خبر و دیدگاه

قدم‌هایی برای واگذاری مناطق به طالبان برداشته شده است

محمد اشرف غنی، رییس دولت وحدت ملی، اخیراً به شماری از مقامات حکومتی از جمله والی‌ها دستور داده است که صلح باید به طور مخفیانه به پیش برده شود. این بحث که اخیراً در رسانه‌ها درز کرده است و بی بی سی به آن دست یافته است، نشان می‌دهند که برنامه‌های پنهانی زیادی زیر نام صلح قرار است در این کشور دنبال شود. آقای غنی، در یک ویدیو کنفرانس به همه والی‌ها دستور داده از ظرفیت‌های محلی برای استقرار به صلح و ادامه آتش‌بس استفاده کنند.
گفته می‌شود آقای غنی در این نشست، از مقام‌های محلی خواسته با استفاده از تجارب آتش‌بس سه روزه دو طرفه در مناطق تحت کنترل‌شان برای پایان دادن به جنگ، آمادۀ برقراری آتش‌بس در سطح محلی باشند.
در این زمینه، رحمت‌الله یارمل، معاون والی زابل روز پنجشنبه به بی‌بی‌سی گفت: شماری از افراد پایین‌رتبه گروه طالبان در تظاهراتی همراه با مردم محلی شرکت کردند و خواهان آتش‌بس دایمی در افغانستان شدند.
به گفته او در تظاهراتی که در ولسوالی شینکی ولایت زابل توسط مردم محلی برگزار شده بود، با توجه به اینکه افراد طالبان در این مناطق حضوردارند، افراد سطع پایین گروه طالبان در این تظاهرات شرکت داشتند اما حضور افراد ارشد طالبان در این تظاهرات گزارش نشده‌است.
دولت افغانستان از ۲۷ رمضان آتش‌بس یکجانبه اعلام ‌کرد و گروه طالبان نیز سه روز عید فطر را آتش‌بس اعلام کرد. در زمان آتش‌بس، شماری زیادی از افراد طالبان به شهرها آمدند و حتی شماری از آنها به دفاتر والی‌ها و سایر مقام‌های دولتی رفتند و با آنها دیدار کردند.
در پی برقراری آتش بس، کشورهای مختلف از جمله پاکستان و عربستان سعودی از روند برقراری آتش‌بس درافغانستان حمایت کردند.
گفته می‌شود که دولت افغانستان تصمیم دارد اگر در یک منطقه فرماندهان محلی و طالبان بر سر آتش‌بس توافق کنند و از جنگ دست بکشند، نیروهای امنیتی افغانستان به افراد طالبان در آن محل حمله نکنند و درعوض به توسعه و ارایه خدمات اساسی بپردازند. این خود نشان می‌دهد که قدم‌هایی برای واگذاری مناطق بیشتر برای طالبان برداشته شده است و این در آینده بر ملا خواهد شد. درغیر آتش محلی و ارایه خدمات به طالبان هیچ معنای دیگری را افاده نمی‌تواند.
اگرچه برخی ها باور دارند که یکی از نشانه‌های مثبت در روند صلح افغانستان، بهبود روابط بین دولت‌های افغانستان و پاکستان در روزهای اخیر است که در دیدارهای دیپلماتیک میان مقام‌های امنیتی افغان و پاکستان نشانه‌های از بهبود دیده می‌شود. اما اینکه پاکستان چه نقشی را در روند صلح افغانستان خواهد داشت رسانه‌ای نشده ولی گفته شده که افغانستان مخالف هر نوع مذاکره با شورشیان در خاک پاکستان است. اما هیچ چیزی هم بی پاکستان به پیش نمی‌رود و نقش پاکستان را در روند آتش بس موقت نمی‌توان نادیده انگاشت. چنانکه آگاهان باور دارند که کشته شدن ملا فضل الله، یکی ازرهبران طالبان پاکستانی، از جانب دولت افغانستان، یکی از دلایلی همکاری پاکستان در تشویق طالبان برای تن دادن به یک آتش بس سه روزه بوده است.
در روزهای گذشته خبر کشته شدن ملا فضل الله، رهبر طالبان پاکستانی در مرز افغانستان و پاکستان در ولایت شرقی کنر افغانستان نشر شد و گفته می‌شود که کشته شدن او باعث خرسندی مقام‌های پاکستان شده و حتی یکی از مقام‌های آن کشور گفته است که زبانی برای ابراز تشکر نمی‌یابد.
همزمان، دولت پاکستان می‌خواهد تبلیغات منفی علیه پاکستان در مورد حمایت از گروه طالبان و سایر شورشیان و فشارهای بین‌المللی کاسته شود.
به باور آگاهان امریکا اصرار دارد که شورشیان نباید از خاک پاکستان برای حمله به افغانستان استفاده کنند و شماری از مقام‌های امریکایی بر این باورند که عناصری از نظامیان و نهادهای اطلاعاتی پاکستان از طالبان در افغانستان حمایت می‌کنند. پاکستان این اتهام را رد می‌کند.
مقامات دولت افغانستان در سال های گذشته و حال بارها اعلام کرده اند که جنگ افغانستان از سوی پاکستان بر افغانستان «تحمیل» شده است، به همین خاطر گفته می شود که باید فشار بین‌المللی برای وادار کردن پاکستان به همکاری بیشتر شود.
اما در این میانه بحث دنبال شدن صلح به شکل مخفیانه در حالی که طالبان دارند به حملاتشان به شدت ادامه می دهد، این سوال مطرح می شود که اشرف غنی از این برنامه و آتش بس موقت دنبال برنامه های دیگری است و به نظر میرسد که تلاش مخفیانه برای صلح، در آینده آفتابی می‌شود اما حالا مردم نمی‌دانند که چه چیزی در سطح محلی و به شکل مخفیانه به نام تلاش های صلح به پیش برده می‌شود. فقط چیزی که منتقدان باور دارند این است آقای غنی در پنهان کاری از مردم دست بالا دارد و این پنهان کاری روزی صدمات شدیدی را به کشور وارد می‌کند.

ساعی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا