خبر و دیدگاه

ارگ یا قلبِ فساد؟

برخی از استادان دانشگاه و اعضای مجلس سنا می‌گویند ارگ که خود قلب همه فساد است، مسوولان آن با نزدیک شدن زمان انتخابات نعرۀ مبارزه با فساد اداری را بلند می‌کنند.
آنان با اشاره به سخنان، محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی، در رابطه به مبارزه با فساد اداری می‌گویند که او با این سخنان خود در تلاش سربازگیری از میان مردم و نهادهای حامی افغانستان برای پیش‌برد برنامه‌های انتخاباتی خود است.
سیف‌الدین سیحون، استاد دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه کابل، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: حکومت وحدت ملی مشروعیت مردمی ندارد و دستگاه‌های آن غرق در فساد است.
آقای سیحون می‌افزاید که ادعای غنی مبنی بر ارادۀ جدی داشتن برای مبارزه با فساد اداری دروغ محض و خاک زدن به چشمان شهروندان است.
آقای سیحون دستگاه‌های حکومتی وحدت ملی را به پراکنده‌گی متهم کرده می‌گوید: نهادهای حکومت وحدت ملی فاقد یک انسجام درونی هستند و در خلای معلوماتی قرار دارند، نهادهای عدلی و قضایی، دستگاه اجرایی و وزارت خانه‌ها از نبود هماهنگی رنج‌ می‌برند.
به گفتۀ او، آقای غنی می‌خواهد از «عدم معجزه درست‌ کند»، در حالی که خود آلوده با فساد است، اعلام مبارزه با فساد می‌کند.
آقای سیحون نهادهای دولتی را به بی‌برنامه‌گی متهم کرده و تأکید دارد که در این نظام هیچ دورنمای برای شهروندان وجود ندارد و این حکومت برای مردم ناامید کننده است.
فساد ساختاری 
سیف‌الدین سیحون استاد دانشگاه کابل، با تأکید بر این‌که فساد ساختاری در حکومت وحدت ملی وجود دارد، می‌گوید: نگرش شهروندان نسبت به این حکومت منفی است؛ حتا مردم از پرداخت مالیه برای این نظام نسبت وجود فساد سرسام‌آور، سرباز می‌زنند و این کار سبب شده تا حکومت بودجۀ عادی خود را تمویل نتواند.
او به این باور است: نظام افغانستان از هم پاشیده و در حالت بحرانی قراردارد، وزارتخانه‌ها، نهادهای عدلی و قضایی و رهبری حکومت از فاسدترین‌ها هستند.
او می‌گوید که فساد در افغانستان شکل ساختاری دارد، در حکومت وحدت، ملی این پدیده نهادینه شده است. در چنین نظامی حقوق مردم مد نظر گرفته نمی‌شود و شهروندان سالانه بیش از ۲- ۳ ملیارد دالر در این نظام به‌خاطر پیش‌بردن کارهای روزمرۀ‌‌شان رشوت پرداخت می‌کنند، اما ارگ که خود قلب این همه فساد است با نزدیک شدن زمان انتخابات نعرۀ مبارزه با فساد اداری را بلند می‌کند.
آقای سیحون باور دارد که حکومت وحدت ملی غرق در فساد است. جزیره‌های قدرت در این نظام سبب افزایش فساد اداری شده و حکومت را به نظام ناکام‌، فاسد و ضعیف تبدیل کرده است.
آقای سیحون سخنان اخیر محمد اشرف غنی برای مبارزه با فساد اداری را شبیه کارزارهای انتخاباتی می‌داند و می‌گوید: «غنی با این سخنان خود در تلاش سرباز گیری از میان مردم و نهادهای حامی افغانستان برای پیش‌برد برنامه‌های انتخاباتی است». به گفتۀ او، این تلاش‌ها در حالی است که بیشتر نهادهای خارجی و حامی افغانستان نیز در فساد دخیل هستند.
این در حالی است که بررسی‌های نهادهای بین‌المللی افغانستان را چهارمین کشور فاسد دنیا می‌داند. پیش از این نهاد سیگار یا مفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان، نیز سران حکومت وحدت ملی را امر مبارزه با فساد اداری ناکام خوانده بود.
نهادهای مبارزه با فساد موثریت نداشته‌اند
در عین حال، محی‌الدین مصنف، رییس کمیسیون تقنین عدلی و مبارزه با فساد مجلس سنا در گفت‌وگو با روزنامۀ می‌گوید: حکومت وحدت ملی تلاش‌های را برای مبارزه با فساد اداری داشته است، اما این تلاش‌ها منجر به کاهش فساد اداری نشده است.
آقای مصنف می‌گوید که نبود مصوونیت برای کارمندان دولتی، فقر، بیکاری و مهاجرت‌ها عامل افزایش فساد اداری در این حکومت است.
آقای مصنف می‌افزاید: نهادهای دولتی از بالا تا پایان به فساد آلوده‌اند، روابط و خویش‌خواری در نهادهای دولتی موضوع است سبب شده تا برخی از شهروندان برای پیش‌برد کارهای خود رشوت بپردازند.
رییس کمیسیون تقنین و مبارزه با فساد مجلس سنا، کارکرد نهادهای مبارزه با فساد اداری را در امر مبارزه با این پدیده موثر نمی‌داند و تأکید می‌کند: رویکرد کاری نهادهای مبارزه با فساد اداری شکل موازی را داشته‌اند و ایجاد آنان به علت یک سری از معامله‌های سیاسی صورت گرفته است.
به گفتۀ او، به علاوۀ این‌که نهادهای ایجاد شده برای مبارزه با فساد اداری، موازی‌اند، گفت: این نهادها فاقد استقلال کامل‌ نیز بودند و در مبارزه با فساد اداری موثریت نداشته ‌اند.
او با اشاره به ادعام اداره مبارزه با فساد اداری با دادستانی‌کل، می‌گوید که ادارۀ مبارزه با فساد اداری که باید مستقل می‎بود، اما بدون در نظر داشت این موضوع به دادستانی مدغم شد.
این در حالی است که یک روز پیش محمد اشرف غنی در نشست مبارزه با فساد اداری، گفت که حکومت برای خکشانیدن رییشۀ فساد اداری ارادۀ جدی دارد. او همچنان گفته بود که کار برای ریشه کردن فساد تنها وظیفۀ حکومت نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا