خبر و دیدگاه

استفاده ابزارى کرزى از اپوزیسیون حکومت وحدت ملى

کرزى را میتوان مجرب ترین فرد سیاسى، مافیاى اقتصادى و جاسوس چند جانبه خارجى بشمار آورد که نه تنها در لایه ها و اقوام مختلف جامعه و کشور، نفوذ قابل ملاحظه ى دارد، بلکه توان و قابلیت اجراى مانور هاى بزرگ را نسبت بدیگران در مقیاس داخل و خارج از کشور در حال حاضر دارد.
او مرد هزار چهره ایست که حرفه ى جاسوسى را از کار با آى اس آى شروع و با انتلجنت سرویس انگلیس ادامه داد و سر انجام سر از گریبان سى آى اى برآورد. او اکنون در سیماى یک دلال سیاسى و استخباراتى با چینایى ها و روسها سرمى جنباند، هندى ها را بخود جذب نموده و رژیم ایران را در طمع نگهداشته است.
در مقیاس داخل گاه از افتخار نماینده گى طالبان در امریکا یاد مى کند و زمانى به حضورش در جهاد مباهات مى کند و دموکرات بودن که سر زلفش قرار دارد. براى جمعى از زر اندوزان، زورمندان و متملقان اقوام غیر پشتون در قوشخانه سیاسى اش، جدول حاضرى ترتیب داده تا از بیگاه تا پگاه و از بام تا شام در آنجا حضور یابند و سر بى مقدار شانرا در خاک مذلت درگاه او بسایند.
حالا عزم را جزم نموده تا دندان حریف و همتبار غلجایى اش را که از نشئه قدرت، سرش باد کرده و هواى فصل ناتمام سلاطین گذشته را در سر مى پروراند، بیرون بیآورد و پوزه اش را بخاک بمالد. از چندى بدینسو، در بدر، دق الباب دارد تا گله ى از تیکه داران قومى را، با وعده هاى سرخرمن ایکه همه یکجا از خوان نعمت غارت بیت المال مستفید شوند، بفریبد و بمحور خود جمع کند.
پرسش اینست که چرا کرزى بطور غیر مستقیم در پیریزى و قوام بخشیدن ائتلاف ضد ارگ عمل مى کند و علناً در رهبرى آن قرار نمى گیرد؟
نگرش کرزى به این ائتلاف ها، نگاه ابزارى است. او بخوبى مى داند که از این تخته هاى پوسیده و نمناک، قایقى درست نمیشود تا او را بسر منزل مقصود برساند. این را هم درک مى کند که اعضاى ائتلاف نیز گرگان باران دیده ى اند که بیشتر دنبال سود کوتاه مدت خود اند تا در فکر منافع طویل المدت او باشند. بناً قصد رفتن راه طولانى را با آنها ندارد و صرفاً مى خواهد از آنها منحیث چماقى براى ادب کردن حریفش استفاده نماید.
ضمناً او نمیخواهد اعتبار قومى اش را در ضمیر جامعه پشتون خدشه دار سازد که گویا به کمک غیر پشتونها، حاکمیت قوم و تبارش را ساقط نمود. مضافاً او که از معماران حاکمیت سنتى قوم پشتون در دو دهه ى اخیر است، اراده ندارد قدرت انحصارى قوم خود را با دیگران تقسیم نماید و غیر پشتون ها را در ساختار واقعى قدرت سهیم و شریک سازد.
کرزى که براساس قانون اساسى حق کاندید شدن را ندارد، به نحوى در پى تطبیق فورمول پوتین – مدویدوف است تا یکى از مخلصان پشتون تبارش را از تیره درانى به حاکمیت برساند و خود در نقش یک زعیم ملى، نظام افغانستان را از بالا و بطور غیر مستقیم، هدایت و رهبرى کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا