خبر و دیدگاه

افغانستان در یک قدمی صلح

 

فشار های بی پیشینه بالای گروه طالبان مسلح در این اواخر افزایش یافته تا این گروه را به گفتگو های صلح افغانستان وادار کند .

شکل گیری اجماع منطقوی و بین المللی برای صلح با گذشت هر روز در حال تاثیر گزاری بر روند صلح افغانستان است و گروه طالبان مسلح را تحت فشار  کم سابقه ای قرار داده است و پایه های که مبنای جنگ این گروه را در افغانستان تشکیل میدهد را تضعیف نموده است .

به ادامه همین تلاش های منطقوی برای صلح درا فغانستان وزیر خارجه ازبکستان به افغانستان آمد و در کنار دیدار با مقام های حکومتی با سران جهادی نیز دیدار کرد و از تعهد کشورش برای همکاری در بخش صلح افغانستان اطمینان داد .

وزیر خارجه ازبکستان که در سفر رسمی دو روزه به کابل آمده بود، گفته که این کشور تلاش‌هایش را برای کمک به روند صلح افغانستان آغاز کرده و از رهبران طالبان دعوت کرده که برای گفت‌وگوهای صلح به تاشکند، پایتخت ازبکستان سفر کنند.

نقش ازبکستان بخاطری در روند صلح افغانستان مهم خوانده میشود که نمایندگان این کشور به دفتر قطر طالبان نیز رفته و از آنان خواسته است تا به گفتگو های بین الافغانی صلح حاضر شوند  این نخستین بار است یک کشور به این پیمانه برای صلح افغانستان تلاش میکند .

ازبکستان قرار است که در آینده نزدیک میزبان صلح افغانستان باشد. سفر وزیر خارجه ازبکستان به افغانستان بیانگر این است که کشورهای منطقه نیز به صلح افغانستان معتقد شده اند و می کوشند که با استفاده از ابزار های دست داشته شان به صلح افغانستان تلاش کنند . این همه تلاش های منطقه درست زمانی شکل میگیرد که حکومت افغانستان تلاش های صادقانه و بدون قید و شرط را برای طالبان مسلح بخاطر گفتگو به صلح ارایه کرد . نشست دوم پروسه کابل که در آن رییس جمهور غنی بسته پیشنهادی صلح را برای طالبان مسلح ارایه کرد و طالبان مسلح به آن پاسخ منفی دادند شکل گیری سیاست های ضد طالبان در میان کشور های منطقه سر و سامان داد  و این کشور ها به استثنای پاکستان پی بردند که گروه طالبان گروهی نیست که آنان از طریق مذاکرات به جنگ شان پایان بدهند بلکه باید فشار های نظامی ؛ سیاسی و اجتماعی بر این گروه بیشتر شود تا برای گفتگو با حکومت افغانستان تمکین کنند .

تغییر رویکرد در سیاست های ازبکستان طی سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۸ درآسیای مرکزی ، خاورمیانه و جنوب آسیا حاکی از رویکرد جدید رهبری این کشور نسبت به نقش آفرینی در عرصه بین المللی است . به طوری که ، ازبکستان در حال تبدیل شدن به یکی از شرکت کنندگان فعال در فرآیندهای اقتصادی ، سیاسی و نظامی در منطقه مانند افغانستان است که برای تاشکند از اهمیت بالایی برخوردار است.

شکی نیست که ، توافق مقام های بلندپایه ازبکستان و افغانستان به ویژه در زمینه امور امنیتی و مبارزه با ترویز ، نشان دهنده درک عمیق مقام های تاشکند و کابل به نیازهای روزافزون دوکشور به همکاری های متقابل است.   

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، روابط ازبکستان با کشورهای جهان بویژه کشورهای همسایه نظیر افغانستان متحول شد. به طوری که، درچارچوب افزایش همکاری ها با افغانستان ، “عبدالعزیز کامل اف وزیر امور خارجه ازبکستان در سال ۲۰۱۷ میلادی به کابل سفر کرد.

دراین سفر- که نخستین سفر وزیر امور خارجه ازبکستان به افغانستان طی سال های پس از استقلال ازبکستان محسوب می شد – اسناد مهم همکاری های دوکشور امضا شد. در واقع این امر نشان داد که ، مقام های ازبکستان ملاحظات امنیتی و همکاری های متقابل با افغانستان را بیش ازپیش درک می کنند و برای آن اهمیت قائل هستند . در این راستا به نظر می رسد که، همکاری های امنیتی از جمله اولویت های دولت ازبکستان برای پایان دادن به ناامنی های در آسیای مرکزی و حتی افغانستان است.

صلح اکنون در کنار افغانستان یکی از اولویت های کشور های منطقه و جهان نیز شده است زیرا افغانستان میتواند در صورت تامین امنیت به نقطه وصل آُسیای جنوبی با آسیای مرکزی مبدل شود .  طالبان مسلح اکنون در کنار کشور های منطقه و دخیل در مسله افغانستان با فشار های اجتماعی و شرعی نیز قرار گرفته است . نشستی که به اشتراک ۱۱۰ عالم دین از ۳۶ کشور اسلامی در جده عربستان سعودی برگزار شد نیز مشروعیت جنگ طالبان مسلح را از منظر اسلام زیر سوال می برد و جنگ طالبان مسلح را که آنان با استفاده از نام دین و جهاد سرباز گیری میکنند را غیر مشروع و نا روا خواهند دانست . طالبان مسلح اکنون در وضعیت فاقد مشروعیت جنگی قرار دارند . گروه طالبان در حال از دست دادن تمامی حربه های جنگی شان هستند و این گروه اکنون تلاش میکند که خود را از قرار گرفتن در انزوا نجات بدهد .  طالبان اکنون چاره ای جز حاضر شدن به گفتگو های صلح ندارند زیرا این گروه اگر توان رسیدن به قدرت از راه جنگ را میداشت در هفده سال جنگ میتوانست خود را به این هدف برساند . طالبان نیز پی برده اند که صفوف آنان اکنون پس از تلاش های صلح و اقدامات جدی برای صلح افغانستان در حال فروپاشی است و این گروه را به چندین دسته تقسیم کرده است .

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا