خبر و دیدگاه

غنی در پی نفاق‌افگنی و آتش زدن به حساسیت‌های قومی است

محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی در سخنرانی‌اش در محفل گرامی‌داشت از نوروز در بلخ، از شاه امان الله خان، پادشاه وقت افغانستان به عنوان «قهرمان ملی افغانستان» یاد کرد.
این در حالی است که مردم افغانستان، شاه امان الله خان را «غازی» لقب داده اند و «قهرمان ملی»، در قانون اساسی افغانستان از سوی مردم به شهید احمدشاه مسعود داده شده است.
اکنون شماری از شهروندان، نویسنده‌گان و فرهنگیان کشور در اعتراض به قهرمان ملی خوانده شدن شاه امان الله خان از سوی محمداشرف غنی می‌گویند، لقب شاه امان الله خان مشخص است و آقای غنی با قهرمان ملی خواندن او، در پی نفاق‌افگنی و آتش زدن به حساسیت‌های قومی است.
مردم و فرهنگیان به این باور اند که پیام‌های محمداشرف غنی از تریبون‌های فرهنگی و ملی بیشتر واگرایانه است تا وحدت‌گرایانه و هم‌دیگرپذیرانه.
در این میان، بنیاد شهید احمدشاه مسعود در واکنش به قهرمان ملی خواندن غازی امان الله خان، اعلامیه پخش کرده و اظهارات آقای غنی را «نفاق‌افگنانه» خوانده است.
در اعلامیۀ بنیاد شهید مسعود آمده است که محمداشرف غنی در آستانۀ انتخابات ریاست‌جمهوری، از نامِ «شخصیت‌ها و بزرگان سیاسی» کشور استفادۀ سوء می‌کند. در اعلامیه آمده است: «چنانچه می‌دانید در شرایطی که کشور مورد تهدیدات روز افزون بالفعل و بالقوۀ داخلی و خارجی قرار گرفته و سخت نیازمند وحدت و هم‌گرایی ملی می‌باشد، آقای اشرف غنی در آخرین فصل عمر حکومتش با کثیف‌ترین حربۀ تفرقه و سوءاستفادۀ سیاسی از نام بزرگان افغانستان، تلاش دارد یکی را در مقابل دیگری در اذهان مردم قرار دهد، حساسیت‌ها را برانگیزد، اختلاف‌ها را دامن زند، آتش رویارویی اقوامِ باهم برادر را مشتعل سازد تا به قدرت نامشروع و نامیمون خود ادامه دهد».
مسوولان در بنیاد شهید مسعود در اعلامیه گفته اند که «غازی امان الله خان» و «شهید احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان» هر کدام در برهه‌های «حساس تاریخ نقش افتخارآفرین و رسالت تاریخی» خویش را برای «آزادی و استقلال» افغانستان انجام داده اند.
در این اعلامیه، از آقای غنی به عنوان «غاصب قدرت» یاد شده و آمده است که آقای غنی در نزدیک به پنج‌سال گذشته «به جز تقلب‌کاری، جعل، قانون‌شکنی، تفرقه‌اندازی، تفوق‌طلبی و تعصب‌پروری»، کارکرد مهم دیگری نداشته و افغانستان را «باوجود امکانات و حمایت‌های خارجی، به لبۀ نابودی و به سمت فروپاشی» کشانیده است.
مسوولانِ بنیاد شهید مسعود در اعلامیۀ شان از جریان‌های سیاسی، احزاب و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی کشور خواسته است تا در برابر «پالیسی‌های نفاق‌افگنانۀ آقای غنی موضع روشن، ثابت و اصولی» بگیرند. در اعلامیه همچنان از جوانان خواسته شده است تا «حساسیت‌ها» را متوجه باشند و اظهارات آقای غنی را با «جنجال‌های قومی و زبانی عجین» نسازند.
قهرمان ملی کیست؟
شماری از تاریخ‌نگاران فرهنگیان کشور می‌گویند که لقب قهرمان ملی از آن ‌جهت به شهید احمدشاه مسعود تعلق گرفته است که با اندکترین امکانات و در سخت‌ترین شرایط، در برابر متجاوزان ایستاد و به هیچ دلیل و بهانه‌یی از افغانستان بیرون نشد.
محمداکرام اندیشمند، از تاریخ‌نگاران کشور در صفحۀ رسمی فیسبوکش تحت عنوانِ «قهرمان ملی کیست؟» نوشته است: قهرمان ملی کسی است و کسی بود که در وطنش و برای دفاع از وطنش، مردمش، استقلال و حاکمیتش با هر تجاوزگر خارجی، با مزدوران و دست‌نشانده‌گان خارجی، مبارزه و مقاومت کرد، جنگید و خونش را در سرزمین و وطنش ریختاند و جانش را قربانی ساخت.
آقای اندیشمند در ادامۀ یادداشتش ظاهراً محمداشرف غنی را نشانه گرفته و نگاشته است: قهرمان ملی احمدشاه مسعود است که ارتش سرخ را به زانو در آورد و در برابر تجاوز پاکستان و تروریسم طالبانی و القاعده، ده سال به تنهایی ایستاد؛ در حالی که تو و کرزی هژده سال با ۴۶ کشور دنیا به رهبری امریکا و قوای ناتو با آنهایی می‌جنگی که مسعود به تنهایی جنگید.
همزمان بااین، عبدالرووف انعامی، عضو مجلس نماینده‌گان در صفحۀ فیسبوکش نوشته است که شهید مسعود استوانۀ دلیری، مردانه‌گی و از خودگذشته‌گی است. آقای انعامی افزوده است: «او فراتر از آن است که ما نامش نهاده‌ایم «قهرمان ملی». این واژه تاحال تنها در خور شأن او است؛ نیازی به تایید دست‌نشانده‌ها ندارد».
در عین حال، نور رحمان اخلاقی، عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان گفته است: قهرمان ملی و شخصیت الگو در مبارزه علیه تجاوز و استبداد برای همۀ افغانستان، شهید احمدشاه مسعود است و نباید کسانی که در جایگاه قدرت قرار گرفته اند، با القاب و عناوین رسمی و ملی «برخورد غیرمسوولانه» کنند.
حامد حق‌پرست، یکی از کاربران فیسبوک نگاشته است که گفته‌های محمداشرف غنی «نادرست، مغایر روحیۀ ملی، مغایر فیصلۀ لویه جرگۀ قانون اساسی و قوانین نافذۀ» کشور است. آقای حق‌دوست به این باور است که لقب «قهرمان ملی» در چارچوب و از مجرای قانون، یکبار با فرمان ریاست‌جمهوری، بار دوم با فیصلۀ لویه جرگه و بار سوم با مصوبۀ مجلس نماینده‌گان به تصویب رسیده و مختص و در انحصار شهید احمدشاه مسعود است.
شماری از شهروندان به این مورد نیز اشاره کرده و با استناد به گفته‌های چند هفته پیش محمداشرف غنی گفته اند که او در سخنانش در ولایت نورستان گفت، از احمدشاه ابدالی تا حامد کرزی همه به زور خارجی‌ها به حکومت خود ادامه داده اند؛ این تنها اوست که بی‌هیچ محافظ خارجی به حکومت رسیده است. تاریخ‌نگاران و شهروندان به این باور اند، این مورد نشان می‌دهد که او بدون در نظرداشت واقعیت‌های تاریخی از هر فرصتی استفادۀ تبلیغاتی می‌داند و هیچ متوجه نیست که در صحبت‌هایش چقدر تناقض وجود دارد.
پیش از این نیز محمداشرف غنی از غازی امان الله خان به عنوان قهرمان ملی افغانستان یاد کرده است. آقای غنی یک‌بار در در محفل گرامی‌داشت از روز جهانی جوانان و بار دیگر در پنجمین نشست شورای عالی توسعۀ شهری در قصر دالامان، غازی امان الله خان را قهرمان ملی خطاب کرد.
در حالی که در هر دو بار، بنیاد شهید مسعود و در مجموع نویسنده‌گان، فرهنگیان، شهروندان و فرماندهان جهادی کشور از این بابت آقای غنی را ملامت کرده و به باد انتقاد گرفتند، اما به نظر می‌رسد که آقای غنی توجهی به این واکنش‌ها و انتقادها نداشته و عمداً غازی امان ا

روح الله بهزاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا