خبر و دیدگاه

رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات مشکوک است

دو روز پیش یک نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در نشست خبری شورای نامزدان از کارهای دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات شکایت کرد و رییس دبیرخانۀ کمیسیون و معاونانش را مشکوک خواند. فرامرز تمنا در این نشست گفت که حبیب‌الرحمان ننگ بدون مشورت با نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری گماشته شده و نیز با تیم دولت‌ساز در تماس است و به ارگ و رفت‌آمد دارد.
آقای تمنا گفت: «بیم و نگرانی از رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات که بدون مشورت با نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری تعین شده است، وجود دارد، زیرا جهت‌گیری و تماس با تیم متقلب{تیم دولت‌ساز} باقی‌مانده از سال ۲۰۱۴ و با رفت‌وآمد و دیدار با مشاوران رییس‌جمهوری و ارگ دارد».
این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت که دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات مسوولیت جمع‌آوری آرا و صندوق‌ها و شمارش و تدقیق را دارد از همین جهت نظارت بر این نهاد ضروری است. او پیشنهاد کرد که رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات با معاونان و کسانی مسوولیت جمع‌آوری صندوق‌های رأی و شمارش آرا را دارند، به صورت «قرنطین در میان دیوار آهنین» قرار داده شوند، «تماس‌ها و تلفن‌های‌شان قرنطین» شود و به بیرون به‌ویژه با ارگ رفت‌وآمد نداشته باشند. آقای تمنا تأکید کرد که حبیب‌الرحمان ننگ به ریاست حکومت وحدت ملی رفت‌وآمد می‌کند و با مشاوران محمداشرف غنی که نامزد انتخابات نیز است، دیدار می‌داشته باشد.
این نخستین شکایت از کارهای دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات نیست. پیش از این، مولانا محمد عبدالله، کمیشنر برحالِ کمیسیون انتخابات از مداخلۀ ریاست حکومت وحدت ملی در گزینش و انتصاب برخی از کارمندان دبیرخانۀ این کمیسیون انتقاد کرده بود. این کمیشنر کمیسیون انتخابات به تاریخ ۳۰ جوزا در یک نشست خبری همچنان از پیشنهاد شدن و تقرری برخی افراد از سوی ارگ به صورت «گزینشی» و «بدون هیچ‌گونه توجه قانونی» شکایت کرد و بیان داشت که حکم تقرری این افراد در مدت دو یا سه روز از سوی ارگ صادر می‌شود.
مولانا عبدالله در یک نشست بیان داشت: «بعضی از مأموران دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات که به اثر سوءرفتار از وظایف‌شان اخراج شده بودند و تا دو سال اجازۀ کار در نهادهای دولتی را نداشتند، به صورت غیرقانونی شامل آزمون شده اند یا در آزمون ناکام مانده اند، مگر در ظرف چند روز از ریاست‌جمهوری حکم تقرری‌شان اجرا شده است که این کار خلاف قانون می‌باشد». مولانا عبدالله گفته بود که حتا حامیان بین‌المللی افغانستان، نهادهای ناظر، احزاب سیاسی و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری از مداخله در استخدام کارمندان دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات نگران اند. مولانا عبدالله باری همچنان از سوی رییس دبیرخانۀ کمیسیون متهم به لت‌وکوب رییس فناوری این نهاد شده بود.
در سوی دیگر، فضل‌احمد معنوی، رییس پیشین کمیسیون انتخابات و عضو تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری داکتر عبدالله نیز دو روز پیش در یک نشست خبری دیگر گفت که به کارکرد دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات شک و تردید دارند. آقای معنوی هرچند از کارهای کمیسیون انتخابات ابراز خوش‌بینی کرد، اما گفت که در مورد دبیرخانۀ این کمیسیون مشکوک اند. در کنار آقای معنوی، علی احمد عثمانی، رییس ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله در یک مصاحبۀ تلویزیونی با شبکۀ «آرزو» گفته که به کارهای رییس دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات بی‌باور هستند.
این در حالی است که در انتخابات‌های گذشته نیز بحران‌های انتخاباتی از دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات ریشه گرفته بود. انتخابات سال ۲۰۱۴ نمونۀ روشن آن است. در آن انتخابات، ضیاالحق امرخیل که ریاست دبیرخانه را به عهده داشت، در روز انتخابات با موتر پُر از مواد حساس انتخاباتیِ که بدون هماهنگی کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی انتقال داده می‌شد، بازداشت شد.
گفتنی است که حبیب الرحمان ننگ تا هنوز در هیچ صحبت رسانه‌یی از شمار نشدن رأی‌های بدون بایومتریک سخن نگفته است و حتا در نشستی که دو روز پیش کمیسیون‌های انتخاباتی به صورت مشترک برگزار کرده بودند و در آن متعهد شدند که رأی بایومتریک شده خط سرخ هر دو کمیسیون است، دیده نمی‌شد. کمیشنران دو کمیسیون در این نشست به صراحت گفتند که آرای بدون بایومتریک به هیج‌وجه اعتبار ندارد. قابل ذکر است که در میان تکت‌های انتخاباتی، تنها تکتی که راجع به چگونه‌گی شمارش رأی‌های بدون بایومتریک به صورت مبهم صحبت کرده و حتا سخنگویان‌شان گفته اند که اگر کمیسیون رأی‌ها بدون بایومتریک را شمار کند با آن مشکلی ندارد، تیم «دولت‌ساز» است.
انتظار می‌رود که نهادهای ناظر بر انتخابات، نامزدان انتخابات، نهادهای بین‌المللی و تمام نهادها و جریان‌های دخیل در پروسۀ انتخابات افغانستان، کارهای دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات را زیر ذره‌بین داشته باشند تا شک و گمان‌های موجود رفع شود و نیز از تکرار بحران‌های گذشته جلوگیری شود.
دبیرخانۀ کمیسیون انتخابات، بخش اجرایی کمیسیون می‌باشد که مسوولیت تطبیق و اجرای عملیات انتخابات را مطابق چارچوب تعیین شده توسط کمیسیون انتخابات به دوش دارد و نزد کمیسیون مسوول می‌باشد.

روح الله بهزاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا