خبر و دیدگاه

همکاری‌های جمهوری قزاقستان و جمهوری اسلامی افغانستان

 دکتر عبدالبصیر انور، وزیر عدلیه کشور، بیتینکوف الژاس ابایولی، معاون اداره مبارزه با فساد اداری جمهوری قزاقستان، علیم خان انگاروویچ یسین گیلدییف، سفیر آن کشور در افغانستان و هیأت همراه شان را امروز شنبه، ۲۳ قوس در دفتر کارش به حضور پذیرفت. این دیدار به‌هدف تبادل تجارب و تقویت همکاری‌ها میان دو کشور در راستای مبارزه با فساد اداری صورت گرفت.

وزیر عدلیه ضمن استقبال از حضور هیأت قزاقستانی گفت که دولت افغانستان در گذشته به میثاق بین‌المللی مبارزه با فساد اداری پیوسته و آن را در پارلمان تصویب نموده‌است. وی همچنان اسناد تقنینی دولت افغانستان را در راستای مبارزه با فساد اداری توضیح داده و گفت که اراده دولت در راستای مبارزه با فساد اداری در کشور جدی است.

وزیر عدلیه کشور گفت که قانون مبارزه با فساد اداری، قانون حمایت از اطلاع دهندگان جرایم فساد اداری، کود جزا، قانون اشاعه و ثبت دارایی‌های مقام‌های دولتی، قانون جلوگیری از پول‌شویی و استراتیژی ملی مبارزه با فساد اداری از زمره اسنادی است که دولت افغانستان با رعایت میثاق بین‌المللی مبارزه با فساد اداری آن‌ها را تهیه و نهایی کرده‌است. او افزود که در کنار این، ایجاد شورای عالی حاکمیت قانون به ریاست رییس جمهوری افغانستان، از نمونه‌های اراده جدی رهبری حکومت در راستای مبارزه با فساد اداری است. وی همچنان گفت که مقرره اعاده دارایی‌های غیر قانونی نیز یکی از اسناد دیگری است که ما را در راستای مبارزه با فساد کمک می‌کند و این مقرره به زودی به‌منظور تصویب به کابینه کشور فرستاده می‌شود.

وزیر عدلیه، نا امنی و تروریزم را زمینه‌ساز فساد اداری در کشور خواند و از اراده جدی دولت در راستای مبارزه با فساد سخن گفت. وی همچنان، اصلاحات در قوانین و نیز اصلاحات در منابع و ساختارهای کاری اداره‌های قضایای دولت، حقوق، انسجام و ثبت احزاب سیاسی، جمعیت‌ها و رهنمای معاملات، مساعدت‌های حقوقی و مراکز اصلاح این وزارت را بخشی از اقدام‌های وزارت عدلیه در راستای مبارزه با فساد اداری عنوان کرد. وزیر عدلیه افزود که علاقه‌مند است تا از تجارب کشورهای دیگر در راستای مبارزه با فساد اداری استفاده نماید.

آقای الژاس ابایولی، معاون اول اداره مبارزه با فساد جمهوری قزاقستان، امنیت و ثبات منطقه‌یی را در زمینه مبارزه با فساد مهم دانسته و از انجام هر نوع همکاری در راستای مبارزه با فساد در افغانستان اطمینان داد. آقای ابایولی قوانین و برنامه‌های شان را در زمینه مبارزه با فساد به وزیر عدلیه کشور توضیح داده و گفت که جمهوری قزاقستان با ایجاد اداره مبارزه با فساد در سال جاری، مبارزه با فساد را منسجم کرده‌است.

آقای الژاس ابایولی ضمن استقبال از دیدار با وزیر عدلیه کشور، اسناد و مواد مربوط به مبارزه فساد را که جمهوری قزاقستان مبتنی بر آن عمل می‌کند، به وزیر عدلیه کشور سپرد تا پیشنهادها و نظریات خویش را درباره آن شریک نماید.

وزیر عدلیه از اقدام این کشور در راستای ایجاد هماهنگی و تبادل تجارب استقبال نموده و گفت که اسناد تقنینی کشور و سایر مواد در این زمینه را نیز با ایشان نیز شریک می‌نماید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا