خبر و دیدگاه

گزینه ای طالبان : استاد عبدالستار سیرت

طالبان درک کردند که با اداره ریاست جمهوری آقای ترمپ نمیشود  یک امارت اسلامی  که در تخیل داشتند بنیان نهند. و آقای خلیلزاد نماینده خاص ایالات متحده امریکا  که در کنفرانس بن جناب استاد عبدالستار سیرت را به حاشیه راند و جناب آقای سیرت را مجبور ساخت تا به جای دموکراسی به اتنوکراسی  از رای خود که برنده بود منصرف شود  و به  آقای کرزی که یک پشتون بود ، رای دهد.
آقای خلیلزاد متوجه شد که  نه تنها دیگر نه می تواند دوست دیرینه اش را که در شهر بیروت کشور لبنان با آقای اشرف غنی همصنفی بود پشتیبانی کند موقف سیاسی خودش را در واشنگتن هم نه می تواند در خطر اندا زد. همچنان وضع افغانستان با دموکراسی وارداتی و به کرسی نشاندن آقای غنی توسط امریکا  روز به روز به وخامت گرایید. ازینرو  برای متقاعد سأختن طالبان  به مهره  سیاسی کلیدی مرحوم محمد ظاهر شاه رجوع میکند . طالبان دو شرط عمده دارند. اول خروج عساکر  ناتو از افغانستان. و دوم به میان آوردن یک نظام اسلامی. برای رسیدن به این هدف باید افغانستان دوباره به نقطه اولی برگردد یعنی بازهم حکومت موقت تا راه برای یک رهبری که برای امریکا ، عربستان سعودی ، و پاکستان قابل قبول باشد باز شود. داخل سأختن جناب آقای سیرت در سیاست فعلی افغانستان بدون تضمین ایالات متحده امریکا نا ممکن است . بنابرین جناب سیرت هم به رای مردم به کرسی نه میرسد مگر پشتیبانی خاص طالبان و ایالات متحده امریکا و عربستان سعودی که اولین مملکت بود که طالبان را به رسمیت شناخته بود. اینکه طالبان جناب استاد سیرت را انتخاب کردند سه دلیل عمده می تواند پاسخگوی این سوْال باشد که چرا دموکراسی صادراتی از امریکا ناکام ماند و امروز مجبور شدند تا یک روش سیاسی را به پیش گیرند که نه سیخ بسوزد و نه کباب:
– اول وقتی شهر مزار شریف توسط طالبان سقوط کرد ، آقای سیرت در همانوقت به جانبداری طالبان سخن گفت و سقوط مزار را تایید کرد.
– دوم جناب سیرت یک مهره سیاسی است که عربستان سعودی یعنی دستکاه وهابیت خود را با او آرام حس میکند.
– و سوم آرزوی طالبان هم برای به میان آوردن یک نظام اسلامی قومی و قبائلی برآورده میشود زیرا جناب سیرت از نگاه تفکر اسلامی تا حد زیاد با طالبان همنوا است نه اینکه مخالف باشد.
آیا جناب سیرت حقوق زنان را با مردان از نکاه مدنی مساوی اعلام میکند،  زمان پاسخ خواهد گفت؟ مذهبیون یک چال خوب را بر علیه ملت استفاده میکنند که هرچه که شریعت می گوید و بدین ترتیب به نام امنیت زنان دوباره داخل خانه ها می شوند. شیعه به نام اقلیت باید تابع روش های مذهبی سنی باشد به غیر از مسایل خانوادگی. در مسایل نزاع بین فارسی و پشتو جزئی ترین تغییری نخواهدآمد و به واژه های فارسی حقوق مساوی داده نخواهد شد. یگانه آرزوی جناب سیرت برآورده خواهد شد که با شکست های سیاسی که در طول حیات خورد  یعنی فریب خلیلزاد  در بن، شکست در انتخابات ریاست جموری و شکست اینکه همه عمر را در رکاب مرحوم ظاهر شاه بود بدون نتیجه ماند،  امروز با تضمین امریکا و پشتیبانی طالبان  به آرزوی خودش میرسد.  و این بار هم پاکستان و امریکا و عربستان سعودی رهبر ما را انتخاب میکنند.   به جای اینکه امریکا از دموکراسی حمایت میکرد تا مردم  در انتخاب رهبر شان رای خود را به صندوق رای می انداخت. اگر این خجالت سیاسی را جناب سیرت قبول کند باید پیش از پیش بدانند که به رای مردم به کرسی نه رسیده اند مگر به قدرت خارجی مانند  شاه شجاع، تره کی و کرزی و اشرف غنی.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا