خبر و دیدگاه

غور؛ زندان جغرافیایی افغانستان

 

ولایت غور با ده واحد اداری آن (ده ولسوالی به شمول مرکز)، در دلی سلسله کوه های بابا، سیاه کوه، فیروزکوه، بکک، بند بور، بندغوک، بند باین، چهل ابدال، صدبرگ و سلاح خانه و همچنان منبع و سرچشمه هریرود و همینطور در همسایگی هلمند، ارزگان، فراه، هرات، بادغیس، دایکندی، بامیان و فاریاب واقع شده است. هریرود از چشمه های ولسوالی لعل و سرجنگل آن سرچشمه گرفته از مرکز غور(فیروزکوه) گذشته و بطرف غرب جریان میابد، در بالای آن در ساحات غور تنها یک بند برق بنام (پوزلیچ) در حال ساخت و ساز بوده که متاسفانه در روزهای اخیر کارآن نیمه کاره، توقف و تعطیل شده است. دومین و کوتاه ترین شاهراه ی که با ساخت آن ولایات حوزه غرب را با شمال و مرکز کشور وصل میسازد از این ولایت عبور میکند. این سرک از هرات شروع، در کنار دریای هریرود امتداد یافته با عبور از مناطق خوش آب و هوای و ساحات و آبدات تاریخی همچون چشمه شفا ولسوالی اوبه، آبدات تاریخی و زیارت چشتی ها در ولسوالی چشت شریف، دره ی جام و بیدان قریه کمنج ولسوالی شهرک غور، منار تاریخی جام، فیروزکوه، قلعه ضحاک، بت های بامیان، بند امیر و غیره به کابل میرسد. مردم حوزه غرب بخصوص مردم ولایت غور در ساخت و اسفالت این سرک حرکات مدنی زیادی انجام دادند ولی از سوی مقامات مرکزی در زمینه توجه لازم صورت نگرفت.

ولایت غور در چند سالهای گذشته از جمله امن ترین ولایات افغانستان به شمار میرفت، اما متاسفانه در چند سال اخیر از اثر بی توجه ای دولت و همینطور رشد و فعالیت گروه ها و اشخاص سودجو، عبور و مرور گروه های تروریستی و قاچاقبران مواد مخدر این ولایت بطرف ناامن شدن رفته است. مردم غور بخصوص کارمندان و مامورین دولت، کارمندان موسسات، شرکت های خصوصی، تجار، محصلین، معلمین، افراد نظامی، مریضداران و غیره با مشکلات زیاد به مرکز کشور و ولایات غرب از جمله هرات سفر میکنند و حتی سفر از راه زمینی برای بیشتری این طبقات غیرممکن است، نه از راه زمینی میتوانند سفر کنند و نه هم از راه هوایی. در سالهای گذشته یک یا دو شرکت هوایی در طی هفته یک الی دو پرواز به غور داشتند که کرایه تک آن نسبت به ولایات دیگر بسیار بالا بود که تنها طبقه ی محدودی میتوانستند با آن سفر کنند. اما این پروازها به مرور زمان کلآ قطع گردید و در حال حاضر هیچ شرکت هوایی به ولایت غور پرواز ندارد, بغیر از هلیکوپترهای نظامی و یا طیارات موسسات. نظر به موجودیت و فعالیت افراد مسلح غیرمسئول در شرق و غرب مرکز ولایت غور همواره شاهد این بوده ایم که مسافرین و عابرین این مسیرها گاهی اموال شان به سرقت برده شده و گاهی هم تیرباران شده اند.

در راستای تامین امنیت شاهراه هرات- غور و همینطور شاهراه غور- کابل توجه مقامات مرکزی و ولایات مربوطه را خواهانیم و از سوی دیگر از شرکت های هوایی توقع میرود تا پروازهای خویش را با تقلیل قیمت در تکت ها به ولایت غور آغاز نمایند.

احمد سعیدی

احمد سعیدی نویسنده و تحلیلگر امور سیاسی افغانستان می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا