خبر و دیدگاه

روزهایِ خونینی که در پیش اند

روز گذشته تصویرهایی در فضای مجازی از ولایت فاریاب به نشر رسید که نشان می‌داد به صورتِ علنی و رسمی کمپاین‌های انتخاباتیِ اشرف‌غنی رییس پیشینِ حکومت وحدت ملی در آن ولایت آغاز شده است. در این تصویرها دفترهای کمپاین انتخاباتیِ آقای غنی نشان داده می‌شدند که مردم در آن‌ها در حال رفت‌وآمد بودند و لوحۀ دفتر کمپاین هم بر روی دیوارها خودنمایی می‌کرد.
بر اساس اطلاعاتی که در فضای مجازی در مورد این تصویرها نشر شده، گفته می‌شود که این دفترها به وسیلۀ رولا غنی همسر آقای غنی باز شده ‌اند و برای کسانی که به این کمپاین‌های زودهنگام می‌پیوندند، پول هم داده می‌شود. البته این نوع گزارش‌ها تنها منوط به ولایت فاریاب نمی‌شود، بل در اکثر ولایت‌ها آقای غنی و همسرش کمپاین‌های انتخاباتی را آغاز کرده ‌اند و در همۀ ولایت‌هایی که از آغازِ کمپاین‌های انتخاباتی زودهنگام خبر داده می‌شود، اطلاعاتِ مشابهِ آنچه که از ولایت فاریاب نشر شده، وجود دارد. در اکثر ولایت‌ها تغییراتِ بسیار گسترده در سطح ریاست‌هایِ ولایت‌ها صورت گرفته و کسانی که وارد تیم آقای غنی شده ‌اند، در این سمت‌ها گماشته شده ‌اند. در همین حال، پول‌های زیادی نیز در اختیار والی‌ها و مسوولانِ بلندپایۀ حکومتی مربوط به تیم آقای غنی قرار گرفته تا از حالا به جلب‌وجذبِ افراد اقدام کنند.
آقای غنی به صورتِ بی‌رویه و با استفاده از امکاناتِ دولتی می‌خواهد انتخابات سال روان را با بحـران روبه‎رو سازد. او که از حالا احساس کرده که برندۀ انتخابات واقعی نخواهد بود و مردم به هیچ صورت تمایلی به او و تیمش ندارند، می‌خواهد از راه‌های فراقانونی انتخابات را به لجن بکشد. آقای غنی از این اقدام‌ها که دیگر حتا به صورتِ بی‌شرمانه‌یی پنهـان هم صورت نمی‌گیرند، دو هدفِ اساسی را دنبال می‌کند.
هدف اولِ آقای غنی این است که از راه تطمیع و واریز کردنِ پول و دادن امتیازهای دولتی در ولایت‌ها بتواند نتیجۀ انتخابات را به سود خود رقم بزند. او از حالا به اندازۀ کافی، نفوذ خود در کمیسیون‌های انتخاباتی را گسترش داده و می‌خواهد با خرید رای و انجام یک سری تقلب‌های انتخاباتی موقعیتِ بهتری در انتخابات داشته باشد.
هدف دومِ آقای غنی این است که اگر نتواند از راه تقلب و پول به نتیجۀ مطلوب و دلخواهِ خود دست پیدا کند، آن‌قدر کارهای غیرقانونی در انتخابات انجام دهد که دیگر نامزدان انتخابات مجبور به گرفتن تصمیم‌هایی شوند که نتیجۀ آن به سود او و دوامِ سلطه‌اش در افغانستان منجر شود. از جملۀ این تصمیم‌ها که آقای غنی در انتظار عملی شدنِ آن از سوی دیگر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است، می‌تواند تحریم انتخابات باشد.
آقای غنی حتا حاضر است که نامزدان انتخابات را مجبور سازد که در برابر اقدام‌های غیرقانونیِ او دست به تحـریم انتخابات بزنند تا باز هم راهی پیدا شود که او در قدرت باقی بماند. این را نباید فراموش کرد که آقای غنی به ‌آسانی و ساده‌گی دست از قدرت برنمی‌دارد. او حتا به گزینه‌های خطرناک‌تری نیز فکر کرده است و حاضر است که با انتخاباتِ سراسر تقلب و مهندسی، افغانستان را به بحرانی فراگیرتر و گسترده‌تر از بحران انتخابات سال ۱۳۹۳ سوق دهد. او تصمیم دارد که حتا با جاری کردنِ جوی‌های خون هم که شده قدرت را از دست ندهد.
با توجه به این گزینه‌ها که آقای غنی برای ادامۀ قدرت در برابر خود قرار داده و هیچ کدام نیز غیرموثق نیستند، چه انتظار می‌توان از انتخابات و نامزدان دیگرِ انتخاباتی داشت؟ آیا با توجه به چنین وضعیتی، ضرور نیست که انتخابات از سوی نامزدان تحریم نشود و یا همچنان گزینۀ تحـریم در برابر عملکردهای غیرقانونی آقای غنی دنبال گردد؟
هر دو تصمیم متأسفانه نه به سود افغانستان است و نه می‌تواند از بحرانی که آقای غنی در حال فراهم‌سازی آن است، کشور را نجات بخشد. آقای غنی به گونه‌یی فضـا را مدیریت کرده است که هر تصمیمِ مخالف با خود را بتواند به سودِ خود مصادره کند. به همین لحاظ ضرورت است که نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری با درایت و سیاستِ بسیارسنجیده و دوراندیشانه در برابرِ حرکت‌های آقای غنی رفتار کنند. اگر در وضعیتِ فعلی بتوان آقای غنی را وادار کرد که براساسِ تصمیم شورای نامزدان انتخابات عمل کند؛ یعنی یا به حیث سرپرست حکومت تا اعلام نتـایج باقی بماند ولی از کاندیداتوری خود انصراف دهد و یا این‌ که حاضر شود از قدرت کنار برود تا فرد دیگری تا زمان اعلام نتایج انتخابات در جای او قرار گیرد، بسیار به نفعِ افغانستان خواهد بود. در چنین وضعیتی می‌توان به صورتِ نسبی جلو اقدام‌های فراقانونیِ او را به‌ویژه در زمینۀ عزل‌ونصب‌ها گرفت و میدان انتخابات را تا اندازه‌یی مسطح و هموار کرد. اما اگر آقای غنی همچنان در قدرت باقی بماند و نامزد انتخابات هم باشد، بدون هیچ تردیدی افغانستان روزهای بسیار بدی را شاهد خواهد بود. روزهایی که از جنگ‌ها و حملات انتحاریِ طالبان و داعش هم خونین‌تر و ویران‌گرتر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا