خبر و دیدگاه

حساب‌رسی ژینوا و بی‌حسابی حکومت

شهر ژینوا دیروز گواه برگزاری نشستی پیرامون حسابدهی حکومت افغانستان به جامعۀ جهانی بود. این نشست امروز نیز ادامه دارد.
این نشست با حضور مقامات عالی‌رتبۀ بیش از ۶۰ کشور جهان و شمار زیادی از نماینده‌گان سازمان‌های بین‌المللی به میزبانی سازمان ملل متحد و دولت افغانستان برگزار شده است.
در نشست دیروز، محمداشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله به نماینده‌گی از حکومت افغانستان صحبت کردند. مسوولان حکومت در حاشیۀ این نشست نیز با شماری از اشتراک‌کننده‌گان عالی‌رتبۀ کشورها و نهادهای جهانی دیدار داشتند.
محمداشرف غنی رییس حکومت وحدت ملی می‌گوید که چالش‌های زیادی در برابر رشد اقتصادی افغانستان وجود دارد و موانع جدی بدون ایجاد راهکارهای فراگیر و برنامۀ مشخص اقتصادی نمی‌تواند از میان برداشته شود.
آقای غنی که دیروز در یکی از نشست‌های حاشیه‌یی نشست ژینوا صحبت می‌کرد، گفت: پیشنهاد این است که با بررسی چالش‌ها، تشخیص موانع، طرح راهبردهای جامع و مشخص و عملی کردن آن در همکاری نزدیک با جامعۀ جهانی می‌توان تا حدی توازن در صادرات و واردات را به میان آورد و با ایجاد راهکارهای عملی، محصول‌های داخلی را تقویت و سطح تولیدها را گسترش دهیم.
او گفت که افغانستان روی استخراج منابع طبیعی خود که ارزش آن به بیش از یک تریلیون دالر می‌رسد، کار می‌کند و حکومت این کشور اصلاحات همه‌جانبه را در این زمینه روی‌ دست گرفته است.
آقای غنی گفت که افغانستان تلاش دارد صادراتش را افزایش داده و روی مارکیت‌سازی کار کند. او گفت: «دولت، جامعۀ مدنی و سکتور خصوصی سه بخشی هستند که می‌توانند با هم همکاری‌های خوبی داشته باشند. ما نیاز داریم روی زیرساخت کار کنیم».
رییس حکومت وحدت ملی همچنان گفته است که افغانستان تلاش دارد زنان را بیشتر در روند بازسازی دخیل سازد و وعده‌هایی که برای زنان افغانستان داده شده، در حال عملی شدن است.
همچنان، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت ملی در سخنرانی‌اش در نشست ژینوا گفت که تلاش برای دست یافتن به یک صلح عادلانه، همه‌شمول و پایدار در افغانستان با حفظ دست‌آورهای هفده سال اخیر و به هدف تأمین ثبات، یکی از اولویت‌های حکومت به شمار می‌رود، اما این هدف را تنها با همکاری یکدیگر و به کمک جامعۀ جهانی می‌توانیم به دست آوریم.
آقای عبدالله اظهار داشت: باورمندم که پیشرفت افغانستان، تنها از طریق توسعۀ همکاری‌های بین‌المللی و تقسیم مسوولیت‌ها ممکن نیست، ما همچنان نیازمند تقویت شراکت خود برای ایجاد شرایطی در افغانستان هستیم که از راه اشتغال‌زایی، توسعۀ محلی و توان‌مندسازی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های و توسعۀ خدمات عمومی راهِ‌حل‌های درازمدت ارایه کند.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در ادامۀ سخنانش گفت: «مشکلات را به تنهایی حل کرده نمی‌توانیم. یگانه راه‌حل مقابله با دشواری‌ها، همکاری و کار مشترک است. ما شاید داستان‌های مختلفی برای گفتن داریم، اما همه آرزوهای مشترک برای افغانستان داریم. اگر مشترکاً کار و تلاش کنیم، می‌توانیم دست‌آوردهای بزرگی در عرصۀ بهبود زنده‌گی شهروندان افغانستان در حال حرکت و برگشت داوطلبانه،‌ تدریجی، آبرومندانه و ادغام پایای آنان در جامعۀ افغانستان داشته باشیم».
در عین حال، مسوولان در حکومت وحدت ملی گفته‌اند، بسیاری از وعده‌هایی را که افغانستان در کنفرانس بروکسل در سال ۲۰۱۶ به جامعۀ جهانی سپرده بود، عملی کرده ‌است.
هارون چخانسوری سخنگوی ریاست حکومت گفته است که افغانستان حداقل ۶۰ درصد تعهداتش را به اجرا گذاشته است.
با آن که انتظار می‌رود افغانستان در این نشست حساب‌دهِ تعهداتی باشد که به کشور‌های کمک‌کننده سپرده ‌است، اما این نشست برای ادامۀ تعهدات مالی و سیاسی جامعۀ جهانی با افغانستان نیز بسیار مهم خوانده شده‌ است.
یوناما یا دفتر معاونت سازمان ملل در کابل گفته است که نشست ژینوا یک فرصت برای تأکید روی آوردن اصلاحات و استفاده از آن اصلاحات برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان است.
دیوید هیل معاون وزیر خارجۀ ایالات متحده در امور سیاسی به نماینده‌گی از واشنگتن، هیأت امریکایی را در نشست ژینوا رهبری می‌کند.
الیس ویلز معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور جنوب آسیا و آسیای میانه و جان باس سفیر امریکا در کابل نیز در جمع کسانی اند که به نماینده‌گی از واشنگتن در نشست ژینوا اشتراک کرده اند.
این سه دیپلومات ارشد امریکایی در حاشیۀ نشست ژینوا با مسوولان حکومت وحدت ملی ملاقات خواهند کرد.
الیس ویلز همچنان با برخی از فعالان جامعۀ مدنی افغانستان که در نشست ژینوا اشتراک کرده‌اند نیز ملاقات کرده است.
پس از برگزاری نشست ژینوا، الیس ویلز معاون وزارت خارجۀ امریکا در امور جنوب آسیا و آسیای میانه به بروکسل سفر خواهد کرد تا با متحدان اتحادیۀ اروپا تلاش‌های مشترک‌شان را در مورد افغانستان و جنوب آسیا به بحث بگیرد.
گفته شده است که در نشست دوروزۀ ژینوا روی تلاش مشترک برای رسیدن به صلح پاپدار و رفاه برای افغانستان بحث خواهد شد.
در کنفرانس بروکسل بیش از ۱۵ میلیارد دالر به افغانستان وعده کمک داده شده بود، اما در نشست ژینوا کمک‌های تازه به افغانستان اعلام نمی‌شود بلکه روی پالیسی‌ها و اجندایی تمرکز می‌شود که در نتیجۀ آن افغانستان به حکومت‌داری خوب، صلح و رفاه دست یافته می‌تواند.
پیش از این، آگاهان در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار خاطرنشان ساخته بودند که برگزاری نشست ژینوا هیچ تغییر مثبتی در زنده‌گی مردم افغانستان رونما نخواهد کرد؛ زیرا حکومت وحدت ملی هیچ برنامۀ مدونی برای بهره‌جویی از حمایت‌های جهانی روی دست ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا