خبر و دیدگاه

کمیسیون انتخابات امیدِ شهروندان را به ناامیدی تبدیل کرد

 

برخی از نامزد نماینده‌گان ولایت کابل، می‌گویند که ناتوانی و سوءمدیریت کمیسیون انتخابات سبب شد تا امیدی که در میان شهروندان برای انتخابات ایجاد شده بود به ناامیدی تبدیل شود.

آنان می‌گویند که مردم با تمام شور و شعف پای صندوق‌های رأی رفتند، اما بی‌مدیریتی و ناتوانی کمیسیون انتخابات سبب شد تا شمار زیادی از شهروندان به دلایل مختلف از استعمال رأی ‌خود محروم بمانند.
آنان کمیسیون انتخابات و حکومت را به بیرون کردن نامِ افراد از کتاب مخصوص ثبت نام و راه‌اندازی بی‌نظمی‌ها در روزهای انتخابات متهم می‌کنند.
مولوی حبیب‌الله حسام، نامزد انتخابات مجلس نماینده‌گان از ولایت کابل با انتقاد از رهبری کمیسیون انتخابات در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: «انتخابات مجلس نماینده‌گان که به تاریخ ۲۸ – ۲۹ میزان برگزار شد، یک انتخابات نه بلکه یک سونامی بود».
آقای حسام می‌گوید: هرچند برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان با خوش‌بینی شهروندان مواجه بود، اما حکومت و کمیسیون انتخابات با ایجاد چالش‌ها‌ و نارسایی‌ این روند را به افتضاح مواجه کردند.
آقای حسام می‌گوید: «نام‌های شهروندان به‌شکل برنامه‌ریزی شده از کتاب مخصوص رأی‌دهنده‌گان بیرون شده بود و این کار سبب محرومی شهروندان از استعمال رأی‌شان شد».
او ادعا می‌کند: «صندوق‌های رأی از مراکز رأی‌دهی بیرون می‌شد و به نفع اشخاص مشخص پُر می‌گردید. هم‌چنان، مدیران مکاتبی که در آن محلات رأی‌دهی بود، از طرف افراد پول دار خریده شده بودند تا به نفع آنان تقلب و جعل کنند».
این در حالی است که وزارت معارف با نشر خبرنامه‌یی گفت است که مسوولان مکاتب به عنوان کارمندان موقت کمیسیون انتخابات گماشته شده بودند، هیچ نوع مداخلۀ در امور انتخابات نداشته اند.
آقای حسام می‌گوید که در ولسوالی‌های کابل تقلب گسترده به نفع افراد صورت گرفته است. «در ساحۀ سیلو مرکزی و تهیه مسکن و ..، افراد صندوق‌ها را از طرف شب به بیرون از مراکز رأی‌دهی بردند و به نفع یک فرد مشخص پر ‌کردند».
او با اشاره به چالش‌های نبود نام افراد در کتاب مخصوص ثبت نام و هم‌چنان ناکارأیی ماشین‌های انگشت‌نگاری در بیشتر مراکز رأی‌دهی، می‌گوید: عدم کارایی ماشین‌های انگشت‌نگاری در برخی مراکز رأی‌دهی سبب شد تا شماری بدون انگشت‌نگاری رأی‌دهند و تقلب‌های گسترده صورت گیرد.
آقای حسام ادعا می‌کند: «در انتخابات مجلس نماینده‌گان که در روزهای گذشته صورت گرفته بود، ۹۹ درصد تقلب و جعل شده است».
به گفتۀ او: «حکومت و کمیسیون انتخابات در تبانی با همدیگر این برنامه را طرح کرده‌اند».
به گفتۀ این نامزد نماینده از ولایت کابل: اگر کمیسیون شکایات انتخاباتی توجه جدی را برای «جداسازی آرای باطل از آرای شفاف نداشته باشد، بدون شک برایند انتخابات برای هیچ‌کسی مورد پذیرش نخواهد بود».
او افزود: اگر به رأی مردم احترام گذاشته نشود و آرای باطل و جعلی از آرای شفاف مردم جداسازی نشود، دیگر شهروندان در هیچ انتخابات پای صندوق رأی نخواهند رفت و این بحران است که در آینده بی‌اعتمادی را برای حکومت و کمیسیون انتخابات ایجاد می‌کند.
هم‌چنان، بکتاش سیاوش، یکی دیگر از نامزد نماینده‌گان از ولایت کابل می‌گوید: روند انتخابات با تمام چالش‌های موجود برگزار شده که یک امیدواری برای مردم ایجاد کرده بود و شهروندان با تمام شوق به پای صندوق‌های رأی رفتند.
آقای سیاوش، با اشاره به چالش‌های که در روز انتخابات در مراکز رأی‌دهی اتفاق افتاد، می‌گوید: مردم با یک امیدواری به‌ پای صندوق‌های رأی‌رفتند تا برأی نماینده‌های خود رأی دهند، اما سوء مدیریت و ناتوانی رهبری کمیسیون انتخابات سبب شد تا این امیدواری‌ها به ناامیدی تبدیل گردد.
این نامزد نماینده‌گان -از کابل می‌گوید که کمیسیون انتخابات نتوانست از روند انتخابات آزاد و عادلانه که شهروندان پیش‌بین آن بودند مدیریت درست کند.
در عین حال، مسوولان حکومت وحدت ملی نیز نارسایی‌ها در دو روز انتخابات را پذیرفته و گفته اند که کمیسیون‌های انتخاباتی در ادامۀ کار باید زمینۀ رضایت و مشروعیت انتخاباتِ مجلس را آماده سازند.
عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، از نارسایی‌های زیادی در دو روز انتخابات انتقاد کرد و از مسوولان کمیسیون‌های انتخاباتی خواست به این نارسایی‌ها اعتراف و آن را جبران کنند.
آقای عبدالله گفته است که از هیچ نامزدی حمایت مادی و معنوی نکرده و تنها از روند انتخابات حمایت کرده است. اما او افزود که این اصل در حکومت وحدت ملی رعایت نشده و او اسناد معتبری در این زمینه نیز دارد.
رییس اجرایی موفقیت نیروهای امنیتی افغانستان را در تأمین امنیت روند انتخابات ستود و هم‌چنان ادعاهایی مبنی بر مدارای طالبان در روزهای انتخابات به‌خاطر گفت‌وگوهای صلح را رد کرد و گفت: طالبان نهایت کوشش خود را کردند، اما موفق به ناکام ساختن روند انتخابات نشدند.
انتخابات پارلمانی افغانستان روز شنبه ۲۸ و ۲۹ میزان برگزار شد، کمیسیون انتخابات می‌‌گوید که در این انتخابات حدود چهار میلیون رأی دهنده اشتراک کرده‌اند. این در حالی است که پیش از این کمیسیون انتخابات اعلام کرده بود که کمتر از ۹ میلیون تن برأی انتخابات بر تذکره‌های‌شان برچسپ زده‌اند.

ابوبکر صدیق

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا