خبر و دیدگاه

زلمی خلیزاد؛ معمار نظام قوم‌محور کنونی و دشمن ائتلاف شمال؟

سکوت شبکه‌های اجتماعی در برابر خبر احتمال بازگشت خلیلزاد به صحنه‌ی سیاست افغانستان، مأیوس کننده است.

زیرا چنین پنداشته می‌شود که بسیاری از هموطنان، نقش مهلک و مخرب این آمریکایی افغان‌تبار را در رویدادهای دو دهه‌ی پسین افغانستان، با دقت لازم نه دیده‌اند.

این شخص با اینکه یک آمریکایى تمام عیار  است؛ و مجال آنرا پیدا کرده که در سطوح بالاىِ سیاست آمریکا ایفاىِ وظیفه کند؛ با اینحال، او در قضایاىِ افغانستان همسان آنانى فکر مى‌کند که با وقاحت تمام در رسانه‌ها ظاهر مى‌شوند.

برخى‌ها مى‌پندارند چون خلیل زاد با پاکستان مخالف است، بازگشت او به معناىِ افزایش فشار امریکا بر پاکستان خواهد بود.

این تحلیل از ریشه اشتباه است؛ از نظر خلیلزاد، دشمن اصلىِ نظام قوم محوری که او معمار آن است، مردمان شامل جبهه‌ی شمال سابق است.

او علاوه بر تسریع و تشدید پروسه‌ی حذف و به انزوا راندن همانها از محور اقتدار، موضوع مهمِ آشتی میان جناح هایِ هم تبار را، در محور حکومت رییس جمهور غنی رهبرى خواهد کرد.

او خواهد کوشید که از شکل گیرى ائتلاف‌ها و اتحاد ها علیه حکومت کنونى جلوگیری کند.

آمریکا در پى آوردن فشار بر پاکستان نیست؛ سخن از چگونگى وارد کردن طالبان در نظام افغانستان است.

با توجه به این نکات، بازگشت خلیل زاد به عنوان نماینده‌ی آمریکا به صحنه‌ی سیاست افغانستان، خبر ناخوشی برای تمام مردم افغانستان، مخصوصاً براى آنانى است که پیش از این «جبهه‌ی شمال» خوانده می‌شدند.


از آرشیف: زلمی خلیلزاد، سفیر اسبق آمریکا در افغانستان در ویژه برنامه طلوع نیوز از انتخاب کرزی به عنوان رئیس دولت انتقالی، برگزاری لویه جرگه قانون اساسی، انتقال مسالمت آمیز قدرت،‌ نُخستین انتخابات ریاست جمهوری، برخورد دوگانه پاکستان در برابر افغانستان، کامیابی و ناکامی های سیاست آمریکا در افغانستان سخن گفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا