خبر و دیدگاه

مولانا سمیع الحق پدر معنوی طالبان کشته شد

 

روز گذشته مولانا سمیع‌الحق، در شهر راولپندی پاکستان در قدم اول  با ضربات چاقو و بعداً با شلیک مرمی یک فرد ناشناس به قتل رسید.

وی چهره سیاسی-مذهبی شناخته شده‌ و جنجالی‌ در میان پاکستانی‌ها و افغان‌ها بود. پدر او مولانا عبدالحق که مشهور به اسرار الحق بود چند دهه پیش در اکوره ختک، در ایالت خیبرپشتونخواه پاکستان، مدرسه دینی را بنام حقانیه تاسیس کرده بود این مدرسه که بعدها با هزاران شاگرد به پسرش سمیع‌الحق به میراث ماند.

مولانا سمیع‌الحق، رهبر جمعیت علمای اسلام شاخه سمیع الحق در پاکستان بود وی دو دوره عضویت مجلس سنای کشور پاکستان را داشت صدها دانش‌آموز مدرسه حقانیه طی چند دهه در افغانستان در برابر دولت‌های مختلف افغانستان بدستور و فتوای سمیع الحق  جنگیدند و پس از سقوط حاکمیت گروه طالبان در افغانستان، خود او همیشه افغانستان را کشور اشغال شده می‌خواند. و جهاد را در افغانستان روا و در پاکستان نا روا میدانست مولانا سمیع‌الحق زمانی ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان را از شاگردان برجسته‌‌اش خوانده بود و او را “انسان فرشته‌مانند” توصیف کرده بود. در زمان حضور نیروهای شوروی در افغانستان او رابطه نزیدیک با مجاهدین افغانستان داشت و برخی از آنها حتی در مدرسه حقانیه آموزش علوم دینی دیده اند.

سمیع‌الحق در میان بسیاری از افغان‌ها به دلیل حمایت همیشگی‌اش از گروه طالبان افغان و مشروع دانستن جنگ آنها علیه دولت افغانستان منفور بود. گفته می‌شود شماری از نخستین اعضای گروه طالبان افغان پیش از آمدن به افغانستان در مدرسه حقانیه دانش‌آموز بودند و به همین دلیل او را “پدر معنوی طالبان” می‌خوانند. مولانا سمیع الحق در سال ۲۰۱۳، در دیدار با ریچار اولسون، سفیر آمریکا در اسلام آباد از آمریکا خواست نیروهای خود را از افغانستان خارج کند و بگذارد طالبان دوباره این کشور را به کنترل خود درآورند.

او به سفیر آمریکا گفته بود: “به طالبان یکسال وقت بدهید، همه افغانستان را خوشحال خواهند ساخت. همه افغانستان با آنها خواهند بود. وقتی آمریکایی‌های بیرون شوند، همه این چیزها در یکسال اتفاق خواهد افتاد. تا زمانی‌که آمریکایی‌ها در افغانستان هستند، افغان‌ها مجبورند برای آزادی خود بجنگند.”

با این حال شماری هم‌ بخاطر حمایت سمیع‌الحق از جهاد علیه شوروی در افغانستان و برخی “قدم‌های دیگر که بخاطر حمایت  از طالبان برداشته است در پاکستان از او به نیکی یاد می‌ کنند،

دراین اواخر با تمام تهدیداتی‌که دولت‌های افغانستان و آمریکا از ناحیه سمیع الحق حس می‌کردند، با او در تماس شده بودند و خواهان جلب حمایتش برای روند صلح دولت افغانستان با گروه طالبان بودند، سفرای افغانستان هر یک جانان موسی زی و داکتر عمر زاخیلوال بنا به دستور حکومت وحدت ملی در پاکستان در دوره مسئولیت خود با مولانا سمیع الحق ملاقات های داشته اند.

مولانا سمیع الحق هم در کراچی هم در پشاور و هم در اسلام آباد جایداد و خانه های مجللی دارد اما  بیشتر اوقاتش را در منزلش در “بحریه تاون” محله مجللی در شهر راولپندی در حومه پایتخت، اسلام آباد، سپری می‌کرد.

سمیع الحق در حدود ۸۲ سال عمر داشت و همیشه تلاش میکرد تا جنگ در افغانستان ادامه یابدقتل مولانا سمیع‌الحق و ترور نا فرجام عبدالله گل پسر جنرال حمید گل در زمان حساسی اتفاق افتاده است. مشکلات اقتصادی و انزوای سیاسی پاکستان آن کشور را در بحران عمیق فرو برده است.

از سوی دیگر توافق که شب گذشته بین حکومت پاکستان و تحریک لبیک بخاطر عدم تظاهرات بخاطر تبرئه شدن یک زن مسیحی نیز میتواند یکبار دیگر شکستانده شود و مردم به جاده ها بریزد به هر صورت به عقیده من مرگ سمیع الحق میتواند سرآغاز بحران جدیدی در پاکستان شود این مرگ ممکن  تکان دیگری باشد به مولانا فضل الرحمان و کسان دیگری که در بدل ویرانی افغانستان آبادی پاکستان را میخواهند .

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا