خبر و دیدگاه

نتیجۀ ابتدایی پس از چند بار نقض تقویم اعلام شد

 شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نتایج را «ارقام تقلبی» می‌داند

کمیسیون انتخابات دیروز یکشنبه، اول جدی نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری را اعلام کرد. بربنیاد اعلام این کمیسیون، محمداشرف غنی با به دست آوردن ۵۰٫۶۴ درصد، نامزد پیشتاز است. داکتر عبدالله عبدالله نیز ۳۹٫۵۲ درصد رأی به دست آورده و نتوانسته از محمداشرف غنی پیشی بگیرد.
بربنیاد اعلام کمیسیون انتخابات، گلبدین حکمتیار ۷۰۲۴۲ رأی به دست آورده و به دنبال آن، رحمت‌الله نبیل ۳۳۹۲۱ رأی. به همین ترتیب، فرامرز تمنا ۱۸۰۶۶ رأی، سیدنورالله جلیلی ۱۵۵۲۶ رأی، عبدالطیف پدرام ۱۲۶۰۸، عنایت‌الله حفیظ ۱۱۳۷۴ رأی، محمدحکیم تورسن ۶۵۰۴ رأی، احمدولی مسعود ۳۹۴۲ رأی، محمد شهاب حکیمی ۳۳۲۴ رأی، غلام فاروق نجرابی ۱۶۰۶ رأی، محمدحنیف اتمر ۱۵۶۵ رأی و نور رحمان لیوال ۸۶۵ رأی به دست آورده و به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.
شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری، اما نتایج اعلام شده را «ارقام تقلبی به عنوان نتیجۀ ابتدایی انتخابات» خوانده و گفته است، فردا (امروز دوشنبه) موضع‌شان را در یک نشست خبری بیان می‌کنند.
حوا علم نورستانی، رییس کمیسیون انتخابات در نشست دیروز گفت که نامزدان نماینده‌گان‌شان تا سه روز دیگر فرصت دارند تا اعتراض و شکایت خود را در تمام دفترهای ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت کنند. بانو نورستانی افزود که کمیسیون انتخابات در این راستا با کمیسیون شکایات همکاری «جدی» خواهد کرد.
با این حال، نتیجۀ ابتدایی انتخابات با واکنش نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و نهادهای ناظر و نهادهای بین‌المللی روبه‌رو شده است. در نخستین ساعات اعلام نتیجه، تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری داکتر عبدالله این نتایج را همراه با آرای تقلبی خواند و آن را نپذیرفت.
ستاد این تیم با نشر اعلامیه‌یی مدعی شد که کمیسیون انتخابات بدون رسیده‌گی به خواست‌ها و اعتراضات «قانونی-تخنیکی» این تیم و دیگر تکت‌های انتخاباتی نتایج را اعلام کرده است. در اعلامیه آمده که کمیسیون انتخابات بدون توجه به «اعتراضات مردمی» و «حُسن نیت ثبات و همگرایی»، به رویکرد «غیرقانونی و جانب‌دارانۀ» خویش ادامه داد و اعداد و ارقامی را زیر عنوان نتیجۀ ابتدایی انتخابات، بدون تصفیۀ آرای «پاک از ناپاک» اعلام کرد.
اعضای تیم «ثبات و همگرایی» در این اعلامیه گفته اند که نتیجۀ «استوار برتقلب» را بدون رسیده‌گی به «خواست‌ها و تقاضاهای قانونی» این جریان «هرگز» قبول نمی‌کند و با استفاده از تمام «ابزار و وسایل قانونی» از آرایشان دفاع کرده و حکومت برخاسته از «تقلب و آرای تقلبی» را قبول نمی‌کند. در اعلامیه آمده است: «نتیجۀ تقلبی اعلان شده از سوی کمیسیون بدون تصفیه آرای پاک از ناپاک مشروعیت ندارد. ثبات و همگرایی حق دفاع از آرای پاک مردم افغانستان را با استفاده از تمام ابزار و وسایل قانونی برای خود محفوظ می‌داند».
تیم «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی، اما اعلام نتایج را مبارک باد گفته و افزوده است که «موارد مشخص شکایات» نیز دارند و تمام ملاحظات و شکایات‌شان را در موارد مختلف با کمسیون شکایات انتخاباتی درج کرده و مطرح خواهند کرد. در اعلامیۀ این تیم آمده است که تیم دولت‌ساز از اجراات کمیسیون شکایات به صورت «مسلکی و قانونی» نظارت خواهند کرد.
در سوی دیگر، دفتر نماینده‌گی سازمان ملل در افغانستان یا یوناما، از اعلام نتیجۀ انتخابات استقبال کرده است. در اعلامیۀ این دفتر که دیروز نشر شد، به نقل از تادامچی یاماماتو آمده است، هر تصمیمی که توسط نهادهای مدیریت انتخاباتی در مرحلۀ نهایی این روند گرفته شود، باید دارای توجیهات قانونی و فنی باشد و به طور روشن برای مردم افغانستان توضیح داده شود.
آقای یاماماتو افزوده است که تمام نامزدان فرصت دارند تا هر نگرانی خود را از طریق «میکانیزم مناسب» و در زمان تعیین شده مطابق با چارچوب، مقررات و طرزالعمل‌های قانونی مربوط مطرح کنند. در اعلامیۀ یوناما گفته شده که کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی نیز وظیفه دارد تا هر شکایتی را که دریافت می‌کند، به گونۀ شفاف و دقیق بررسی کند.
در عین حال، سفیر امریکا در افغانستان هم به خاطر اعلام نتیجۀ انتخابات ریاست جمهوری از کمیسیون انتخابات سپاسگزاری کرده است. جان بس در تویترش با بیان این‌که «برای همۀ مردم افغانستان مهم است به یاد داشته باشند این نتایج ابتدایی است»، نوشته که گام‌های بسیاری باقی‌مانده تا مردم افغانستان به نتایج این انتخابات اطمینان حاصل کنند.
«تیفا» یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان هم طی اعلامیه‌یی از اعلام نتیجۀ ابتدایی «پس از دوبار نقض تقویم از سوی کمیسیون»، استقبال کرده است. در اعلامیۀ تیفا اما آمده است: «کمیسیون مستقل انتخابات در جریان سه ماه گذشته هیچ نوع اطلاعات موثق و نهایی را در رابطه به تعداد مراکز و محلات باز و بسته، تعداد رای دهندگان با تفکیک مرد و زن و با در نظرداشت هر محل رایدهی، لیست مراکز و محلات بسته و اطلاعات دیگری از این دست را با نهادهای ذیدخل انتخاباتی، شرکای بین‌المللی، رسانه‌ها و در نهایت مردم افغانستان شریک ننموده اند».
تیفا در این اعلامیه از کمیسیون انتخابات انتقاد کرده و گفته است که آنان توقع داشتند کمیسیون انتخابات هنگام اعلان نتایج ابتدایی از اطلاعات ضروری انتخابات یاد کرده و بلافاصله این اطلاعات در سایت کمیسیون مستقل انتخابات به نمایش گذاشته می‌شد تا مردم در جریان سه روزی که فرصت ثبت شکایات و اعتراضات را دارند، بتوانند در روشنایی این اطلاعات شکایات خویش را درج کرده و پیگیری کنند.
در ادامۀ این اعلامیه همچنان آمده است: تیفا انتظار داشت تا کمیسیون انتخابات پیرامون آرای جنجالی انتخابات که سبب توقف پروسه گردیده بود نیز معلومات کافی ارایه کرده و مبنای تصمیم‌گیری خویش را نیز اعلان می‌کردند، اما دیده شد که کمیسیون انتخابات نه‌تنها معلومات لازمی را که مردم منتظر دانستن آن بودند را شریک نکرد، بلکه هیچ اشاره‌یی نیز به تصمیم در مورد آرای جنجالی نکردند.
مسوولان تیفا در اخیر این اعلامیه از کمیسیون انتخابات خواسته اند تا «هرچه زودتر» اطلاعات دقیق رأی‌دهنده‌گان را با تفکیک محلات و مراکز رأی‌دهی و ولایات و فهرست مراکز باز و بسته را نشر کند.
نتایج ابتدایی انتخابات ششم میزان در حالی اعلام می‌شود که تکت انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری داکتر عبدالله عبدالله و شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفته است که نتایج ابتدایی را بدون بازشماری و تفتیش مجدد ۲۷ ولایت که ناظران آن‌ها حضور نداشتند نمی‌پذیرند.
انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان در سراسر کشور برگزار شد و قرار بود نتایج ابتدایی آن به تاریخ ۲۷ میزان اعلام شود، اما آنچه که مشکلات تخنیکی از سوی کمیسیون خوانده شد به ۲۳ عقرب به تعویق افتاد، اما کمیسیون در این تاریخ هم قادر نشد که نتایج را اعلام کند.

روح الله بهزاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا