خبر و دیدگاه

دلایل قرآنی و تاریخی از از هم پاشیدن امپرطوری عثمانی

چون الحمدالله ما مسلمان هستیم اول با دید و بینش قرانی موضوعات را بررسی می کنیم نه غیر آن و این به خاطرِ است که قرآن کتاب مکمل است و چندین إشاره درین موارد دارد:
اول اینکه قرآن می گوید هر خیر که به شما رسد از طرف خداوند است و هر بد که به شما می رسد از جانب خود شماست.
دوم قرآن می گوید که خداوند هیچ شهر و قراء را ویران نه می کند مگر در آن بی عدالتی باشد.
سوم قرآن می گوید که هر چیز یک وقت و زمان دارد و بلاخره نابود میشود . در عین زمان چهار  پدیده ای  نابودی در قرآن مجید آمده است  که در نیست و نابودی ما نقش بارز دارد :
اول خودخواهی و کبر و غرور
دوم جهل و نادانی
سوم غفلت
چهارم اسراف
دلایل نیست و نابود شدن امپراطوری عثمانی اول همین چهار بود که ما از قرآن آموختیم. زمانی  شده بود که عثمانی ها بسیار مغرور شده بودند و فکر میکردند که جهان همیشه  یک رنگ است. به مسایل علمی توجه نمیکردند مخصوصا با ظهور انقلاب صنعتی ترک های عثمانی نتوانستند خود را عیار و این غفلت ، بسیار وضع اقتصادی و سیاسی را روز به روز خراب می کرد. بلاخره  اسراف که دولتمردان بر ضد منافع مردم میکردند، باعث شد تا بعد از شش صد سال سرنگون شود.
 این هم دلایل که ما از تاریخ آموختیم.
انگلیس ها به محمد ابن عبدالوهاب گفتند که عجب است که پیامبر شما عرب بود و حرمین شریفین در زیر دست مردم ترک است. عرب های وهابی دست خود را با انگلیس ها یکی کردند و بلاخره امپراطوری را سقوط دادند. وهابی  ها  ترکیه عثمانی را همیشه به بدعت محکوم میکردند.
دوم یکی از دلایل مهم جنگ جهانی اول از بین بردن امپراطوری عثمانی بود و درین راه نه تنها مخالفین اسلام موفق شدند، ناسیونالیزم  را در قلمرو اسلامی دامن زدند و  مسلمانان که نه صنعت جدید داشتند و نه سرمایه به جای ناسیونالیزم به إتنوسنترزیم یا قوم گرایی پیوستند. اسلام که در زمان محمد (ص) عرب بر عجم تفوق نداشت  چنان به هم افتادن که تا امروز دوام دارد.
سوم ناسازگاری نسل جوان  با طبقه مذهبی. مذهبی مثل امروز نه میخواست تحول بیاورد و نسل جوان نه میخواست تا دین را با یک دید و بینش جدید بیبیند و به مخالفت دین قد اعلم کرد. جوانان ترک در راس آن مصطفی کمال. مثال برجسته این ادعای سوسیو پولیتیک است .
چهارم  علمای متعصب و تنگ نظر مثل امروز که شرایط جهان را مطالعه نه میکردند و توان این  را نداشتند تا دین را در قالب صنعت و پیشرفت علمی  جهانی معرفی کنند  و این شیوه در دیگر بلاد   اسلامی بی تاثیر نبود. در پست آینده قبل ازینکه این کشور را ترک گویم در مورد ترکیه اتاترک برای شما می نویسم.
از إستانبول

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا