خبر و دیدگاه

اختلاف نظر میان اعضای رهبری تیم ثبات و همگرایی

افشای طرح پیشنهادی سپیدار برای ارگ در جهت تشکیل حکومت مشترک با پذیرش ریاست شورای عالی مصالحه از سوی داکترعبدالله که هفتۀ قبل در رسانه ها منتشر شد، اختلاف نظر میان اعضای رهبری تیم ثبات و همگرایی را تشدید و علنی ساخت. این طرح را سپس سپیدار نیز رد کرد و از مشوره و نهایی شدن طرح جدید سخن گفت.
به نظر می رسد که مشورت های درونی تا هنوز نتوانسته به توافق نظر در تیم و ثبات و همگرایی بینجامد. از میان رهبران این تیم، صلاح الدین ربانی و احمدضیاء مسعود از آدرس جمعیت اسلامی افغانستان که جمعیت اسلامی خود دچار اختلاف و تفرقۀ گسترده است به شدت مخالف این طرح اند و به ابطال نتیجۀ انتخابات و ایجاد صدارت اجرایی اصرار می کنند. این در حالی است که سایر رهبران و گروه های شامل در این تیم به شمول محمدکریم خلیلی، حاجی محمد محقق، جنرال دوستم، انورالحق احدی، حاجی دین محمد، سید اسحاق گیلانی و دیگران طرح حکومت مشترک و ریاست شورای عالی مصالحه را پذیرفته اند.
از میان این چهره ها، موضع گیری و نقش جنرال دوستم در هرگونه طرح توافق با ارگ مهم تلقی می شود. زیرا او می تواند در برخی ولایات شمال مانع کار حکومتی شود، در حالی که سایر رهبران این تیم از این توانایی و ظرفیت عملی برخوردار نیستند. ارگ نیز با توجه به این وضعیت تلاش می کند تا دوستم را با دادن امتیاز بیشتر قانع کند و جنرال دوستم نیز در صدد بهره گیری از این موقعییت است. گفته می شود اعطای رتبۀ مارشالی به او، معاونیت سرقوماندانی اعلای قوای مسلح، معرفی دو وزیر و چهار یا پنج والی با تائید وی از امتیازات درنظر گرفته شده است که در طرح سپیدار برای تشکیل حکومت مشترک نیز وجود دارد.
سپیدار هنوز طرح نهایی خود را در اثر مخالفت صلاح الدین ربانی به ارگ نفرستاده و تلاش ها برای اقناع رئیس جمعیت اسلامی نتیجه نداده است. اگر این اختلاف ادامه یابد، ممکن است داکترعبدالله با جمعی از موافقان تیم خود وارد توافق با ارگ شود و یا راه های دیگری از جمله کنار کشیدن از رهبری تیم را در پیش بگیرد.
به نظر می رسد که یک پارچگی تیم ثبات و همگرایی و اصرار بر ابطال نتیجۀ انتخابات و باز گشت به تعیین کابینه و والی ها و سقوط ولایات با گذشت هر روز غیر عملی تر می شود. آن ها فرصت و زمان این کار را که روزهای پس از اعلان نتیجۀ نهایی انتخابات و قبل از مراسم تحلیف و حتی روز های پس از مراسم بود، از دست دادند. آن ها در سیاست عملی خود پیهم دچار لغزش ها و اشتباهات سیاسی شدند و از یک اشتباه به اشتباه دیگر رفتند.
پرسش اصلی این است که آیا مخالفان طرح توافق با ارگ در داخل تیم ثبات و همگرایی می توانند کم از کم ادارۀ چند ولایت را بدست بگیرند و اشرف غنی و امریکایی ها را وادار به پذیرش خواست های خود کنند؟
توانایی ها و ظرفیت های عملی آن ها در این مورد چیست؟

عکس ‏محمد اکرام اندیشمند‏

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چرا قهرمان ملی افغانستان آدم های مسلمان نما، مجاهدنما، چپی مانند محمد یونس قانونی پرچمی، داکتر عبدالله پرچمی، داکتر عبدالرحمن شعله یی، امرالله صالح خادی که بعدا در خدمت آی اس آی و بلآخره در خدمت سی آی آی در آمد، و دیگر ناکسان را دور و پیش خود جمع کرده بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا