خبر و دیدگاه

جلابه تنها از بانوان نیست

جلابه از مرد و زن است
یکی از أهداف سفر در اسلام که قرآن می گوید قل سیروا فی الارض یعنی به زمین خدا سفر کنید تنها تفریح و خوشگزارنی نیست بلکه درک حقایق است که خواه مخواه نظر به تجارب أشخاص فرق میکند. به عبارت دیگر وقتی منحیث یک مسلمان راه سفر می شوید باید مفکوره آموختن در ذهن شما باشد .
درین سفر شمال افریقا در مملکت المغرب وقت یافتم تا در مورد جلابه که بالاپوش معنی میدهد نه حجاب زیاد تر تحقیق کنم. در گذشته در باره حقیقت حجاب نوشته بودم و قرآن بانوان را خاطر نشان میکند که وقتی بیرون از خانه بیرون می شوند جلابه خود را بپوشند. قسمیکه در عکس که من گرفته ام جلابه تنها مال زنان نیست چنانچه أکثریت فکر میکنند. قرآن با اینکه پیام جهانی دارد و اما به زبان عربی و در فرهنگ عرب نازل شده است. جلابه تنها یک لباس عربی است که یک بالاپوش دراز است و با خود کلاه هم دارد. و این جلابه هم برای مردان است و هم زنان .  در قرآن قطعا موضوع سر پوشیدن زنان مطرح نشده است و یک حدیث داریم که پیامبر خدا به یک زن  إشاره کرده  و با دست نشان داده که سرش برهنه است اما این تفسیر است که از حدیث شده است اینکه آن إشاره چه معنی میداده ما نه می دانیم. قبل ازینکه پیش تر برویم باید بدانیم که حضرت ابراهیم علیه السلام با سوْال و شک در ایمان خودش در موضوع ستارگان و مهتاب و آفتاب که در قرآن این داستان مشهود است ، بنیاد تحقیقات علمی را نهاد. یعنی عین الیقین، علم الیقین و حق الیقین
حالا برگردیم به اصل موضوع که جلابه یک لباس عربی است و تنها مخصوص بانوان نیست بلکه در فرهنگ عرب مردان هم جلابه می پوشند.  از نگاه علم فیزیولوژی دو عضو بدن زن است که می تواند بسیار شهوت انگیز باشد یکی چشم که قرآن درین مورد یک إشاره دارد که زنان و مردان مومن باید مستقیم به همدیگر نگاه نکنند و چشمان شانرا پایین اندازند. دوم لب است که بسیار شهوت انگیز است که درین مورد قرآن إشاره ندارد و همینکه گفته چشم های تانرا پایین اندازید می تواند تعبیر شود که به صورت همدیگر نگاه نکنید. اما بطور مشخص قرآن مجیدو حدیث پیامبر ( ص) نه چشم را زینت میداند و نه لب را و قسمیکه گفته آمد دو عضو بسیار شهوت انگیز را آزاد گذاشته است.
موی سر در اسلام زینت نیست و از همین سبب است که در کشور های مختلف علما موضوع را گوناگون تفسیر کرده اند. در کابل که ما بزرگ شدیم بانوان یک چادر گاچ نازک داشتند و دختران مکتب یک چادر کوتاه بخمل سفید. مو ها آشکار بود و کسی انتقاد نمیکرد. هندی های مسلمان چادر نازک دارند و روی شانه های شان می اندازند. ایرانی ها چادر نماز دارند که معادل چادری رنگ آبی است و اما چادری از سوراخ آن باید بیرون را دیدکه هر دو نه در قرآن است و نه در حدیث. عرب ها ی سعودی و خلیج حتی نقاب بسته می کنند و غیره که همه و همه ساخته و بافته انسانهاست و کسی نه می تواند بطور دقیق به رویت قرآن و حدیث سر پوشیدن زن را ثابت کند و هر چه برای ما آمده است تفاسیر و تحلیل و تعبیر موضوع است. جالب تر اینکه قرآن اول حجاب دل را مطرح میکند نه حجاب تن را. میشود یک زن حجاب داشته باشد و اما منافق باشد. درین مورد یک حدیث از پیامبر ص داریم که خداوند به دل های شما می نگرد نه صورت های شما و این حدیث برای مردان و زنان است و یک عده زیاد مردان حتی که در راه اسلام کار میکنند و ریش ندارند به خاطر همین حدیث بالا است که تذکر دادیم.
چون جلابه یک کلاه دارد پس این را چنین تعبیر کرده اند که زنان باید سر خود را بپوشانند. امروز در خاور میانه یک عده کثیر بانوان جلابه به تن میکنند و جای اینکه کلاه آنرا هم به سر کنند یک دستمال را بسته میکنند. از مطالعه جلابه آشکار میشود که حجاب اول در اسلام حجاب دل است نه تن
دوم جلابه برای مردان و زنان است نه تنها زنان .
سوم موی سر زینت نیست زیرا چشم و لب بسیار شهوت انگیز تر است
چهارم حجاب در اسلام یک یونیفورم نیست که همه زنان مانند چین دوره ماو تیستونگ یک نوع لباس بپوشند. همه موضوعات را که در کشور های اسلامی مختلف می بینید ساخته و بافته انسانهاست. اسلام برای مرد و زن لباس با ستر را توصیه میکند نه برهنگی را. جلابه  کلاه دارد زیرا آفتاب سوزان این کشور ها می تواند به گردن و سر صدمه برساند و برای جلوگیری از حرارت آفتاب توصیه شده است نه اینکه موی زن یا مرد زینت باشد .
از شهر فاس ، المغرب

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا