توظیف شدیم.
در طول همهء مدت کار مشترک و بعد آنکه در هالند و دنمارک جابجا شدیم وتا اکنون این دوستی، رفاقت و همفکری ما ادامه یافت.
ما همیشهء درباره مسایل باهم مشورت و مصلحت میکردیم. در دسامبر سال ۲۰۱۹ قرار بود تا در جلسهء شورای پاسداران فرهنگ تاجیک که بریاست رفیق خرمی در هالند دایر گردیده بود؛ باهم دیدار تازه کنیم؛ ولی من متاسفانه بنابرمریض نتوانستم در آن شرکت کنم.
دوهفته قبل صحبت تلیفونی داشتیم و برسر برخی مسایل روز بحث و تبادل نطر داشتم و قرار گذاشتیم تا در ماه های بعد قرنتین با هم از نزدیک ببینیم؛ ولی متاسفانه مرگ نابهنگام ایشان این فرصت را از ما گرفت.
مرگ خرمی ضایعهء جبران ناپذیری برای جنبش دادخواهانهء کشور است. او تمام عمر خود را در راه تامین عدالت طبقاتی، ملی و اجتماعی صرف کرد و برای یک لحظه هم تا آخرین دقایق زندگی ازین رسالت بزرگ تاریخی غافل نماند.
رفیق خرمی عزیز؛
مرگ نابهنگامت قلبم را تکان داد.
کاش در بستر بیمارستان نمیبودم و امکان آخرین وداع با تو را میداشتم؛ رفیق نازنینم!
ولی، یاد و خاطرات ات را تا پایان زندگی گرامی خواهم داشت.
خرمی عزیز؛ آرام بخواب. راهت ادامه خواهد داشت!
درگذشت آن عزیز را برای خانواده ی محترمشان، همه دوست داران و ارادتمندان شان وبه خودم تسلیت میگویم.
******
درس ایکه از درگذشت درد انگیز رفیق خرمی باید گرفت اینست که: ما نسل روبه فرجامیم و یکی پس از دیگری از جمع دوستان کم خواهیم شد. تا دیر نشده باید راه اتحاد همه نیروهای دادخواه، عدالت شعار و شهروند محور را یافت و مسئولیت رهبری امروز و فردای کشور را به نسل جوان در جنبش دادخواهانهء کشور سپرد.
عبدالمجید اسکندری
۲۴ May 2020

 

 Karim Karim .

بدرود خرمی گرامی،فرزندجسور دیار اسطوره پرور سمنگان
مرد نمیرد به مرگ، مرگ از او نام جست
نام چو جاوید شد مردنش آسان کجاست

نورمحمد خرمی مرد مبارز، دانشمند وپاسدارفرهنگ حوزه ی تمدنی خراسان درگذشت؛ این ضایعه ی بزرگ به همه مبارزان ، عدالت خواهان تسلیت باد!

دوسال پیش میزبان گرد هم آیی نخبگان- مسولین انجمن های اروپایی تاجیک در هالند بودند، از نزدیک دیدیم، بحث کردیم. دردا که امروز جسمن در کنار ما نیستند ولی کارنامه جاویدان شان همیش با ما خواهد بود.

 

Abdul Shakur Khoshachin.

عیاران نوین انقلابی.
تاثرخویش را به نسبت درگذشت نابه هنگام مرحوم انجنیر نورمحمد خرمی شخصیت فرهیخته دادخواه مبارزصدیق وطن را به فامیل محترمش دوستان ورفقای همسنگرش تسلیت گفته بهشت جاودان از خدای لایزال برایش تمنا داشته روحش را شاد میخواهیم.

 

Azim Kohestani

پاراگراف کوتاهی از نوشته هایش را به خاطر می آورم !

<<شرایط فعلی وچشم انداز اوضاع بسوی آینده ؛ قاطعانه حکم می کندکه تاجیکان کشورما یکجا با برادران هزاره واوزبیک منحیث بخش وسیع واساسی باشندگان این سرزمین ؛ بصورت صریح وبدون اگر ومگر دربرابر عملکرد های روشن تر ازآفتاب قومگرایانهٔ چهره ها وجریانات پشتون محوری چون خلیلزاد، غنی ، کرزی ، حکمتیار ودیگران و جریانات تروریستی همچون طالبان که برای تحمیل یک حاکمیت تک قومی پشتونی در آخر روز باهم یکجا و چون تن واحد عمل می نمایند ؛ این ها نیز با برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت بصورت متحدانه ویکپارچه عمل نمایند..>>

ایشان انجنیر نور محمد خرمی سردبیر کانون فرهنگی تاجیکان ، یکی از روشنفکران و دیپلومات های سابقه و نیک نام افغانستان بود . آقای خرمی، دست کم در هژده سال پسین، به صورت خاص و بدون وقفه در گستره دادخواهی مردم تاجیک قلمفرسانی و سخنرانی کرده است.
گویی که همین دیروز بوده است که از طریق مسنجر چند روز قبل همراه شان مفاهمه کردیم.
احساس نمی شد که فرزندان، خانواده، دوستان و همرزمان خود را تنها بگذارد و سفر بی برگشت را همین دیروز در پیش بگیرد.
روح شان شاد، راه شان پر رهرو باشد.به بازماندگان، دوستان و همرزمان شان صبر جمیل آرزو دارم .

 

 

Moqeem Ahmadi Khorasani

کانون پاسداران فرهنگ تاجیک یکی از بنیان‌گذاران و سردبیر نخستین و کنونی خود را از دست داد!

انا الله و انا الیه راجعون!

نور محمد خرمی باختریان سردبیر کانون پاسداران فرهنگ تاجیک دیروز در اثر بیماری‌یکه عاید حال شان بود، داعی اجل را لبیک گفته و به دیار باقی شتافتند. این خبر ما را به سختی تکان داد. باورما نمی‌شود که وداع جاودانی آن مبارز خستگی‌ناشناس و شخصیت متین،‌ مدبر و متعهد را شاهد باشیم و تا هنوز که نزدیک به ۲۴ ساعت از پرواز آن روح بزرگ می‌گذرد، یارای سخن گفتن از مرگ جسمی ایشان برای ما نهایت دشوار است.

سخن گفتن در مورد شخصیت چند بعدی بهشت‌آشیان خرمی در مدت زمانی کوتاه کار ساده‌یی نیست. او مبارزه برای تامین عدالت و رفع تبعیض و ستم را از آوان جوانی آغاز کرده بود. تا جایی که کنش سیاسی مرحومی نشان ‌می‌دهد همیشه و در هر زمانی تامین و احقاق حقوق مردم از طریق تامین عدالت اجتماعی پیوسته مطمح نظر شان بوده است. هدف از هرکار و فعالیت سیاسی و اجتماعی برای ایشان خدمت به مردم بوده و تشکیلات سیاسی و دولتی وسیله‌یی برای تامین این اهداف انسانی بوده است. معیار و هدف کار برای ایشان چه در جایگاه والی سمنگان در بحرانی‌ترین روزگار جنگ و چه در جایگاه دپلومات در دوره‌های مختلف، تامین عدالت و مبارزه در برابر تبعیض و تحمیل بوده و پیشرفت کشور ازین طریق بوده است. در دوران پناهندگی به خارج و دوری از وطن نیز از کار مفید، سازمانیافته و منظم هرگز از پا ننشستند. تشکیل کانون پاسداران فرهنگ تاجیک در همکاری نزدیک و صمیمانه با سایر همفکران و هم‌اندیشان نتیجه و ثبوت این ادعاست. به سخن دیگر، از آوان نوجوانی تا دم مرگ پیوسته با مردم بود و همیشه در جستجوی راه‌های عملی برای تحقق اهداف و نیل به آرمانهای انسانی مردمش بود. خرمی سخن‌گوی قهاری بود اما تنها سخن نمی‌گفت. به همان اندازه مرد عمل بود. نقش خرمی در تامین روابط انسانها برای کار باهمی انکار ناپذیر و ستودنی‌ست.

مرحوم خرمی از آن شخصیت‌هایی کم‌یاب در جامعه ما بودند که توانایی درک شرایط وتوافق مثبت و موثر با این تغییر را داشتند. به سخن دیگر قطب‌نمای درک ایشان با هرگونه دگرگونی اجتماعی و سیاسی در محیط توانایی همیشه رو به شمال منافع مردمش حرکت می‌کرد. هیچگاهی راه خود را گم نمی‌کرد. او مصلح بود و توانایی تشخیص خط مصلحت جمع را در هرگونه شرایطی داشت. کانون پاسداران فرهنگ تاجیک ایجاد و تداوم کار خود را تا اندازه زیادی مرهون پایداری، تعهد،‌ از خودگذری و تواضع نجیبانه ی ایشان بوده است. امروز اگر کانون پاسداران فرهنگ تاجیک توانسته است در برون مرزها و با استفاده از فضای مجازی راهی برای خدمت به آرمانهای تاجیکان باز کند، نقش مرحوم خرمی در آن کلیدی و همیشه کارساز بوده است.

کانون پاسداران فرهنگ تاجیک در نشست اضطراری خویش فیصله کرد که تا برنامه‌های متعددی برای بزرگداشت و یاد بود از کارنامه‌ها و شخصیت این سردار آزاده مبارزعدالتخواهی و فرزند خدمتگزار تاجیک برگزار کند.

کانون پاسداران فرهنگ تاجیک در نظر دارد تا پس از پایان مراسم تدفین آن بزرگوار، برنامه دعاخوانی و فاتحه را روی انترنت و ازطریق شبکه فیس‌بک راه اندازی کند. تاریخ و وقت فاتحه بعدا به دوستان خبر داده خواهد شد.

یک بار دیگر درگذشت نا بهنگام این شخصیت اندیشمند و مبارز را که یکی از اقطاب مبارزه برای تامین حقوق و اقتدار سیاسی مردم مان بوده است، به خانواده نجیب شان و کافه ملت خویش تسلیت می‌گوییم.
کانون پاسداران فرهنگ تاجیک خود را به پیروی و تداوم اهداف،‌ برنامه‌ها و آرمانهایی که خرمی عزیز تا پای جان برایش رزمید، متعهد می‌داند. راه خرمی ادامه دارد. درفشی را که با هم برافراشتیم تا پای جان روی شانه نگه‌خواهیم داشت و این مسوولیت را به نسل‌های بعدی انتقال خواهیم داد.

بهشت برین ماوای‌شان باد و یادشان همیشه گرامی!

Afbeelding kan het volgende bevatten: 1 persoon, bloem

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا