خبر و دیدگاه

روزه برفقرا واجب نیست

 

یک مفتی مصری بنام مصطفی راشد در فتوایی عجیب اعلام کرد که فریضه روزه فقط بر ثروتمندان واجب است و برای فقیران، داوطلبانه است. او در عین حال تاکید کرده منظور اصلی فتوای او دعوت فقرا به نگرفتن روزه نیست بلکه او می خواهد مقاصد اصلی شرع مقدس را برای مردم روشن کند.
مصطفی راشد مفتی مصری و رئیس “اتحادیه جهانی علمای اسلام برای اسلام” که به صدور فتواهای جنجالی معروف است، محاسباتی را درباره زندگی شهروندان مصری انجام داده و به این نتیجه رسیده است که روزه برهر شهروند مصری که حقوق ماهیانه اش کمتر از ۵۰۰ دلار باشد، واجب نیست!
راشد معتقد است که براساس حدیث نبوی (ص) ، فقیر به کسی گفته می شود که قادر به تامین غذا برای خود و خانواده اش برای یک ماه نیست و خانه ندارد و مرکب — که معادل آن در زندگی امروز خودرو”موتر” است- ندارد.
براساس این تعریف، راشد طبق محاسباتی انجام داده و اعلام کرده که در مصر، فقیر کسی است که در ماه به طور متوسط درآمدی معادل ۷۵۰ دلار ندارد. البته وی جانب احتیاط را رعایت کرده و ملاک درآمد ماهیانه کمتر از ۵۰۰ دلار را برای تعیین “فقیر” در نظر گرفته است.
وی همچنین تاکید دارد؛ مَبلغی که به عنوان «ملاک فقر» تعیین کرده، در هر کشوری با توجه به وضعیت اقتصادی و هزینه و مخارج زندگی متفاوت است و اصل برای تعریف فقیر، همان تعریف بر اساس حدیث نبوی است.
راشد در ادامه مدعی شد: منظور از روزه، غذا دادن به فقراست، اگر هر شخصی در روز به یک فرد مسکین غذا دهد، این بهتر از روزه است.
وی درباره دود کردن سگرت ” سیگار” فتوای عجیبی دارد .
به قول مصطفی راشد مفتی مصری , از جمله اموری که روزه را باطل می کند، خوردن و نوشیدن عمدی می باشد؛ سیگار حرام است زیرا از چیزهای خبیث است اما روزه را باطل نمی کند زیرا جزو خوردنی و نوشیدنی نیست.
در فقه اسلامی هم آمده است که یک زن و مرد بالغ که مشکل جدی متوجه شان نیست باید روزه بگیرند.
اگر مسلمانی در روز هفتده ساعت زیر گرمای شدید تابستان مشغول کار طاقت فرسایی جسمی باشد , واجب نیست که روزه بگیرید . ممکن است صدمات جدی جسمی متوجه وی گردد. فقها به ما آموخته اند که دین اسلام دین سهولت و اسانی است . دین عملی را متوجه مسلمان نکرده است که سبب مشکل و مشقت فوق طاقت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا