Uncategorized

چــرا احمـدولی مسـعود؟

بی‌تردید انتخابات یکی از رکن‎های اساسیِ دموکراسی می‌باشد که بر مبنای آن، قدرت از یک فرد و دسته‌ به گروه و افرادِ دیگری انتقال می‌یابد و همچنان زمینۀ رقابت میان نخبه‌گان سیاسی کشور مساعد می‌گردد.
مردم افغانستان در این برهۀ حساس، به‌رغم آن‌که مسیرهای پُرخم‎وپیچ و ساختارهای مغلق و مصلحتیِ زیادی را ذیل دموکراسی تجربه کرده‌اند، به انتخابات به عنوان مهم‌ترین دستاورد دورۀ پساطالبانی در راستای انتقال مسالمت‌آمیزِ قدرت از یک زعامت به زعامتِ دیگر می‌بینند.
اما آنچه که انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸ را از روندهای قبلی متمایز می‌سازد، حضور چهره‌های تازه، قابل محاسبه و مردمی در رقابت‌های انتخاباتی می‌‌باشد.
پرسش اساسی‌یی که در اذهانِ عامه مطرح است، این‌که: چه کسی شایسته‌گی زعامتِ افغانستان را دارد و یک زعیم اساساً از چه ویژه‌گی‌هایی باید برخوردار باشد؟
در پاسخی ساده و قاطع، شخصی که گذشتۀ سیاسی شفاف، قابل افتخار و نیت خدمت‌گزاریِ به میهن و مردم را داشته باشد، می‌تواند در منصب زعامت قرار بگیرد و ارزش حمایت و تأیید مردم را نیز دارد.
بر مبنای چنین پاسخی که مسلماً معیارهای مورد نظر ملتِ افغانستان را احتوا می‌کند؛ احمدولی مسعود یکی از چهره‌های مطرح و از نخبه‌گانِ سیاسیِ صاحب‌اندیشه در کشور است که پا به میدان انتخابات برای احراز کرسی ریاست جمهوری گذاشته، درحالی‌که هیچ نقطۀ سیاه و ننگینی در کارنامۀ سیاسی و مبارزاتیِ خود ندارد.
احمدولی مسعود از یک پایگاهِ ارزشی و اجتماعیِ پُرافتخار و مستحکم برخاسته است. او در کنار سایر ویژه‌گی‌های فردی و شخصیتی، یکی از چهره‌های جدایی‌ناپذیرِ دورۀ طلاییِ جهاد و مقاومتِ افغانستان شمرده می‌شود. او برادر قهرمان ملی (شهید احمدشاه مسعود) است و از لحاظ مشروعیت سنتی سیاسی- اجتماعی همین کافی‌ست که در۴۰ سالِ گذشته، پاسدار و مبلغِ راه برادرش بوده است.
او در ضمن این‌که از گذشتۀ شفاف، نامِ نیک و پایگاه سنتی سیاسی- اجتماعیِ قابل افتخار برخوردار است، دارای یک سلسله ویژه‌گی‌های منحصر به فرد است که از سایر سیاست‌مداران و نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری متمایز می‌گردد.

 

۱٫ – سیاست‌مداری دوراندیش است: احمدولی مسعود، بنا بر پخته‌گی سیاسی و درکِ عمیقی که از سیاست دارد، برعکس سایر سیاست‌مداران، توانایی و ظرفیتِ برنامه‌سازی و سیاست‌گذاریِ دوراندیشانه در تیوری و عمل را دارد. او باور دارد که یکی از چالش‌های فضای سیاسی افغانستان، سیاست‌گذاری فصلی و کوتاه‌فکری در امور جمعی است. به عقیدۀ او، سیاست‌مدار باید نسبت به وقایعِ پیرامونش دوراندیشانه و طویل‌المدت تصمیم بگیرد، نه روزمره‌یی و فصلی.
آنچه که برای مردم افغانستان تاهنوز یکی از منابع چالش‌‎ بوده، همین سیاست‌گذاری و اتخاذ تصامیمِ کلان با افکارِ محدود و تنگ‌نظرانه است. سیاست‌گذارانِ افغانستان حتا تصامیم در سطحِ ملی‌شان را کوتاه‌اندیشانه و روزمره‌گی اتخاذ می‎کنند. در واقع، ما قربانی سیاست‎گذاری‎هایِ عجولانه و قلتِ فکریِ تصمیم‌گیرنده‌گان و اربابان قدرت هستیم.

۲٫-  تجربه ناشده است: احمدولی مسعود فردی‌ست که در دو دهۀ گذشته به احراز پست‌های حکومتی دل‌چسبی نشان نداده است. او به‌رغم برخورداری از دانش و تخصص در حوزۀ سیاست و اجتماع و انجام فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی ارزشمند، در کرسی‌های بلندِ دولتی انجام وظیفه نکرده است. به عبارت دیگر، او در فساد و چپاولِ دو دهۀ گذشته دخیل نبوده و نخواسته در ساختارهای بیمار، مأمور و کارگزار باشد. ملتِ آزادۀ افغانستان که از افراد غرق در فساد خسته شده‌اند و به دنبال گزینه‎‌های بکر و جدید اند، باید چهره‌های پاک را به زعامتِ بعدی برگزینند. ضرب‌المثل معروف است که «آزموده را آزمودن خطاست»، اگر ملت افغانستان این بار به چهره‎های تکراری و آلوده «نه!» بگویند، یقیناً در آینده‎هایِ نه چندان دور شاهد گام نهادن به مسیرهای نوین پیشرفت و ترقی خواهیم بود.

۳٫ – اندیشۀ برنامه‌محور دارد: احمدولی مسعود شخصیتی‌ست که از ۲۰ سال بدین‎سو در محور اجندای ملی، روی طرح‌های بزرگِ ملی تمرکز کرده و در این مسیر گام‎‌‎های اساسی را برداشته است. وفاق ملی که از متن گفتمان‎‌های اجندای ملی گرفته شده، بر طرح‌ها و اساساتِ عدالت‌محور استوار می‌باشد. به عبارت دیگر، تیم وفاق ملی و احمدولی مسعود حاملِ اندیشه‌ها و برنامه‌های کلانِ ملی‌یی هستند که ماحصلِ بیست سال زحماتِ علمیِ اندیشمندان، فرهنگیان و شخصیت‎‌های صاحب‌رسوخ و دخیل در فضای سیاست افغانستان محسوب می‌شود.

۴٫ – صداقت به افغانستان: احمدولی مسعود، صاحبِ پسوندی آشنا و محبوب برای مردمِ مجاهد و مقاومت‌گرِ افغانستان است. برادر بزرگوار او، شهید مسعود قهرمان ملی کشور است که از آغاز جهاد و مقاومت تا آخرین رمق حیات، صداقت و جان‌نثـاری‌اش نسبت به خـاک و مـلت افغـانستـان بر همه‌گان هویداست. احمدولی مسعود نیز در واقع به عنوان پاسدار ارزش‎های جهاد و مقاومتِ ملت افغانستان و همچنان برخاسته از متن بحران و چالش‌های جاری، صداقت و وجیبه‎اش را در قبال مردمِ افغانستان ثابت ساخته. او در این دو دهه با وجود پیشنهادهای مکرر رهبران دولتی، خود را دخیل در سیاستِ فسادآلود نکرده و در واقع خواسته از ناپاکی‌ها و فسادهایِ حکومتی مبرا باشد.

اکنون که احمدولی مسعود برای احقاقِ حقوق شهروندی، تأمین عدالتِ اجتماعی و اصلاحِ نابسامانی‌ها پا به میدان انتخابات گذاشته و تصمیم دارد از این‌پس از موضع ِقدرت برنامه‌های ملی، مدون و اصلاح‌گرانه‌اش را پی بگیرد، حمایت از او در میان چهره‌های آزموده‌شده و تکراری، عقلانی‌ترین انتخاب برای ملت افغانستان شمرده می‌شود.
بنا بر دغدغه‌های مردم افغانستان، آقای مسعود به‌دلیلِ مبرا بودن از فساد و برخورداری از دانش و تعهد و روحیۀ ملی، برترین گزینه‌ برای زعامتِ آیندۀ افغانستان شناخته می‌شود که با ویژه‌گی‌های منحصر به فردِ خود می‌تواند آرزوهای مردم را در میدان سیاست و خدمت‌گزاری محقق سازد.
مردم آزادۀ افغانستان، دیگر فریب پوپولیست‌ها، فسادپیشه‌گان و تشنه‌گانِ قدرت و ثروت را نخواهند خورد و این‌بار از کسانی حمایت خواهند کرد که در قبال سرنوشتِ جمعیِ آن‌ها و آرمان‌های شهدا تعهدِ راسـتین دارند.

عبدالقـادر فقیرزاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا