خبر و دیدگاه

جنگ روانی ظریفی به نفع طالبان درجریان است

 

هر روز درهمه جا دربحث های مطبوعاتی، همایش های بزرگ سیاسی واظهار نظر های مسوولین دولتی ورجل سیاسی ؛ در رابطه با پروسهٔ صلح با طالبان ؛ حرف های زیادی همچون حصول اطمینان از ” حفط دستاورد های هژده سال گذشته ، تضمین رعایت حقوق زنان و “اقلیت ها ؟” وحفظ تشکیلات ملی ـ دولتی همچون قوای مسلح کشور” با شدت تمام مطرح می گردند.
به این شیوه مطرح کردن موضوعات از جانب به اصطلاح زبده ترین سیاستمداران ؛ این ذهنیت را در افکار عامه القاح می کند که گویا طالبان آمدنی هستند، آنهم پرقدرت وتصمیم گیرنده در همه امور ؛ و ما مطالبات وشرایط خود را با آنها آنگونه که هرروز بیان می شوند درمیان می گذاریم.
این صاف وساده یک جنگ روانی به نفع طالبان وآماده ساختن ذهنیت عامه برای آمدن آنها در رٲس قدرت است.

راه درست این است که بگوییم ؛ اینجا یک افغانستان جدید عرض وجودکرده است. این افغانستان دارای یک نظام ، قانون اساسی ، قوای اجرائیه ( حکومت) ، مقننه (پارلمان) وقضائیه ؛ نظام امنیتی، ادارات مرکزی ومحلی است .

این نظام وسیستم که با تکیه براساسات دین مقدس اسلام ، اصول دیموکراسی و رعایت حقوق بشر بنایافته است ؛ غیر قابل مذاکره با گروه های مخالف سیاسی ازجمله گروه طالبان است … تغییرات وتعدیلات درقانون اساسی وسیستم دولتی مطابق به نیاز زمان ومنافع عام مردم مطابق به هدایات قانون اساسی براساس یک ارادهٔ جمعی صورت می گیرد نه براساس معامله با گروه های جنگی !

طالبان اگر صلح می خواهند حتی با حفظ همان نظریات مخصوص به خودشان می توانند و باید هم بتوانند همچون سایر احزاب وگروه های جهادی وارد پروسهٔ سیاسی کشور شده ودرجه سهم ونقش خود را متناسب به رٲییکه ازمردم بدست می آورند تمثیل نمایند.مشروط برآنکه همچون سایر احزاب جهادی سلاح برزمین گذاشته ودر یک روند دیموکراتیک وارد کارزارسیاسی شوند !
این دردرازمدت به نفع افغانستان نیست که دربرابر گروه های جنگی مورد حمایت بیگانه ها سر فرود آورده و هراز چند گاهی نظم بوجود آمده ولو نیم بند را قربانی امیال آنها بنماییم . این درحقیقت چنین ذهنیت را نهادینه می کند که راه آسان دستیابی به قدرت وتحمیل اراده ازطریق نظامیگری سهل الوصول تر از مبارزات سیاسی مدنی ، مسالمت آمیز ومتکی بر قوانین است !!
پس بهتراست بزرگان ؟ ما آگاهانه ویا غیر آگاهانه همچون مبلغینی برای به قدرت رسانیدن طالبان عمل نه نمایند.

درین مورد موضع دیروز صلاح الدین ربانی که گفت :” نظام موجود غیر قابل مذاکره است.” ستودنی است. …

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا