خبر و دیدگاه

سیگار: بخش بزرگ پول‌های جهان برای افغانستان

بخش بزرگ پول‌های جهان برای افغانستان، صرف خانه‌های لُکس شده یا به حساب‌های بانکی در دوبی انتقال یافته است

بخش بزرگ پول‌های کمک‌شده به افغانستان به حساب‌های بانکی در دوبی انتقال یافته و یا صرف خرید خانه در امریکا و کانادا شده است.
جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان می‌گوید که بخش بزرگ کمک‌های مالی امریکا و جامعۀ جهانی در افغانستان ضایع شده ‌است.
جان سوپکو در مصاحبه با روزنامۀ تورانتو ستار گفته است: پول‌هایی‌که برای بازسازی افغانستان داده شده، بخش بزرگ آن در حساب‌های بانکی دوبی انتقال داده شده و یا برای خرید خانه‌ها در ایالت وریجینای امریکا و شهر وانکوور کانادا مصرف شده‌ است.
به گفتۀ آقای سوپکو از ۱۷سال به این سو؛ یعنی از زمان آغاز جنگ تحت رهبری امریکا علیه تروریسم در افغانستان، این کشور هنوزهم به مشکلات وسیع دست به گریبان است، ظرفیت و توانایی قوای امنیتی افغانستان هنوز هم به سوال روبه‌رو می‎باشد، فساد اداری هم‌چنان ادامه دارد و تولید مواد مخدر هنوزهم منبع مهم تمویل جنگ‌جویان مخالف حکومت افغانستان می‌باشد.
آقای سوپکو می‌افزاید: امریکا در یک زمان بسیار کم پول بسیار زیاد را در افغانستان مصرف کرده‌است که خیلی بیشتر از ظرفیت اقتصادی کشور کوچک مانند افغانستان می‌باشد.
سرمفتش خاص برنامه‌های بازسازی امریکا در افغانستان گفته است که افغانستان هنوزهم با مشکل بزرگ فساد اداری روبه‌رو می‌باشد که ایالات متحده در بعضی از این مشکلات به‌شمول فساد اداری نقش دارد؛ یعنی سرازیرشدن پول‌های بی‌تفتیش و بی‌حساب امریکا سبب شده است که فساد اداری در افغانستان بیشتر رشد کند.
ادارۀ سرمفتس خاص برنامه‌های بازسازی امریکا در افغانستان سیگار که تحت رهبری جان سوپکو می‌باشد در مورد مصارف آن پول‌های تفتیش می‌کند که در بخش امنیتی، اقتصادی و امور بازسازی در افغانستان به مصرف رسیده‌اند.
این درحالی‌ست که پیش از این نیز سرمفتش ویژۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان گفته بود که برنامۀ پروموت یا توانمندسازی زنان در افغانستان که از طرف ادارۀ انکشاف ایالات متحدۀ امریکا پرداخته می‌شود، ناکام است.
در این گزارش تذکر یافته بود که بیش از ۲۸۰میلیون دالر این پول توسط دفتر بانوی نخست کشور رولا غنی اختلاس شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا