خبر و دیدگاه

احمدولی مسعود گـزینۀ بـرتـر

حوزۀ جهاد و مقاومت همیشه تأکید بر وحدت نظر در امر کاندیداتوری یک شخص از این آدرس داشته اند؛ اکنون که احمدولی مسعود در میدان رقابت‌های انتخاباتی حضور یافته بهتر می‌دانم که دیگران ایشان را در امر انتخابات حمایت کنند و آقای مسعود می‌تواند آنچه که از دست مجاهدین رفته را دوباره تصاحب کند.
رهبران حوزۀ جهاد و مقاومت بیشتر از ناحیۀ مشروعیت و محبوبیت مردمی صدمه دیده‌اند و هیچ‌گاهی نتوانستند که حکومت را وسیله قرار داده برای مردم خدمت کنند. به نظر من احمدولی مسعود می‌تواند نسبت به هر شخص دیگری در موارد ذکر شده به دلایل ذیل بهتر بدرخشد.

۱٫در عرصه مشروعیت: 
هر حکومتی به‌خاطر بقا و رضایت مردمی نیاز به مشروعیت دارد، مشروعیتی که باید از مردم اتخاذ گردد. با توجه به شخصیت علمی و گذشته پاک و روابط خونی با قهرمان ملی، سفیر صاحب توان کسب رأی و مشروعیت مردمی را بهتر از هر شخصیت دیگری دارد چون بالا رفتن سطح ناامنی، فقر اقتصادی و فاصله گرفتن مردم از سیاسیون حکومتی خانوادۀ جهاد و مقاومت ساحه جلب و کسب رأی را برای شخصیت تجربه ناشده فراهم ساخته است.

،۲در عرصه محبوبیت: 
محبوبیت نسبت به مشروعیت در عرصۀ حکومت‌داری تأثیر فوق‌العاده مثبت دارد چون اگر حکومت بعد از کسب مشروعیت رو به فساد و بی‌تفاوتی آورد، در قلب مردم جا نخواهد داشت و از حمایت مردمی بی‌بهره می‌ماند، از همین رو فرض بر این است که جناب مسعود به‌خاطر طمع نداشتن بر قدرت و ثروت دولتی می‌تواند مصدر خدمت گردد تا رضایت و محبوبیت مردمی را با خود داشته باشد.

۳٫در عرصۀ خدمت‌گذاری: 
آنچه که تاکنون تجریه شده سیاسیون حکومتی موفق به عرضۀ خدمات از آدرس حکومت نشده‌اند، بر عکس در طول هفده سال آقای مسعود با تکیه بر برنامۀ آجندای ملی همیشه سعی و پیشنهاد بر وحدت نظر در سطح ملی و بین‌المللی برای افغانستان به‌منظور تغییر در ساختار سیاسی، تقویت احزاب و خدمت‌گذاری برای مردم… کرده است. در هفده سال گذشته رهبران سیاسی تاجیک فاقد برنامه بودند و به همین لحاظ وعده‌های‌شان عملی نمی‌گردد.
در اخیر چنین نتیجه گرفته می‌شود که اگر سیاسیون حکومتی تجربه شده دوباره خود را کاندیدا کنند بدون شک که یا رأی مورد نیاز را کسب نخواهند کرد که عاقبت چنین امری از دست رفتن اقتدار تاجیک‌تباران خواهد شد و یا اگر مشروعیت یابند دوباره توان خدمت‌گذاری را برایم مردم نخواهند داشت، پس عقل سلیم و تدبیر در سیاست حکم می‌کند که بهترین گزینه به‌خاطر کسب رأی اکثریت و خدمت‌گذاری برای شهروندان احمد ولی مسعود است.
در اخیر، تعدد کاندیدای حوزۀ جهاد مقاومت شکست سیاسی این حوزه را قطعی ساخته و مثل انتخابات پارلمانی هیچ یک پیروز انتخابات نخواهند شد و دیده خواهد شد که پیروزی این حوزه را کی به بن‌بست می‌کشاند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا